Dalton Kind Centrum De IJsbreker
Chrysantenstraat 26
1031 HT Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
24.13
Spreiding
6.26

De schoolweging van De IJsbreker is 24,13 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,97% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit geeft aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 80,04% van de leerlingen gehaald, aanzienlijk hoger dan de signaleringswaarde (56,2%) en het regionale gemiddelde (66,85%). Dit onderstreept de effectiviteit van het Daltononderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve prestaties.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 72,73% van de leerlingen een havo- of vwo-niveau (havo: 16,67%, havo/vwo: 24,24%, vwo: 31,82%). Dit is significant hoger dan het landelijke gemiddelde van 45,4%. Daarnaast valt op dat slechts 1,52% van de leerlingen een vmbo-b advies krijgt, tegenover 5,52% bij vergelijkbare scholen. De focus ligt duidelijk op theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe IJsbrekerGemeente AmsterdamNederland
LIB181.28175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden geanalyseerd en in de groepshandelingsplannen verwerkt. De resultaten liggen boven de inspectienormen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75,61% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadviseringen (14,63%) is vergelijkbaar met andere scholen, maar het lage percentage bovenadviseringen (9,76% vs. 25,27% landelijk) suggereert dat het advies zorgvuldig wordt afgestemd op de capaciteiten.

Sociale ontwikkeling

Basisschool De Ijsbreker leert kinderen sociaal competent te worden. Een sociaal competent kind houdt zowel rekening met zijn eigen belangen als met die van een ander. En hij doet dit volgens de waarden en normen die in zijn samenleving gelden. Hiervoor zijn kennis, vaardigheden en een juiste houding nodig. Kennis heeft te maken met weten en kennen. Vaardigheden hebben te maken met doen en kunnen. Houding heeft te maken met willen en durven. Er zijn natuurlijk ook andere aspecten van invloed op de houding van een kind. Bijvoorbeeld de gevoelens van een kind en het beeld dat hij of zijn van zichzelf en de ander heeft. Op basisschool De Ijsbreker wordt kinderen geleerd samen te werken, samen te leren en samen dingen op te lossen. Dit zijn aspecten die naadloos aansluiten op ons Daltononderwijs. Net als het planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. LEES MINDER

Sociaal competent

Respectvol en verantwoordelijk

Reflectie op eigen handelen

Wat is de werkwijze van Dalton Kind Centrum De IJsbreker voor sociale ontwikkeling?

Dalton Kind Centrum De IJsbreker werkt aan de sociale competentie van de kinderen met de methode 'Kinderen en hun sociale talenten' voor de groepen 1 t/m 8. Deze methode sluit aan bij het leerlingvolgsysteem Zien, het Daltononderwijs en gaat uit van 8 positieve gedragscategorieën. De school bouwt voort op de competenties van de kinderen, aansluitend bij het Handelingsgericht Werken (HGW) onderwijs.

Welke registratievorm(en) gebruikt Dalton Kind Centrum De IJsbreker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Dalton Kind Centrum De IJsbreker gebruikt Zien als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dalton Kind Centrum De IJsbreker?

Dalton Kind Centrum De IJsbreker gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.