Basisschool Basisschool Oostelijke Eilanden in Amsterdam

De resultaten van Basisschool Oostelijke Eilanden in Amsterdam

Current section: resultaten
Kraijenhoffstraat 10
1018 Amsterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Oostelijke Eilanden, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool Oostelijke Eilanden bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Oostelijke Eilanden bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Toekomstig Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht met de doorstroomtoets, een cruciale meting voor de schoolontwikkeling. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, waaronder Basisschool Oostelijke Eilanden, en dient als belangrijke indicator voor de onderwijskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Verdere Ontwikkeling

Het streefniveau gaat verder dan de basis en daagt leerlingen uit om hogere academische doelen te bereiken. De school streeft ernaar om een zo groot mogelijk percentage van haar leerlingen dit ambitieuze niveau te laten halen voor een optimale voorbereiding op het vervolgonderwijs. De specifieke doelstelling voor het streefniveau wordt per school vastgesteld door de onderwijsinspectie, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage, de signaleringswaarde, fungeert als maatstaf voor de prestaties van Basisschool Oostelijke Eilanden ten opzichte van vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Oostelijke Eilanden?

Ontdek het schooladvies traject op Basisschool Oostelijke Eilanden, een essentiële stap voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs. In groep 6 ontvangen ouders een eerste indicatie van de onderwijsontwikkeling van hun kind. Hierbij wordt gekeken naar de verwachte doorstroomniveaus, zoals 1F of 2F, en welk type voortgezet onderwijs hierbij aansluit. Een cruciale fase is het gesprek aan het einde van groep 7. Hierin bespreken school en ouders het doorstroomperspectief, gebaseerd op toetsresultaten en observaties tot dan toe. De IEP-resultaten en het leerlingvolgsysteem bieden inzicht in behaalde resultaten en benoemen verbeterpunten voor het komende schooljaar. Dit helpt ouders en kinderen zich voor te bereiden op het vervolgonderwijs, waarbij de school streeft naar een transparant en gefaseerd proces. Begin groep 8, rond november, vindt er opnieuw een toetsperiode plaats. Op basis van deze resultaten, in combinatie met eerdere bevindingen, wordt het voorlopige schooladvies opgesteld. De voorlopige adviesgesprekken in januari bieden ouders en leerlingen de gelegenheid zich te oriënteren op passende scholen voor het voortgezet onderwijs. Bij eventuele meningsverschillen over het advies, staat de school open voor overleg met ouders en de intern begeleider. De doorstroomtoets, doorgaans in februari, met behulp van de IEP-doorstroomtoets, leidt in maart tot de definitieve uitslagen. Vaak bevestigt dit het voorlopige advies, maar bij een hogere score kan de school het advies naar boven bijstellen in overleg met de ouders. Het basisschooladvies mag niet naar beneden worden bijgesteld. Blijft het advies gehandhaafd, dan zijn er binnen het voortgezet onderwijs tal van mogelijkheden om door te groeien. Informeer naar de overgangsnormen en bespreek de groeimogelijkheden met school en kind. Bij het vaststellen van het definitieve schooladvies zijn minimaal twee professionals betrokken, waaronder de groepsleerkracht en de intern begeleider of schoolleider. Het advies is gebaseerd op de kennis en vaardigheden uit groep 6, 7 en 8, zoals gemeten via het leerlingvolgsysteem. Vooral de resultaten op rekenen/wiskunde, begrijpend lezen en spelling/taalverzorging zijn indicatief voor succes in het voortgezet onderwijs. Ook sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag spelen een rol bij het bepalen van het advies.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool Oostelijke Eilanden

Basisschool Oostelijke Eilanden in Amsterdam creëert een positieve en stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen. We leggen de nadruk op zowel academische excellentie als op de sociaal-emotionele groei van elk kind. Ons team begeleidt leerlingen actief in het ontwikkelen van zelfstandigheid, verantwoordelijkheidsgevoel en kritisch denkvermogen. Wij geloven dat een sterke sociale basis essentieel is voor succes op school en in het leven. Daarom integreren we activiteiten die gericht zijn op het maken van keuzes, het formuleren van ideeën, het plannen en uitvoeren van taken, en het effectief communiceren met zowel leeftijdsgenoten als volwassenen. Onze aanpak richt zich op de 'zone van de naaste ontwikkeling'. Dit betekent dat we leerlingen uitdagen met taken die net buiten hun huidige comfortzone liggen, maar wel haalbaar zijn met de juiste ondersteuning van onze toegewijde leerkrachten. Zo stimuleren we voortdurende groei en zelfvertrouwen.

Emotionele Vrijheid en Zelfexpressie

Ontwikkeling van Zelfvertrouwen

Stimuleren van Nieuwsgierigheid en Ontdeklust

Hoe bevordert Basisschool Oostelijke Eilanden de sociale ontwikkeling van uw kind?

Op Basisschool Oostelijke Eilanden streven we naar een veilige en inclusieve klasomgeving waar elk kind zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. We stimuleren samenwerking en wederzijdse ondersteuning, waarbij we de unieke kwaliteiten van elk kind erkennen en vieren. Onze focus ligt op het creëren van een positief pedagogisch klimaat dat de basis vormt voor zowel academische als persoonlijke groei. We hanteren het principe van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Dit houdt in dat we voortdurend de mogelijkheden van kinderen uitbreiden, rekening houden met hun individuele tempo en behoeften. Leren en ontwikkeling vinden plaats via betekenisvolle activiteiten en interacties, waarbij de leerkracht fungeert als partner en ondersteuner in het leerproces van het kind.

Welke methoden gebruikt Basisschool Oostelijke Eilanden voor het meten van sociale vooruitgang?

Voor het in kaart brengen van de sociale ontwikkeling en opbrengsten maakt Basisschool Oostelijke Eilanden gebruik van de volgende methodologie:

  • IEP 'Hart en Handen' registratie

Welke lesmethoden worden ingezet voor het sociaal-emotioneel leren op deze school?

Basisschool Oostelijke Eilanden zet het volgende in voor het sociaal-emotioneel leren van leerlingen:

  • OGO-concept (Ontwikkelingsgericht Onderwijs)

Inspectierapport Basisschool Oostelijke Eilanden: Kwaliteit en Ontwikkeling

Basisschool Oostelijke Eilanden, gelegen in het hart van Amsterdam aan de Kraijenhoffstraat 10, is een bloeiende basisschool met 423 leerlingen. Wij zetten ons dagelijks in voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs, waarbij we streven naar een veilige en stimulerende leeromgeving voor elk kind. Op deze pagina vindt u essentiële informatie over de bevindingen van de onderwijsinspectie, zodat u een duidelijk beeld krijgt van onze schoolprestaties en onze voortdurende aandacht voor verbetering.

Resultaten | Basisschool Oostelijke Eilanden in Amsterdam | [2025] Schoolregister