
Schoolweging
De schoolweging van 4e Montessorischool de Pinksterbloem is 21,87 , met een spreiding van 5,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | 4e Montessorischool de Pinksterbloem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden geanalyseerd op groeps,- bouw en schoolniveau. Er worden streefdoelen gesteld voor het vervolg en waar nodig groeps, of individuele handelingsplannen opgesteld door de leerkracht in samenwerking met onze interne begeleiders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Ons Montessorisysteem is expliciet gericht op het leren omgaan met jezelf en de ander. Het drie-jaargroepensysteem is hiervan het meest duidelijke voorbeeld. Door langere tijd onderdeel te zijn van dezelfde groep, maar in een andere rol van jongste, middelste, oudste leren kinderen om te gaan met de verschillende aspecten die bij zo’n rol horen. In onze school staat het nemen van verantwoordelijkheid of voor jezelf en de ander centraal. Vanuit deze gedachte hebben wij ook een leerlingenraad met uit iedere klas een klassenvertegenwoordiger. Heterogeniteit maakt dat wij vanuit een gedifferentieerde pedagogisch-didactische aanpak aansluiten bij de diversiteit van elk kind. Op onze school hechten wij belang aan een prettige sfeer en aandacht voor een goede onderlinge omgang. Door de Kanjertraining en andere lessen werken wij gericht aan een gezonde groepsvorming in de klassen. Dit helpt tevens pesten tegen te gaan. Hiervoor hebben wij ook een anti-pestcoördinator aangesteld die zowel leraren als leerlingen kan bijstaan. Naast specifieke aandacht voor pesten bestaan deze lessen ook uit het maken van afspraken over gedragsregels in en om de klas. LEES MINDER
Ontwikkelen van zelfrespect
Ontwikkelen van identiteit
Bewustzijn van: Ik en de ander
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
In het leerlingportfolio besteden wij expliciet aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling, met de leerlijn in groep 1 en 2 ‘ik en de ander’ en in de groepen 3 t/m 8 in de leerlijn ‘samen spelen en werken’. Hierin komen doelen aan bod als; Ik ben aardig voor andere kinderen. Ik kan delen, vraag of andere kinderen mee willen spelen en kom op voor anderen als dat nodig is, Ik leer luisteren naar een ander. Ik ervaar dat een ander niet altijd wil wat ik wil en dat daardoor soms ruzies ontstaan. Door de vakken heen werken kinderen aan deze doelen. We hebben duidelijke schoolafspraken over hoe wij met elkaar en de omgeving omgaan. In de klas zijn deze duidelijk voor iedereen. Leerkrachten geven aan een goed pedagogisch klimaat te ervaren en kinderen voelen zich hier prettig, omdat de afspraken duidelijk zijn. In de leerlingtevredenheidspeiling geven leerlingen aan zich prettig en gezien te voelen. Wij monitoren de sociale veiligheid jaarlijks middels verschillende instrumenten. We gebruiken het Kanjer lvs om ons inzicht te geven over hoe het met onze leerlingen gaat. De school heeft een aantal vertrouwenspersonen, een anti-pest coördinator en een ouder-kindadviseur.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas Kanjer LVS