De Bonkelaar
Molenwijk 3
1035 EE Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
34.79
Spreiding
7.24

De schoolweging van De Bonkelaar Amsterdam is 34,79 , met een spreiding van 7,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (93,4%). De school slaagt er hiermee in om vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden bij te brengen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

78,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de inspectienorm van 36,3% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van de didactische aanpak, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal) en 8,3% havo/vwo. Tegelijkertijd valt 8,3% vmbo-b/k op, wat lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (4,0%). De brede adviesrange weerspiegelt zowel de diversiteit van de leerlingenpopulatie als het adaptieve onderwijsbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bonkelaar AmsterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB177.29175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Bonkelaar wordt handelingsgericht gewerkt. Dit houdt in dat leerkrachten de vorderingen van leerlingen nauwgezet volgen en hen planmatig bedienen van leerstof aangepast op het niveau van de leerling. In de praktijk houdt dit in dat leerlingen werken in een basis,- plus,- of instructiegroep. Leerlingen die meer aankunnen krijgen verdiepingsstof, waarbij de instructiegroepen meer ondersteuning krijgen bij het verwerken van de leerstof. De tussenresultaten worden door de leerkrachten, daarbij ondersteund door onze intern begeleiders, geanalyseerd en gebruikt om te bepalen of leerlingen nog in de juiste niveaugroep werken (meer uitdaging of meer ondersteuning), of alle leerstof voldoende is overgekomen (is er uitval op een specifiek domein dat klassikale herhaling behoeft) of zijn de resultaten conform verwachtingen en kan het huidige aanbod gecontinueerd dan wel versneld worden. De tussenresultaten bepalen, mede met de observaties van de leerkracht, welk onderwijsaanbod de komende periode plaats zal vinden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,6% van de leerlingen presteert onder advies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Desondanks scoort 25% boven advies, wat de juistheid van de advisering en doorstroombegeleiding benadrukt. De school zet hierbij in op vroegtijdige signalering, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Een goede sfeer is voor iedereen in de school van belang om goed te kunnen functioneren. Daarom is het belangrijk dat ouders en leerkrachten en kinderen hun inbreng hebben en dat er geluisterd wordt naar elkaars wensen. In harmonie en openheid kan er zo gebouwd worden aan een goed pedagogisch klimaat waarin het prettig is om te werken en te leren en waarbij iedereen zich betrokken voelt. Wij willen dat al onze kinderen al op jonge leeftijd kennis, houding en vaardigheden worden bijgebracht op het gebied van democratisch burgerschap. LEES MINDER

Democratisch burgerschap

Harmonie en openheid

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van De Bonkelaar voor sociale ontwikkeling?

De Bonkelaar werkt met 'De Vreedzame School', een programma gericht op sociale competentie en democratisch burgerschap. Dit programma beschouwt de klas en school als een leefgemeenschap waarin kinderen leren samen beslissingen te nemen en zich verantwoordelijk te voelen voor elkaar en de gemeenschap. Het omgaan met pesten en het pestprotocol zijn ook onderdeel van 'De Vreedzame School'.

Welke registratievormen gebruikt De Bonkelaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Bonkelaar gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Bonkelaar?

De Bonkelaar gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame School en Vreedzame Wijk.