
De resultaten van Dalton Kind Centrum De IJsbreker in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Dalton Kind Centrum De IJsbreker, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Dalton Kind Centrum De IJsbreker bij jullie?
Ontdek hoe goed Dalton Kind Centrum De IJsbreker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald: Sterke Basis voor Elke Leerling
Ontdek hoe Dalton Kind Centrum De IJsbreker leerlingen voorbereidt op een succesvolle toekomst met het fundamenteel niveau. Dit essentiële niveau in taal en rekenen garandeert dat elke leerling een solide basis heeft bij het verlaten van onze school. De landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau wordt met trots overtroffen, wat de effectiviteit van ons onderwijs onderstreept. Wij zetten ons volledig in om alle leerlingen te laten excelleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitieus Onderwijs voor Toekomstige Succesvolle Burgers
Bij Dalton Kind Centrum De IJsbreker streven we naar meer dan alleen de basis. Het streefniveau vertegenwoordigt een hogere academische uitdaging die we onze leerlingen bieden, met als doel hun potentieel volledig te benutten. Onze school presteert uitstekend ten opzichte van de specifieke signaleringswaarde, wat aantoont dat we continu de lat hoger leggen voor zowel leerlingen als ons onderwijsteam.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Dalton Kind Centrum De IJsbreker?
Dalton Kind Centrum De IJsbreker, een dynamische basisschool in Amsterdam-Noord, heeft een bewezen staat van dienst in het begeleiden van leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Met bijna 13 jaar ervaring en 9 jaar achtereenvolgend een groep 8, bieden we een solide basis voor toekomstig succes. In de beginjaren zagen we een diversiteit aan leerlingen, vaak door verhuizing naar Amsterdam-Noord. De schooladviezen en vervolgopleidingen van deze leerlingen waren een accurate weerspiegeling van de landelijke trends. Dit gaf ons waardevolle inzichten in de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. De laatste jaren is er een positieve ontwikkeling zichtbaar: meer dan 60% tot 70% van onze groep 8 leerlingen ontvangt een havo of vwo schooladvies. Dit resultaat ligt significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 45,4%, wat de kwaliteit van ons onderwijs en de ambitie van onze leerlingen onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Dalton Kind Centrum De IJsbreker
Dalton Kind Centrum De IJsbreker stimuleert de sociale ontwikkeling van elk kind, zodat zij uitgroeien tot sociaal competente individuen. Een sociaal competent kind is in staat om zowel de eigen belangen als die van anderen te behartigen, in lijn met de geldende maatschappelijke normen en waarden. Dit vereist een combinatie van kennis, praktische vaardigheden en een positieve houding. Kennis omvat het begrijpen van sociale situaties, terwijl vaardigheden het vermogen betreffen om effectief te handelen. De houding, die wordt gevormd door gevoelens en zelfbeeld, bepaalt de bereidheid om sociaal gedrag te vertonen. Wij geloven dat kinderen leren door samen te werken, samen te ontdekken en gezamenlijk oplossingen te vinden. Deze aanpak sluit naadloos aan bij onze Daltonprincipes van planmatig werken, zelfredzaamheid en samenwerking. Door kinderen te leren rekening te houden met elkaar en verantwoordelijkheid te nemen, leggen we een sterke basis voor hun verdere persoonlijke en academische groei.
Ontwikkelen van sociale competentie en zelfstandigheid
Bevorderen van respect, verantwoordelijkheid en samenwerking
Stimuleren van reflectie op eigen gedrag en leerproces
Hoe bevordert De IJsbreker de sociale competentie bij leerlingen?
Op Dalton Kind Centrum De IJsbreker zetten we voor de ontwikkeling van sociale competenties de effectieve methode "Kinderen en hun sociale talenten" in, geschikt voor alle groepen van 1 tot en met 8. Deze keuze is weloverwogen om diverse redenen. Ten eerste sluit de methode perfect aan bij "Zien", ons leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit zorgt voor een consistente en geïntegreerde aanpak. Ten tweede versterkt de methode ons Daltononderwijs, door de nadruk te leggen op zelfstandigheid en samenwerking. Bovendien is de methode gebaseerd op acht positieve gedragscategorieën, wat perfect aansluit bij onze onderwijsvisie. Wij focussen op de talenten en mogelijkheden van kinderen, in plaats van op hun tekortkomingen. Dit 'Handelingsgericht Werken' (HGW) principe, waarbij we voortbouwen op wat een kind al kan, staat centraal in onze begeleiding.
Welke systemen gebruikt De IJsbreker voor het meten van sociale vooruitgang?
Dalton Kind Centrum De IJsbreker maakt gebruik van het gerenommeerde leerlingvolgsysteem "Zien" om de sociale opbrengsten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit systeem biedt ons waardevolle inzichten. Deze inzichten stellen ons in staat om de sociale vooruitgang van elk kind effectief te volgen en waar nodig gerichte ondersteuning te bieden. "Zien" helpt ons om een compleet beeld te krijgen van de sociale ontwikkeling binnen de groepen en op individueel niveau.
- Zien
Welke pedagogische methodes worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren op Dalton Kind Centrum De IJsbreker maken wij primair gebruik van de methode "Kinderen en… hun sociale talenten". Deze methode is specifiek ontworpen om kinderen te helpen hun sociale vaardigheden te ontwikkelen en hun emotionele intelligentie te vergroten. Door middel van deze methode leren kinderen omgaan met diverse sociale situaties, conflicten op te lossen en positieve relaties op te bouwen. Het integreert succesvol met onze Daltonvisie en ons handelingsgericht werken.
- Kinderen en… hun sociale talenten
Onderwijsinspectie Rapportage: Kwaliteit en Ontwikkeling bij Dalton Kind Centrum De IJsbreker
Dalton Kind Centrum De IJsbreker heeft in maart 2013 en april 2015 positieve inspectiebezoeken ontvangen. De onderwijsinspectie uitte destijds veel waardering voor de school. Hoewel het geplande inspectiebezoek in het schooljaar 2019-2020 vanwege de COVID-19 pandemie is uitgesteld, blijft de inspectie de school op afstand monitoren. Wij kijken ernaar uit om toekomstige inspectierapporten te delen en onze voortdurende inzet voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs te benadrukken.