De Globe
Evertsweertplantsoen 3
1069 RK Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.5
Spreiding
6.4

De schoolweging van Johannesschool Amsterdam is 35,50 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

88.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit overtreft zowel het Amsterdamse (92.1%) als landelijk gemiddelde. De intense taalondersteuning, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hier vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

40% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 32%. Hoewel dit boven de verwachting ligt, blijft het achter bij het landelijk gemiddelde van 45.4%. De focus op maatwerk voor complexe leerlingenpopulaties (schoolweging 35.5) draagt mogelijk bij aan deze score.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (20.9% vs. 18.6% regio), gecombineerd met relatief veel praktijkonderwijsadviezen (7% vs. 1% regio). Deze polarisatie weerspiegelt de grote spreiding in schoolweging (6.4). De combinatie vmbo-b/k adviezen (14%) ligt ruim boven het stadsgemiddelde (9.2%), wat past bij de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJohannesschool AmsterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB175.51168.38175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op OBS De Globe streven we naar zo hoog mogelijke opbrengsten m.b.t. de brede ontwikkeling van kinderen. Hieronder vallen natuurlijk de cognitieve en sociaal-emotionele leerontwikkeling. Ook specifieke talenten van kinderen proberen we naar boven te halen. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs. We zijn supertrots op de goede resultaten van onze leerlingen van de afgelopen schooljaren! Leerlingvolgsysteem | IEP & Doorstroomtoets Op de Globe gebruiken we het IEP-leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren. Dit ondersteunt ons bij het opbrengstgericht werken en het voeren van groepsbesprekingen. We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen. Vervolgens bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen en of dit ook geldt voor de individuele leerlingen. We verantwoorden ons over de opbrengsten door middel van: • Analyse tussentoetsen van elk leerjaar • Analyse eindtoetsen van elk leerjaar • Overzicht kengetallen doorstroming • Overzicht kengetallen adviezen VO Groei staat centraal Uiteraard hebben we normen die we met ons onderwijs nastreven en dit blijft ook een kader waaraan we onze hoge verwachtingen toetsen. Tegelijkertijd zien we dat de groei van kinderen écht van betekenis is: waar kom je vandaan en waar sta je nu? Die persoonlijke groei van kinderen geeft inzicht in hun ontwikkelingen. Deze pakken we in onze verantwoording ook regelmatig terug om te bepalen wat goed heeft gewerkt en wat we moeten versterken in onze aanpak.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 11.1% presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 22.2% boven advies scoort. Dit wijst op zorgvuldige advisering en effectieve nazorg, zoals beschreven in het 'doorstroomprotocol'. De school overtreft hiermee vergelijkbare scholen in Amsterdamse achterstandswijken.

Sociale ontwikkeling

Verbondenheid als veilige basis Een onmisbare randvoorwaarde om tot leren en ontwikkeling te komen, is dat een kind zich veilig en verbonden voelt. Kinderen groeien, leren en ontwikkelen zich door interactie. Goede relaties hebben een positief effect op ons sociale en fysieke welzijn, en op onze cognitieve vaardigheden. Het onderwijs op de Globe begint daarom bij het ontwikkelen van wederzijds vertrouwen. Met pedagogisch tact weet het team op het goede moment het juiste te doen, óók in de ogen van de kinderen. Door bijvoorbeeld dagelijkse situaties zoals een ruzie bespreekbaar te maken en in te zetten als leermoment. De school is immers een samenleving in het klein. Wij hebben de taak om onze kinderen te helpen zich tot die(sociale) wereld te verhouden. We bieden de kinderen vanaf de eerste dag in groep 1 tot en met de laatste dag in groep 8 rust, structuur en duidelijkheid. Samen (met de kinderen)stellen we heldere normen en waarden. Hiermee zijn we voorspelbaar voor elkaar, hebben we duidelijke verwachtingen naar elkaar en kunnen we (leeftijdsadequate) verantwoordelijkheid bij elkaar stimuleren. Welzijn en motivatie Het is onze opdracht om het kind echt te zien, te zien zoals hij is (vooral wat hij kan, en niet wat hij niet kan). Hierdoor voelen kinderen dat ze bij de Globe horen en dat ze ertoe doen. Door het kind te zien, naar het kind te luisteren, kan de leerkracht gaandeweg de schoolcarrière het kind ook steeds meer ruimte en verantwoordelijkheid geven. Het kind wordt daarmee ook steeds meer eigenaar van zijn eigen ontdekkingsreis, waarbij hij met plezier ontdekt wie hij is en wat hij kan om zo steeds meer op een volwassen manier in de wereld te staan. Kinderen groeien hiermee steeds meer naar leerkrachtonafhankelijk leren. Deze aandacht voor eerdergenoemde relatie, en dus ook autonomie, dragen bij aan de intrinsieke motivatie en dus betrokkenheid van het kind. Hiermee leggen we de basis voorkinderen om optimaal en met plezier tot ontwikkeling te komen. Grondhouding Om duurzaam in ontwikkeling te blijven, streven we naar een oprechte en nieuwsgierige grondhouding. Dit doen we als team, we stimuleren elkaar, maar ook richting de kinderen. We zijn écht nieuwsgierig naar elkaar, óók als dat even spannend wordt. We vermijden de plek der moeite niet om erachter te komen wat een ander drijft. Door continu onze eigen overtuigingen en aannames even opzij te zetten, te luisteren naar een ander, te bevragen en te onderzoeken, helpen we onszelf én de ander verder. We stellen ons open ten opzichte van anderen en stellen onszelf de vraag: wat heb ik nodig? We stellen kinderen de vraag: wat heb jij van mij nodig? En als je het even niet weet, is dat ook oké. LEES MINDER

Samen leren leren!

School als mini-samenleving

Iedereen hoort erbij

Wat is de werkwijze van De Globe voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van De Globe voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op kernwaarden die voortkomen uit een visietraject en pedagogisch tact. De school benadert school als een oefenplaats en gaat moeilijke situaties niet uit de weg. Het doel is om leerlingen te leren hoe ze situaties met elkaar kunnen oplossen, en om hen voor te bereiden op situaties buiten de school. Daarbij wordt gekeken naar passende oplossingen binnen de eigen normen en waarden, zoals een krachtige lichaamshouding, vertrouwen en stevige communicatie.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Globe om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Globe gebruikt Succes!Spiegel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Globe?

De Globe gebruikt Pedagogische Tact als methode voor sociaal-emotioneel leren.