Basisschool Het Winterkoninkje 2e Montessori-School in Amsterdam

Het team van Basisschool Het Winterkoninkje 2e Montessori-School in Amsterdam

Current section: team
Hasebroekstraat 113
1053 Amsterdam

Zie hier hoe het team van Basisschool Het Winterkoninkje 2e Montessori-School is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Het Winterkoninkje 2e Montessori-School. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Het Winterkoninkje 2e Montessori-School bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Het Winterkoninkje 2e Montessori-School bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Het Winterkoninkje 2e Montessori-School gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallers en Noodopvang: Zekerheid voor Onderwijs op Maat

Bij afwezigheid van een leerkracht door ziekte, zetten we direct alles op alles om een gekwalificeerde invalkracht te vinden. Uw kind kan rekenen op continuïteit in de les. Als een tijdelijke vervanging niet direct mogelijk is, zorgen we voor een slimme noodverdeling van de klas. De leerkrachten stellen hiervoor aan het begin van het schooljaar een gedetailleerd plan op. Dit plan houdt rekening met de specifieke behoeften van elke leerling, inclusief de plaatsing van broertjes en zusjes. Pas wanneer meerdere teamleden langdurig afwezig zijn, schuiven collega's die normaal gesproken ondersteunende taken uitvoeren, zoals leesonderwijs of de interne begeleiding, bij in de lesgevende rol. Hun reguliere werkzaamheden, zoals het begeleiden van onze leerlingen met DenkVaardig, worden dan tijdelijk overgenomen om de les continuïteit te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten op Basisschool Het Winterkoninkje

3

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Individuele Begeleiding
Gespecialiseerde Rekencoach
Deskundige Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Het Winterkoninkje geloven we dat succes meer is dan alleen intelligentie. Motivatie en doorzettingsvermogen zijn essentieel voor het behalen van optimale leerresultaten. Onze specialisten bieden gerichte ondersteuning om elke leerling te helpen slagen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Bloeiende Kinderen

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Ons beleid bevordert zelfstandigheid en een realistisch zelfbeeld. Leerlingen worden niet onnodig lang uit de groep gehaald en de input van de leerkracht is cruciaal. De specialist helpt leerlingen om minder afhankelijk te zijn van belemmerende denkbeelden over intelligentie en de mening van anderen. Veel meerbegaafde leerlingen worstelen met het idee van 'slim' zijn. Angsten om als dom gezien te worden bij onzekerheid of moeite, en de angst niet slim genoeg te zijn, belemmeren hen. Dit kan ook samenwerken bemoeilijken. De specialist begeleidt leerlingen naar zelfstandig functioneren, een realistisch zelfbeeld en het effectief toepassen van geleerde strategieën in de klas.

1

Gedrag en Werkhouding: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De aanpak voor gedrag en werkhouding sluit nauw aan bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Net als bij de sociaal-emotionele ondersteuning, wordt de leerling niet langdurig uit de groep gehaald en wordt de leerkracht nauw betrokken. Het doel is maximale zelfstandigheid. De 'DenkVaardig' aanpak leert leerlingen om niet langer afhankelijk te zijn van onjuiste ideeën over intelligentie of de mening van anderen. Leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn, zien 'slim' zijn vaak als een centraal thema in hun dagelijks leven. Dit kan leiden tot angst om als dom te worden beschouwd wanneer iets niet meteen lukt. De specialist helpt hen om zelfstandig en effectief te functioneren, een realistisch zelfbeeld te ontwikkelen en de aangeleerde strategieën zelfstandig toe te passen.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief en Zelfverzekerd Bewegen

Beschikbare specialisten:

Motorisch Remedial Teacher (MRT'er)

Toelichting van de school:

Onze Motorisch Remedial Teacher (MRT'er) biedt extra ondersteuning aan kinderen met motorische en/of sociaal-emotionele uitdagingen. Dit betreft kinderen die moeite hebben met gymlessen of sportactiviteiten, zowel op school als daarbuiten. De MRT richt zich op zowel de fijne motoriek (schrijven, knippen, tekenen) als de grove motoriek (evenwicht, springen, coördinatie). Daarnaast besteedt de MRT aandacht aan de sociaal-emotionele aspecten van bewegen, zoals faalangst, zelfvertrouwen, plezier in bewegen en sociale inclusie tijdens sportieve activiteiten.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van de Leerling

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
BeVo-lolaal (beeldende vorming)

Passend Onderwijs en Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Onze Visie op Leerlingbegeleiding en Ontwikkeling

Bij Basisschool Het Winterkoninkje geloven we sterk in een collaboratieve aanpak voor optimale leerlingontwikkeling. Het onderwijs is gebaseerd op een vierhoek van kind, ouders, leerkracht en de groep, waarbij synergie en wederzijdse ondersteuning essentieel zijn. Wanneer een van deze kernpartners aangeeft dat de basisondersteuning, basis+ of extra ondersteuning niet langer bijdraagt aan vooruitgang of juist leidt tot onderpresteren, kan dit duiden op de grenzen van ons huidige schoolaanbod. Onze focus ligt op het voorkomen van uitval bij zowel leerlingen als leerkrachten, en het waarborgen van een positieve leeromgeving voor iedereen. Wij zetten ons in voor alle leerlingen, binnen de gedefinieerde kaders van ons onderwijsmodel, om een succesvolle schoolloopbaan te garanderen. Wij bieden een gedifferentieerde leeromgeving waarin elk kind zich op eigen tempo kan ontwikkelen. De voorbereide omgeving van het Montessori-onderwijs prikkelt nieuwsgierigheid en zelfstandigheid, terwijl onze heterogene groepen waardevolle sociale interacties bevorderen. Respect, zorg voor elkaar en samenwerking staan centraal in onze dagelijkse praktijk. Een sterke school-ouderrelatie is cruciaal voor de algehele ontwikkeling van het kind. Ons onderwijsconcept, geworteld in de Montessori-principes, benadrukt de vrijheid van het kind en het creëren van voorwaarden die zelfstandigheid stimuleren. Via ons zorgsysteem monitoren we proactief de individuele behoeften van elke leerling, zodat we passend onderwijs kunnen bieden op zorgniveau 1, 2 en 3. Dit alles om ieder kind de best mogelijke ontwikkeling te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitsborging en Schoolplan: Continu Verbeteren van Onderwijs

Welke Strategische Doelen Bevat Ons Schoolplan?

Ons kwaliteitsprotocol is de ruggengraat van onze schoolontwikkeling. Het beschrijft systematisch hoe wij de kwaliteit van ons onderwijs continu waarborgen en verbeteren, in lijn met de richtlijnen van de Onderwijsinspectie en de kernwaarden van het Montessorionderwijs. De Onderwijsinspectie hanteert cruciale indicatoren voor kwaliteitszorg, die wij nauwgezet volgen: 1. Inzicht in diverse leerbehoeften binnen onze leerlingenpopulatie. 2. Jaarlijkse, systematische evaluatie van onze onderwijsprestaties. 3. Continue reflectie op het leer- en onderwijsproces. 4. Planmatige aanpak van verbeteractiviteiten. 5. Effectieve borging van het leer- en onderwijsproces. 6. Transparante rapportage over onderwijskwaliteit aan alle betrokkenen. Wij houden de kenmerken van leerlingen en ouders nauwlettend in de gaten. Voor het schoolplan 2019-2023 vertalen we deze kenmerken naar concrete onderwijsbehoeften. Deze behoeften toetsen we aan onze schoolvisie en een grondige sterkte-zwakteanalyse, om zo onze strategische beleidsdoelen voor de komende vier jaar te formuleren. Elke twee jaar evalueren we deze behoeften om eventuele veranderingen binnen de leerlingenpopulatie tijdig te signaleren. We verzamelen op diverse manieren informatie over ons onderwijsleerproces. Dit doen we via de WMK (Montessori-versie), waarbij we meerjarenplanningen voor schooldiagnoses opstellen. Deze diagnoses voeren we uit voor of na een verbeteringstraject en analyseren we in ons directie-intern begeleider (d-IB-o) en bouwcoördinatoren overleg, om verbeterpunten te identificeren en te borgen. Daarnaast maken we gebruik van onafhankelijke tevredenheidsonderzoeken onder ouders en teamleden, die we eens per vier jaar afnemen. Ouderfeedback verzamelen we ook tussentijds via specifieke kanalen. De leerlingenvragenlijst van de WMK, die we jaarlijks aanpassen aan onze specifieke situatie, wordt eveneens geanalyseerd in het d-IB-o overleg, inclusief conclusies en vervolgacties. Verschillende aangewezen functionarissen voeren klassenbezoeken uit met behulp van specifieke kijkwijzers, gebaseerd op vastgelegde afspraken en protocollen. De uitkomsten bespreken we na elke ronde om het benodigde vervolg te bepalen. Tot slot ontvangen we waardevolle feedback van onafhankelijke instanties zoals de Onderwijsinspectie (om de vier jaar) en de Montessori Visitatiecommissie (om de vijf jaar). Ook deze uitkomsten worden besproken binnen ons d-IB-o overleg.

Hoe Realiseert Onze School Haar Onderwijsdoelen?

Bij Basisschool Het Winterkoninkje maken we een duidelijk onderscheid tussen de ambitie van kwaliteit en de zorg voor die kwaliteit. We streven naar uitmuntendheid in al onze onderwijsactiviteiten, zoals beschreven bij de diverse beleidsterreinen. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat deze kwaliteit op een constant hoog niveau blijft. Dit doen we door onze ambities systematisch en cyclisch te evalueren en op basis van de bevindingen onze kwaliteit te verbeteren of te borgen. Een essentieel onderdeel van onze aanpak is de koppeling van kwaliteitszorg aan ons integraal personeelsbeleid. We zetten ons in voor de continue professionele ontwikkeling van onze medewerkers, zodat hun competenties parallel lopen met de strategische beleidsterreinen van de school. Dit garandeert dat de schoolontwikkeling en de persoonlijke groei van onze teamleden hand in hand gaan. Onze kernambities voor kwaliteitszorg zijn: 1. Diepgaand inzicht in de kenmerken van onze leerlingenpopulatie. 2. Duidelijk geformuleerde ambities op alle relevante beleidsterreinen. 3. Een robuust evaluatieplan dat garandeert dat alle ambities minstens eens per vier jaar worden beoordeeld. 4. Cyclische beoordeling van de schoolkwaliteit door leerlingen, ouders en leerkrachten. 5. Systematische uitvoering van verbeterplannen, zoals vastgelegd in ons schoolplan, jaarplan en jaarverslag. 6. Grondige evaluatie van de realisatie van onze verbeterplannen. 7. Effectieve borging van de onderwijskwaliteit, onder andere door gedegen documentatie. 8. Transparante rapportage over de behaalde resultaten aan alle belanghebbenden, waaronder de Onderwijsinspectie, het bevoegd gezag, de GMR en ouders. 9. Actieve waarborging van de sociale veiligheid voor zowel medewerkers als leerlingen.

Speciaal Onderwijs voor Jonge Kinderen: Start met Succes bij Het Winterkoninkje

Toelichting van de school

Basisschool Het Winterkoninkje, gelegen in het hart van Amsterdam, biedt een unieke Montessori-leerervaring voor kinderen vanaf jonge leeftijd. Wij geloven in het stimuleren van nieuwsgierigheid en zelfstandigheid, essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Onze school is meer dan alleen een plek om te leren; het is een warme en veilige omgeving waar elk kind de ruimte krijgt om te groeien op zijn of haar eigen tempo. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een leven lang leren.

Veelgestelde vragen

Welk extra onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool Het Winterkoninkje?

Basisschool Het Winterkoninkje biedt specifieke programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen. Dit omvat toegewijde aandacht voor peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze programma's zijn ontworpen om de taalvaardigheid, sociale vaardigheden en cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen, zodat ze optimaal voorbereid zijn op de basisschool.

Basisschool Het Winterkoninkje biedt specifieke programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te ondersteunen. Dit omvat toegewijde aandacht voor peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze programma's zijn ontworpen om de taalvaardigheid, sociale vaardigheden en cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen, zodat ze optimaal voorbereid zijn op de basisschool.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Amsterdam

Met welke partners werkt Basisschool Het Winterkoninkje samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor ons uitgebreide aanbod voor jonge kinderen werken wij nauw samen met de Montessorivoorschool Het Winterkoninkje. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de voorschoolse educatie naar het basisonderwijs. Door deze verbinding kunnen we een consistente en verrijkende leerervaring garanderen, afgestemd op de Montessori-principes die we hoog in het vaandel dragen.

Voor ons uitgebreide aanbod voor jonge kinderen werken wij nauw samen met de Montessorivoorschool Het Winterkoninkje. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de voorschoolse educatie naar het basisonderwijs. Door deze verbinding kunnen we een consistente en verrijkende leerervaring garanderen, afgestemd op de Montessori-principes die we hoog in het vaandel dragen.