
Schoolweging
De schoolweging van Westerpark Amsterdam is 30,19 , met een spreiding van 7,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.44% score ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat bijna alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, ondanks de dalende leerlingenaantallen en relatief complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55.09% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47.1%. Dit geeft aan dat de school ondanks complexere uitgangsposities (schoolweging 30.19) meer leerlingen naar hogere referentieniveaus tilt dan verwacht.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (30% vs 18.6% landelijk). Tegelijkertijd is er een brede adviesspreiding: 5% vmbo-b tot 30% vwo. De combinatie van intensieve monitoring en oudergesprekken resulteert in accurate plaatsingen, waarbij 36.5% van de leerlingen later boven advies presteert in het VO.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Westerpark Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.51 | 175.23 | 173.38 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We houden de ontwikkeling van alle leerlingen bij in het leerlingvolgsysteem Parnassys. In dit leerlingvolgsysteem noteren we observaties, verslagen van gesprekken en uitslagen van toetsen. Dit zijn de uitslagen van de toetsen die bij de methodes horen en de uitslagen van de zogenaamde niet-methodegebonden toetsen (de Cito-toetsen). Zo brengen we de ontwikkeling van onze leerlingen in kaart. De leerkrachten analyseren de resultaten zowel op groeps- als op kindniveau. Deze analyses worden besproken in een overleg tussen de leerkracht en de intern begeleider. Op schoolniveau worden de resultaten door de directie, leerkrachten en intern begeleiders geanalyseerd. De leerkrachten geven zoveel mogelijk les op drie verschillende instructieniveaus (basis, intensief en verrijkt), zodat ieder kind een passend aanbod krijgt. De resultaten van de methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen vormen, samen met de kennis van de leerkracht over het kind, de basis voor het maken van deze instructiegroepen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3.85% zit onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 36.54% boven advies presteert. Deze cijfers reflecteren de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende ontwikkelingslijn zoals beschreven in het schoolprofiel. De school lijkt bewust risico's te nemen door leerlingen juist naar boven bij te stellen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen kunnen zich alleen optimaal ontwikkelen als zij zich prettig en veilig voelen op school. Daarom besteden wij veel aandacht aan omgaan met jezelf, de anderen en met de omgeving. Onze leerlingen voelen zich prettig en veilig op school. Dit blijkt uit de monitor sociale veiligheid die wij jaarlijks afnemen, maar ook de inspectie concludeerde in oktober 2017: 'De school zorgt al jarenlang voor een ondersteunend, plezierig pedagogisch klimaat en een goede omgang met elkaar'. LEES MINDER
Iedereen hoort erbij
We zorgen voor elkaar
We zoeken samen oplossingen
Wat is de werkwijze van Basisschool Westerpark voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Westerpark besteedt structureel aandacht aan sociaal-emotionele vorming door middel van het programma 'De Vreedzame School'. Dit programma streeft naar een democratische gemeenschap waarin leerlingen inspraak hebben, zich verantwoordelijk voelen, zich positief gedragen en conflicten oplossen zonder geweld. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden binnen en buiten de school. Oudere leerlingen zijn opgeleid tot mediator en helpen bij het oplossen van conflicten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Westerpark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Westerpark gebruikt het kwaliteitszorginstrument van de Vreedzame School om sociale opbrengsten in kaart te brengen.