De Poolster
Plejadenplein 40
1033 VL Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
26.52
Spreiding
7.44

De schoolweging van De Poolster Amsterdam is 26,52 , met een spreiding van 7,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

86,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, net boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de basiskwaliteit gewaarborgd blijft, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,52).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

35,8% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1%. Dit ligt ook beduidend lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 61,1%. De school benadrukt in haar beleid extra aandacht voor maatwerk bij rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 22,2% havo en 18,5% vwo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (14,8%), wat past bij de brede populatie. Praktijkonderwijsadvies blijft beperkt tot 3,7%, lager dan het regionale gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Poolster AmsterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Midden januari nemen we diverse toetsen af. We gebruiken hiervoor de toetsen van Boom. Deze resultaten worden geanalyseerd door leerkrachten en inter begeleider en indien nodig omgezet naar doelen. Afhankelijk van de te behalen doelen wordt individueel of in kleine groepjes gewerkt naar het behalen van deze doelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Na drie jaar zit 25% van de leerlingen boven hun oorspronkelijke advies, tegen 24% bij vergelijkbare scholen. Het percentage onderadviezing (14,3%) ligt iets hoger dan landelijk (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de relatief lage streefniveauresultaten. De school rapporteert intensieve monitoring om afstroom tegen te gaan.

Sociale ontwikkeling

De Poolster is een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten van en met elkaar leren en samenwerken met andere scholen en derden uit de wijk. We hechten hier belang aan omdat het welbevinden en betrokkenheid van en bij kinderen niet ophoudt bij onze school. Daarom participeert De Poolster in de Vreedzame wijk. De Vreedzame wijk is een verlenging van de Vreedzame schoolmethode, die zorg draagt voor de sociale ontwikkeling van onze leerling, met als einddoel vormgeven aan democratisch burgerschap. Tevens heeft de school een specialist op het gebied van gedrag en pesten. Door deze persoon intern te hebben kan er snel en veilig gehandeld worden. Daarnaast geeft deze specialist ook trainingen om leerlingen te helpen zich sociaal bekwamer te voelen. LEES MINDER

Durven, dromen, doen, denken!

Interactie met elkaar

Zelfstandig, verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van De Poolster voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van De Poolster voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de daltonkernwaarden: samenwerking, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Samenwerking bevordert sociale vaardigheden en reflectie op leerprocessen en groepsgedrag. Vrijheid, binnen grenzen, stelt leerlingen in staat eigen keuzes te maken en een actieve leerhouding te ontwikkelen. Zelfstandigheid draagt bij aan een gevoel van veiligheid en stimuleert het probleemoplossend vermogen van de leerling.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Poolster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Poolster gebruikt "Hart en Ziel" om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Poolster?

De Poolster gebruikt de Vreedzame School en Rots en Watertraining als methoden voor sociaal-emotioneel leren.