9e Montessorischool De Scholekster
Karel du Jardinstraat 76
1073 TE Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
27.2
Spreiding
7.53

De schoolweging van 9e Montessorischool De Scholekster is 27,20 , met een spreiding van 7,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets9e Montessorischool De ScholeksterGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Met behulp van CITO-leerling in beeld- toetsen worden de ontwikkelingen op cognitief gebied bijgehouden. De resultaten worden verwerkt in Leeruniek. Dat is een programma waarmee we op verschillende niveaus duidelijkheid krijgen over het niveau van de kinderen. We kunnen kijken naar de resultaten op schoolniveau en daar de nodige conclusies aan verbinden, bijvoorbeeld bij het kiezen van een nieuwe methode, maar we kunnen ook inzoomen op leerjaar. Op die manier kunnen we doelen stellen per leerjaar en de kinderen die deelnemen aan dat leerjaar eenvoudig in drie instructiegroepen verdelen. We kijken naar kinderen die verrijking aankunnen en meer zelfstandig kunnen verwerken, naar kinderen die meegaan in het 'standaard' aanbod en naar kinderen die verlengde instructie nodig hebben. De doelen worden gesteld per bouw en daarbij overleggen de verschillende collega's van die bouw over welke speerpunten er gekozen worden en wat het plan van aanpak is. Tot slot kunnen we inzoomen op individueel kindniveau. Dat is relevant om vooruitgang of achteruitgang te signaleren. Ook bij het geven van een advies voor het voortgezet onderwijs kijken we naar de individuele resultaten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Op een Montessorischool leren de kinderen zelfstandig te werken. Voor het ontwikkelen van die zelfstandigheid is een voorbereide omgeving nodig. Zowel fysiek als emotioneel moet er sprake zijn van een zorgvuldig ingerichte omgeving die rijk genoeg is om in te leren en veilig genoeg is om optimaal in te ontwikkelen. Alle kinderen en het onderwijzend personeel zijn samen verantwoordelijk voor die omgeving en dus voor de inrichting en de veiligheid. Doordat de klassen heterogeen zijn samengesteld, en er dus meerdere leeftijden in één groep zitten, verschillen de onderwijsbehoeften sterk per klas. Kinderen leren ook van en met elkaar en helpen elkaar waar wenselijk. De Kanjertraining helpt de kinderen en leerkrachten bij het maken van afspraken en het (h)erkennen van gedrag. Er wordt gewerkt met een regel van de week. Die regel is positief geformuleerd en visueel ondersteund door het hele gebouw heen. Een week lang let iedereen extra op één van de schoolregels en bij het niet naleven van die regels mag iedereen elkaar aanspreken. LEES MINDER

Samen verantwoordelijk

Behulpzaam

Zorg voor de omgeving

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

De Scholekster baseert zich op de uitgangspunten van Maria Montessori en vertaalt die naar de huidige tijd, daarbij rekening houdend met de diversiteit van de leerlingenpopulatie. De Kanjertraining sluit goed aan bij het ontwikkelen van eigen verantwoordelijkheid van de individuele kinderen en van de groep in zijn geheel. Dat staat hoog in het vaandel staat bij het Montessori-onderwijs. De regels waar iedereen zich aan moet houden op De Scholekster zijn goed zichtbaar door het hele schoolgebouw.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas Sociaal Emotionele Vragenlijst Leerlijnen SLO in Leeruniek Delftse Montessori leerlijn

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen