
Schoolweging
De schoolweging van Dr. Rijk Kramer is 23,71 , met een spreiding van 6,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,9% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Ter vergelijking: slechts 97,7% van de leerlingen op vergelijkbare schellen behaalt dit basisniveau. De school slaagt erin om vrijwel alle leerlingen minimaal basisvaardigheden bij te brengen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft haar streefniveau met 80,4% behaalde scores tegen een inspectienorm van 58,9%. Dit is 12,7 procentpunt hoger dan vergelijkbare schellen (67,7%), wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 36% vwo (vs. 18,6% regio) en 22% havo/vwo-combinaties. Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen (vmbo-b/k) met 4% weliswaar laag, maar vergelijkbaar met de regio (5,5%). Dit weerspiegelt de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 23,71) waarbij de school toch hoge ambities formuleert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Dr. Rijk Kramer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.82 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ieder half jaar worden de cito LVS-toetsen afgenomen voor de hoofdvakken. Daarnaast worden methode-toetsen afgenomen en wordt de werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen gemonitord. Al deze informatie samen wordt door de leerkracht samen met de intern begeleider twee keer per jaar verwerkt in een groepsplan. De Intern Begeleiders maken jaarlijks een analyse voor de gehele school. Deze schoolbrede analyse wordt ism het team gemaakt en besproken zodat we goed zicht houden op de ontwikkelingen in de school en wordt eventuele extra ondersteuning voor leerlingen ingezet.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend laag percentage onderadvisering: slechts 3,4% tegen 11,8% landelijk. Maar liefst 35,6% van de leerlingen presteert boven advies – een indicatie van voorzichtige advisering en/of sterke doorstroombegeleiding. Dit sluit aan bij de beschreven focus op individuele ontwikkelingslijnen in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
We vinden het belangrijk dat leerlingen zichzelf kunnen zijn, worden uitgedaagd en plezier hebben op school, met elkaar en in het leren. Een veilig leerklimaat en vertrouwen in het eigen kunnen hoort daarbij. Sociale veiligheid is daarom niet voor niets een van de 6 pijlers van onze school.
Kinderen zien en serieus nemen
Samenwerken
Zelfstandigheid stimuleren
Wat is de werkwijze van Basisschool Dr. Rijk Kramer voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Dr. Rijk Kramer neemt leerlingen serieus, is alert op verschillen en helpt hen op een prettige manier met elkaar om te gaan. De school benadert leerlingen positief en werkt vanuit democratische principes, waarbij kinderen een stem hebben. Er is een leerteam 'sociale en emotionele ontwikkeling' gestart dat de werkwijze onderzoekt en evalueert om te kijken wat ze kunnen verbeteren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Dr. Rijk Kramer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Dr. Rijk Kramer gebruikt Kijk!, Hart & Ziel en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.