Basisschool Oscar Carré
1e Jan Vd Heijdenstr 161
1072 TS Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
25.92
Spreiding
7.22

De schoolweging van Oscar Carré is 25,92 , met een spreiding van 7,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 97,3% ruimschoots gehaald, ruim boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,6%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de kernvaardigheden voor taal en rekenen beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Basisschool Oscar Carré scoort met 71,9% ruim boven de signaleringswaarde van 53,8% voor het streefniveau, en overtreft hiermee ook het vergelijkingsgemiddelde van 64,0%. Dit onderstreept de effectiviteit van het beredeneerd aanbod voor hogere leerdoelen, mede dankzij de focus op maatwerk en differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 20% havo/vwo en 20% vwo-advies, tegenover respectievelijk 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd is het percentage vmbo-b/k-adviezen met 12,5% lager dan het regionale gemiddelde (14,6%). De brede adviesrange past bij de relatief gunstige schoolweging en gerichte begeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOscar CarréGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De CITO-toetsen van januari en juni worden in eerste instantie geanalyseerd door de intern begeleider, om een grondig inzicht te krijgen in de resultaten op schoolniveau. Eventuele knelpunten worden geïdentificeerd en er worden actieplannen opgesteld, gericht op individuele leerlingen, groepen of de school als geheel. Daarnaast worden de resultaten gezamenlijk geanalyseerd door het team, waarbij opbrengstgesprekken plaatsvinden. Tijdens deze gesprekken wordt onderzocht welke doelen voor de komende periode worden gesteld en of er aanpassingen nodig zijn in het onderwijsaanbod.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 38,7% van de leerlingen boven hun oorspronkelijke advies presteert (vs. 25,3% landelijk), terwijl 0% onderadviseert. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige adviesprocedure en de doorlopende ontwikkelingsmogelijkheden die de school biedt, zoals beschreven in het doorstroomprotocol.

Sociale ontwikkeling

We vinden het als school belangrijk dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daarom besteden we zowel aandacht aan de cognitieve vaardigheden van leerlingen als zowel de sociale vaardigheden. We doen onder andere met het gebruik van twee methodes: Leefstijl: De methode Leefstijl legt de nadruk op ervaringsgericht leren van sociaal-emotionele vaardigheden, wat plaatsvindt tijdens groepsactiviteiten die de interactie tussen kinderen bevorderen. Deze methode integreert verschillende theoretische benaderingen, waaronder die van humanistische psychologie (Carl Rogers), transactionele analyse (Eric Berne), geweldloze communicatie (Marshall Rosenberg), meervoudige intelligentie (Howard Gardner), coöperatief leren (Spencer Kagan), het Johari-venster, sociaal leertheorie (Albert Bandura), het ijsbergmodel, plustaal en de Socratische dialoog. Groepsgeluk: Met GroepsGeluk - systemisch werken in de klas - wordt de dynamiek van de groep duidelijk zichtbaar door het gebruik van houten poppetjes, pictogrammen, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Dit biedt zowel de groepsleider als de leerlingen inzicht in de processen die zich binnen de groep afspelen. Door deze dynamiek visueel te maken, beschikken wij over een effectief hulpmiddel om een positief pedagogisch klimaat te bevorderen. LEES MINDER

Verbondenheid

Competentieontwikkeling

Zelfsturing

Wat is de aanpak van Basisschool Oscar Carré voor sociale ontwikkeling?

De methode Leefstijl wordt wekelijks gebruikt in alle groepen. Het lesaanbod sluit aan bij de doelen van de CED-leerlijnen. Aan het begin van het schooljaar wordt veel tijd besteed aan groepsvorming en klassenmanagement, zodat een fijne en rustige sfeer ontstaat. De aangeleerde handvatten en waarden worden dagelijks geïntegreerd in de lessen, tijdens het buitenspelen en tijdens de lessen van de vakdocenten.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Oscar Carré om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Oscar Carré gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en de CED leerlijnen (sociaal gedrag en leren leren) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Oscar Carré?

Basisschool Oscar Carré gebruikt de methoden Leefstijl, Taakspel en Groepsgeluk voor sociaal-emotioneel leren.