1e Montessorischool De Wielewaal
Corellistraat 1
1077 HA Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
23.46
Spreiding
5.99

De schoolweging van De Wielewaal 1e Montessorischool is 23,46 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wielewaal 1e MontessorischoolGemeente AmsterdamNederland
LIB180175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tweemaal per jaar maken de kinderen vanaf groep 3 voor diverse vakgebieden Cito-toetsen. Op basis van de resultaten analyseren wij de opbrengsten op schoolniveau, op leerjaarniveau, op groepsniveau en op kindniveau. Zo kunnen we trends ontdekken en als team het onderwijs nog meer passend maken. Kleuters observeren wij via de leerlijnen voor het jonge kind van Parnassys, hiermee kunnen wij de ontwikkeling van de jongste kinderen goed meten en ook daar ons aanbod op aanpassen. Voor meer informatie, zie schoolondersteuningsprofiel (SOP)

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Op 1e Montessorischool De Wielewaal leren kinderen goed voor zichzelf, anderen en de omgeving te zorgen. Zij leren: - besluiten te nemen met hart en hoofd die goed zijn voor henzelf, anderen en de omgeving; - verantwoordelijk te zijn voor hun gedrag en leren; - aardig te zijn voor iedereen en zorg te dragen voor elkaar; - naar een ander te luisteren en hulp te vragen en geven, want samen ben je sterker; - iets nieuws te durven proberen, fouten te maken en opnieuw te beginnen; - actief naar elkaars mening luisteren en doorvragen en op een respectvolle manier een discussie voeren. We stimuleren de nieuwsgierigheid, de ontwikkelingsdrang en besteden veel tijd aan de sociale ontwikkeling van kinderen. De ontwikkeling naar zelfstandigheid staat centraal. Kinderen van verschillende leeftijden zitten bij elkaar in één klas (combinatiegroepen). Zo leren zij niet alleen ván elkaar. maar ook mét elkaar. LEES MINDER

respectvol met elkaar omgaan

interesse in elkaars mening

behulpzaam naar medeleerlingen

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

In de klassen wordt veel aandacht besteed aan het creëren van een positieve sfeer voor alle kinderen. We integreren dit zoveel mogelijk door de dagen heen en grijpen situaties aan om sociale vaardigheden te optimaliseren. Wij zijn een montessorischool en gaan uit van onze onze montessorivisie, -pedagogiek en -didactiek. Het uitdragen van de visie is merkbaar is de grondhouding van het team. Dagelijks observeren wij de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Indien meer nodig is voor een leerling wordt met de leerkracht, ouders en eventueel intern begeleider bekeken hoe wij tegemoet kunnen komen aan de ontwikkelingsbehoeften. In de onderbouw werken wij met leerlijnen (CED) waarin wij de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kleuters volgen. In alle bouwen werken wij met de 'Hart- en Ziel monitor' leerkrachtvragenlijsten. In de bovenbouw vullen de leerlingen zelf ook vragenlijsten van Hart en Ziel in. De uitkomsten bespreekt de intern begeleider met de leerkrachten. Waar nodig worden vervolgacties ingezet.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Hart en Ziel CED leerlijnen groepen 1 en 2

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Montessori pedagogiek en didactiek