
Schoolweging
De schoolweging van Alan Turingschool is 26,22 , met een spreiding van 8,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.51% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96.45%). Dit reflecteert de schoolspecifieke focus op basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68.16% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50.1%. Dit onderstreept de effectiviteit van de adaptieve lesmethoden, met name in rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 25% havo en 18.75% vwo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktische adviezen (12.5% vmbo-k vs. 9.17% regio). De combinatie vmbo-(g)t/havo (6.25%) is relatief laag, wat past bij het academische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Alan Turingschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Handelingsgericht werken (HGW) vormt de basis van de pedagogische en didactische aanpak van de Alan Turingschool. Het concretiseert goed onderwijs en succesvolle leerlingbegeleiding, zodat de groepsleraren van de Alan Turingschool beter kunnen omgaan met de overeenkomsten en verschillen tussen leerlingen. HGW draagt bij aan een professioneel en positief werkklimaat en een constructieve communicatie tussen collega’s onderling en met leerlingen en hun ouders. HGW is een werkwijze waarbij onderwijsprofessionals (leraren, intern begeleider en schoolleiders) en deskundigen in en om de school handelen volgens zeven – samenhangende – uitgangspunten: 1. Doelgericht werken. Het team formuleert doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaalemotioneel functioneren. Het gaat hierbij zowel om korte als lange termijndoelen. De doelen worden geëvalueerd volgens de HGW-cyclus en worden SMART geformuleerd. 2. Afstemming en wisselwerking tussen leerling en zijn omgeving: de groep, de leraar, de school en de ouders. De omgeving moet goed afgestemd zijn op wat de leerling nodig heeft. 3. Onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal stellen. 4. De leraar doet ertoe. Hij kan afstemmen op de verschillen tussen de leerlingen en zo het onderwijs passend maken. 5. Positieve aspecten zijn van groot belang. Het gaat hierbij niet alleen om de positieve aspecten van de leerling, maar ook van de leraar, de groep, de school en de ouders. 6. Constructieve samenwerking tussen school en ouders. De verantwoordelijkheid voor initiatief ligt bij de school. De school geeft wel de verwachtingen over de verantwoordelijkheid van ouders duidelijk aan. 7. De werkwijze van school is systematisch en transparant. Er zijn duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer het gedaan wordt. Bron: HGW, samenwerken aan schoolsucces, Pameijer, 2017
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
44.44% presteert boven advies - bijna verdubbeld t.o.v. landelijk gemiddelde (25.27%). Slechts 5.56% zit onder advies, wat aansluit bij de beschreven 'integraal ontwikkelvolgssysteem' waarin leerlingen gestimuleerd worden hun potentieel te overstijgen.
Sociale ontwikkeling
Sociaal-emotioneel leren is het ontwikkelingsproces waarmee onze leerlingen fundamentele levensvaardigheden verwerven. Dit zijn vaardigheden waarmee we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Onderzoek leert dat een goed schoolklimaat en aandacht voor sociaal-emotioneel leren 11% meer leerresultaat oplevert.*) De leerresultaten van kinderen op het gebied van rekenen, taal en lezen worden gestimuleerd door te werken aan een goede sociaal-emotionele ontwikkeling en een veilig klassenklimaat. Naast aandacht voor de academische kennis is er dus ook veel aandacht voor mentale gezondheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. De Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD) spreekt van ‘teaching the whole child’ (bron p.16 SEL, Kees van Overveld) hetgeen zeer goed aansluit bij de visie van de Alan Turingschool. Leerlingen: worden gemotiveerd om een gezonde leefstijl na te streven; voelen zich veilig op school; zijn gemotiveerd om onderwijs te volgen; worden uitgedaagd om goede leerresultaten te halen; worden ondersteund door goed opgeleide professionals. LEES MINDER
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van de Alan Turingschool voor sociale ontwikkeling?
De leraren van de Alan Turingschool richten zich in het dagelijks onderwijs op proactief pedagogisch handelen, waarbij ze in alle situaties gewenst gedrag bij alle leerlingen stimuleren. Aan de drie door SLO geformuleerde leerlijnen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling besteden we veel aandacht: Zelfvertrouwen Bevorderen van het zelfvertrouwen en de sociale weerbaarheid (zelfbeeld, zelfbewuste houding). Gevoelens, wensen en opvattingen Leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen van jezelf en anderen (positieve en negatieve gevoelens, seksuele gevoelens, rolneming en rolgedrag, vooroordelen en discriminatie). Sociale vaardigheden en relaties Ontwikkelen van sociale vaardigheden (samenwerken, omgaan met conflicten) en relaties (vriendschap, verliefdheid, liefde).
Welke registratievorm(en) gebruikt de Alan Turingschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Alan Turingschool gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.