
Schoolweging
De schoolweging van De Burght is 24,01 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.13% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit, mede mogelijk gemaakt door het beschreven adviesproces met integrale ontwikkelingsmonitoring.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
75.06% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 58.9%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral gezien de schoolweging van 24.01 die een relatief lichte leerlingenpopulatie suggereert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 59.57% vwo-advies tegenover 18.61% bij vergelijkbare scholen. Tegelijk is er aandacht voor maatwerk, met 2.13% praktijkgericht vmbo-b-advies. Deze verdeling sluit aan bij de relatief lage schoolweging en hoge fundamentele niveau scores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Burght | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.35 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school heeft een uitgebreid programma om de vorderingen van leerlingen te volgen. Dit wordt gedaan aan de hand van twee soorten toetsen: methode gebonden en methode onafhankelijke (Cito) toetsen. De eerste soort zijn toetsen die gerelateerd zijn aan de aangeboden leerstof na één blok/hoofdstuk van de lesmethode. De Cito-toetsen zijn methode onafhankelijk en meten of de leerlingen voldoen aan de landelijke norm. Alle toetsuitslagen zijn terug te vinden in ons digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. De vorderingen van de leerlingen worden elk jaar meerdere keren door de leerkrachten besproken met de ouders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17.91% van de leerlingen presteert onder advies, wat boven het landelijk gemiddelde (11.81%) ligt. Desondanks scoort 68.66% precies op adviesniveau, wat aansluit bij het beschreven zorgvuldige adviesproces met meerdere ijkpunten. De combinatie van hoge vwo-adviezen en deze doorstroomcijfers benadrukt de realistische inschaling.
Sociale ontwikkeling
Wie je ook bent of waar je ook vandaan komt…iedereen hoort erbij en samen halen we het beste in elkaar naar boven. De Amsterdamse cultuur en historie is een kern van de cultuur van de school. Onze mooie stad wordt gedragen door een bonte verzameling initiatiefrijke mensen. Op de Burght ben je nooit alleen. Samen halen we het beste in elkaar naar boven. Wij bieden een omgeving waar iedereen kan groeien. Een plek waar je vertrouwd bent en vertrouwd wordt. Want leren doen we hier met elkaar; we leren van elkaars verschillen en overeenkomsten. Daarom hoort iedereen erbij op onze school, wie je ook bent of waar je ook vandaan komt. Wij vinden het belangrijk om zelfstandigheid en zelfvertrouwen te stimuleren. Omdat het onze overtuiging is dat zelfstandige kinderen verder komen. Zelfstandig word je natuurlijk niet zomaar. Dat lukt enkel in een veilige omgeving waarin je helemaal jezelf kunt zijn. Als je dan in groep 8 de school gaat verlaten, heb je genoeg zelfvertrouwen en gereedschap om de toekomst als wereldse Amsterdammer te bestormen. Waar ter wereld je verder ook gaat. LEES MINDER
Iedereen is anders
Talentontwikkeling
Ouders als partners
Wat is de werkwijze van de Burght voor sociale ontwikkeling?
De Burght vindt het belangrijk dat kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen. Er wordt continu gewerkt aan een fijne en open sfeer op school met leerlingen, het team, de ouders en alle andere betrokkenen. Hiervoor wordt de methodiek van het Klassenkracht programma ingezet.
Welke registratievormen gebruikt de Burght om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Burght gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Burght?
De Burght gebruikt Taakspel, Gouden Burghtweken, de Klassenkracht methodiek (schoolbreed ingezet), masseren en klassenvergadering/lln-raad voor sociaal-emotioneel leren.