
Schoolweging
De schoolweging van Annie M.G. Schmidt is 23,15 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke inspectienorm van 85%. Deze score overtreft ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (97.7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau (vs. 67.7% bij vergelijkbare scholen), ruim boven de signaleringswaarde van 58.9%. Dit reflecteert de focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoofdfocus op theoretische leerwegen: 33.3% havo/vwo en 21.2% vwo-advies (vs. 10.9% en 18.6% regio). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% (regio: 1.0%), wat passend is bij de lagere schoolweging. Het adviesprofiel sluit aan bij de sterke prestaties op referentieniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Annie M.G. Schmidt | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 180.18 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Bij de groepen 1 en 2 wordt er gebruikt van een observatiesysteem, er wordt geen gebruik gemaakt van de CITO toets. De leerkracht observeert iedere leerling en registreert de bevindingen in het digitale systeem. Het observatiesysteem (Kleuter in Beeld) geeft een getrouw beeld van waar de kleuter zich bevindt in zijn/haar ontwikkeling. Twee keer per jaar worden er in de groepen 3 t/m 7 CITO toetsen afgenomen via Leerling in Beeld. In de periode ervoor worden er toetsen vanuit de methode gebruikt als extra hulpmiddel om te bepalen waar de leerlingen staan. Waar is er extra hulp of uitdaging nodig? Na iedere CITO ronde worden de resultaten school breed besproken in een opbrengstvergadering om vervolgens nieuwe plannen te maken voor de komende periode. In groep 8 maken de leerlingen de CITO B8 toets in november. In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Deze toets geeft, in aanvulling op het schooladvies, informatie over welk type voortgezet onderwijs bij een leerling past. Het schooladvies is doorslaggevend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs. In Amsterdam ontvangen alle ouder(s)/verzorger(s) van de leerlingen in groep 8 de Keuzegids. De Keuzegids helpt ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen uit groep 8 van de basisschool bij de keuze voor het vervolgonderwijs. In de Keuzegids wordt de Amsterdamse procedure van basisschool naar voorgezet onderwijs (de zogenaamde Kernprocedure) uitgelegd. Meer informatie over de kernprocedure is te vinden op de website Naar de Brugklas van de gemeente Amsterdam (klik hier) en de site van het Breed bestuurlijk Overleg (BBO) (klik hier).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 32.6% boven advies presteert (vs. 25.3% landelijk), terwijl slechts 2.3% onder advies scoort (vs. 11.8% landelijk). Dit bevestigt het conservatieve adviesbeleid en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Door middel van het programma van de Vreedzame school werken we aan een sociaal en moreel klimaat in school dat preventief werkt ten aanzien van anti-sociaal gedrag, zoals pesten en buitensluiten. De school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen door middel van Leerling in Beeld. Met dit volgsysteem wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen gevolgd. Met behulp van vragenlijsten brengen wij het algemeen welbevinden en de sociale veiligheid van de leerlingen in kaart. Bij zeer ernstig grensoverschrijdend gedrag kan de school overgaan tot schorsing of verwijdering van de leerling. Dit gaat dan volgens het AWBR protocol ‘Schorsing en Verwijdering van leerlingen’. Dit protocol is een onderdeel van het AWBR schoolveiligheidsplan dat u kunt vinden op de website van ons schoolbestuur: www.awbr.nl LEES MINDER
We dragen zorg voor elkaar
We accepteren elkaar
We maken eigen keuzes
Wat is de aanpak van Brede School Annie M.G. Schmidt voor sociale ontwikkeling?
Brede School Annie M.G. Schmidt geeft wekelijks in elke groep een les uit de methode Vreedzame School. Daarnaast wordt twee keer per jaar een vragenlijst afgenomen (Leerling in Beeld) om het welbevinden van de leerlingen in kaart te brengen. In de groepen 1 t/m 4 neemt de leerkracht deze vragenlijsten af.