
Schoolweging
De schoolweging van Burgemeester De Vlugtschool is 37,11 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89,27% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit ligt iets onder het landelijk gemiddelde (92,10%), maar bevestigt een stevige basiskwaliteit. De school geeft hiermee een solide garantie voor minimale basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,01% van de leerlingen behaalt het streefniveau (inspectiedoel 32%), wat aantoont dat de school ondanks een complexe populatie hogere ambities waarmaakt. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde (45,39%) ligt, overtreft het de signaleringswaarde ruimschoots. De focus op maatwerk voor taal en rekenen blijkt effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een gebalanceerd beeld met nadruk op middenniveaus: 33,3% vmbo-(g)t/havo en 12,96% havo. Opvallend is het lagere aandeel vwo-adviezen (7,41%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (18,61%). Praktijkonderwijsadvies (3,7%) blijft beperkt, wat past bij de relatief goede leerresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Burgemeester De Vlugtschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20,41% van de leerlingen presteert onder hun oorspronkelijke advies – significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie. Desondanks slaagt 59,18% erin op advies te presteren, wat aansluit bij de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.