
Schoolweging
De schoolweging van De Meer Amsterdam is 24,33 , met een spreiding van 7,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,49% score ruim boven de inspectienorm van 85% toont de school aan dat vrijwel alle leerlingen het basisniveau voor taal en rekenen beheersen. Dit percentage is nagenoeg gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (97,66%), wat consistent is met de relatief stabiele onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft haar streefniveau met 67,92% tegen een signaleringswaarde van 58,9%. Dit laat zien dat een aanzienlijk deel van de leerlingen, ondanks de complexere populatie (schoolweging 24,33), hogere referentieniveaus behaalt. De score ligt iets boven het vergelijkingsgemiddelde van 67,66%, wat wijst op effectieve differentiatie in het Daltononderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen: 35 leerlingen (82,5% van de uitstroom) kregen in 2023-2024 een havo-, vwo- of gemengd havo/vwo-advies. Dit contrasteert met slechts 1,79% praktijkonderwijsadvies, wat onder het Amsterdams gemiddelde (5,52% vmbo-b/k) ligt. De Dalton-aanpak lijkt hiermee een sterke focus op theoretische doorstroom te combineren met maatwerk voor individuele leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Meer Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.12 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
de ontwikkeling van kleuters wordt aan de hand van observatielijsten van Parnassys in beeld gebracht. Op de Meer worden leerlingen vanaf groep 3 getoetst om te bepalen in hoeverre het geboden onderwijs succesvol is geweest. Wij gebruiken hiervoor de toetsen van Leerling in Beeld. De toetsen worden 2 keer per jaar afgenomen. De leerkrachten analyseren samen met de intern begeleider de opbrengsten en duiden deze. Aan de hand van de analyse worden plannen opgesteld of bijgesteld. Wanneer een stevigere interventie nodig is, wordt dit in overleg met de directie mogelijk gemaakt. De analyse geldt ook voor de kleuters, waarbij gebruik gemaakt wordt van de observatielijsten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 9,09% tegen 11,81% landelijk. Maar liefst 76,36% van de leerlingen zit op het geadviseerde niveau, wat de betrouwbaarheid van het advies onderstreept. De 14,55% die boven advies presteert, benadrukt de ruimte die het Daltononderwijs biedt voor ontwikkeling. Deze cijfers sluiten aan bij het gepersonaliseerde leerlingvolgsysteem dat de school hanteert.