Al Wafa
Louis Couperusstraat 131
1064 CE Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.19
Spreiding
5.8

De schoolweging van Al Wafa is 35,19 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde (85%) en regionale vergelijking (92.67%). Dit reflecteert een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 60.05% behaalt Al Wafa ruimschoots het streefniveau, bijna het dubbele van de inspectienorm (32.8%). Deze score overtreft ook het vergelijkingscijfer van 46.92%, wat wijst op effectief maatwerk voor hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 64.12% havo/havo-vwo/vwo-advies (vs. 45.61% bij vergelijkbare scholen). Met 4.35% vmbo-b blijft praktijkgericht advies beperkt. De hoge vwo-percentages (21.74% vs. 18.61% regio) benadrukken het academisch vertrouwen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAl WafaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Al Wafa volgen we de ontwikkeling van onze individuele leerlingen nauwkeurig. Een goede ontwikkeling, passend bij het individuele kind, is een zorg van alle betrokkenen (directie, leerkrachten, zorgteam en ouders). Dit komt tot stand door het volgende: analyse van en reflectie op de methodetoetsen voor taal, rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen per groep per leerling analyse van en reflectie op CITO toetsen rekenen, spelling, lezen, begrijpend lezen per groep per leerling (2x per jaar) leerlingen leren reflecteren op hun eigen leerproces en leren feedback te geven aan anderen interventies plegen om resultaten te verbeteren wij maken gebruik van Parnassys voor de leerlingenadministratie en het leerlingvolgsysteem inzet Kindbegrip voor monitoren sociale, emotionele en morele ontwikkeling analyse van en reflectie resultaten registratie BOSOS groep 1 en 2

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage boven advies (30% vs. 25.27% landelijk). Slechts 13.33% presteert onder advies, wat lager is dan gemiddeld. Dit past bij de focus op doorlopende leerlijnen en intensieve overgangsbegeleiding zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

Brede school Al Wafa bereidt de leerlingen voor op deelname aan de multiculturele samenleving. Er is veel aandacht voor de persoonlijke en sociaal-maatschappelijke vorming van onze leerlingen; dit is immers de reden van haar bestaan. Stimuleren brede ontwikkeling, waarbij koppeling wordt gemaakt met leefwereld thuis, school en omgeving leerlingen. De persoonlijke groei en ontwikkeling van leerkrachten in dienst van een groter geheel: een gemeenschappelijk geloof in gelijke kansen voor alle leerlingen, waarbij leerlingen het gevoel hebben dat ze er toe doen, onderdeel zijn van een gemeenschap. Leren vanuit intrinsieke motivatie, zelfontplooiing en streven naar geluk. LEES MINDER

identiteit

participatie

democratie

Wat is de werkwijze van Al Wafa voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Al Wafa, de lessen van de Vreedzame School, de lessen kunstzinnige vorming van de methode Art van Salaam en de godsdienstlessen vormen samen de basis voor burgerschapsvorming. Leerlingen oefenen voor later door te werken aan de kerndoelen van burgerschap en verbondenheid binnen een gemeenschap. Ze leren democratische beslissingen nemen, structureel samenwerken, rekening houden met elkaar, verantwoordelijk zijn voor elkaar en zorg te dragen voor elkaar. De groepen vormen samen de leefgemeenschap in de school, waar iedereen erbij hoort en mag zijn wie hij/zij wil zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt Al Wafa om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Al Wafa gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, BOSOS, Vensters leerlingentevredenheid vragenlijst en Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Al Wafa?

Al Wafa gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen en Vreedzame school.