
Schoolweging
De schoolweging van Schreuder is 26,28 , met een spreiding van 6,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.7% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, duidelijk boven de inspectienorm van 85%. De school overtreft hiermee zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96.4%), wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 66.3% score behaalt de school ruim boven haar streefnorm van 50.1%. Dit betekent dat significant meer leerlingen dan verwacht (gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie) het hoogste rekenniveau bereiken. De score ligt zelfs 5.1% hoger dan bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 39.1% vwo-advies (vs. 18.6% landelijk) en 26.1% havo/vwo-combinatie. Praktijkgericht onderwijs blijft beperkt (8.7% vmbo-b/k), wat past bij de schoolweging van 26.28. Opmerkelijk is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1.0% scoren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Schreuder | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.51 | 175.23 | 176.05 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ieder half jaar worden de cito LVS-toetsen afgenomen voor de hoofdvakken. De toetsgegevens worden door de intern begeleider verwerkt in trendanalyses. Wij vinden de resultaten waardevol om als objectief meetinstrument te gebruiken en ook om er leerdoelen uit te formuleren. Deze leerdoelen kunnen op groepsniveau en op schoolniveau worden opgesteld, zodat ook op ieder niveau het onderwijs kan worden aangepast als dat nodig blijkt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage oud-leerlingen (24.1%) zit onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11.8%. Dit contrasteert met het relatief gunstige schoolwaarderingen. Mogelijke verklaringen zijn de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26.28) of risicovollere adviezen. Positief is dat 20.7% boven advies presteert, wat aansluit bij de aandacht voor talentontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Relatie
Competentie
Autonomie
Wat is de werkwijze van Basisschool Schreuder voor sociale ontwikkeling?
Het lesprogramma van Vreedzaam is belangrijk in de school. Het is een programma dat streeft naar het creëren van een democratische gemeenschap waarin leerlingen zich verantwoordelijk voelen, zich positief gedragen en een stem hebben binnen deze gemeenschap. Door elkaar te leren kennen en verantwoordelijkheden met elkaar te delen wordt pestgedrag voorkomen. Indien pestgedrag wordt gesignaleerd wordt er direct door de leerkracht opgetreden, door dader en slachtoffer bij elkaar te brengen en afspraken te maken over het stoppen van het gedrag. Lukt dit niet, dan wordt dit overgedragen aan de pestcoördinator. De leerlingenraad heeft aan de hand van de Vreedzaam thema’s dertien schoolregels opgesteld, die gelden als de grondwet van de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Schreuder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Schreuder gebruikt Hart en Ziel om sociale opbrengsten in kaart te brengen.