15e montessorischool van Maas en Waal
Uiterwaardenstraat 544
1079 AZ Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
23.86
Spreiding
6.1

De schoolweging van 15e montessorischool Maas en Waal is 23,86 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets15e montessorischool Maas en WaalGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse resultaten zijn voor ons de indicatoren om ons onderwijs te analyseren en evt. aan te passen. Twee keer per jaar maken onze kinderen vanaf groep 3 toetsen voor begrijpend (vanaf groep 4) en technisch lezen, rekenen en taalverzorging. Hier gebruiken wij als school het IEP leerlingvolgsysteem voor voor de vakken begrijpend lezen, rekenen en taalverzorging. Voor technisch lezen maken wij gebruik van de DMT en AVI van CITO. Op basis van deze resultaten analyseren wij de opbrengsten op schoolniveau, op leerjaarniveau, op groepsniveau en op kindniveau. Zo kunnen we trends ontdekken, of juist uitschieters en als team samen werken aan het nog meer passend maken van het onderwijs. Naast de toetsen maken wij ook gebruik van de montessori leerlijnen. Hierdoor kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen goed volgen en het onderwijs aanpassen aan de individuele leerbehoeften van de leerlijnen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Bij ons op school willen wij de kinderen begeleiden om zich te ontwikkelen als zelfstandige, hulpvaardige en bewuste mensen die hun steentje kunnen bijdragen om de wereld een beetje vreedzamer te maken. Dit zit diep ingebed in ons onderwijsconcept en wordt toegepast in alle vakken. Daarnaast hanteren we de methode 'Kanjertraining' om kinderen ook bewust vaardigheden aan te leren om goed om te gaan met hun klasgenootjes en leefomgeving en te voorkomen dat er een pestcultuur ontstaat. Wanneer er toch wordt gepest, hanteren wij een pest-protocol. LEES MINDER

zelfvertrouwen

acceptatie

behulpzaamheid

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze zit verweven in ons onderwijsconcept. Het zelfstandig leren en kritisch keuzes kunnen maken over het werk wat kinderen willen doen, betekent dat kinderen zich veilig en vrij moeten voelen in de schoolomgeving. Vanaf groep 1 worden de kinderen hiermee vertrouwd gemaakt. We hebben gekozen voor de Kanjertraining omdat deze het meest aansluit bij het montessorionderwijs: kinderen leren hun rol te vervullen in een sociale (onwenselijke) situatie. De Kanjertraining gaat ervan uit dat kinderen kunnen leren om zelfstandig pestsituaties op te lossen. Daartoe krijgen de kinderen les en op montessoriaanse wijze ('Help mij het zelf te doen') begeleiden leerkrachten de kinderen in conflict- of pestsituaties. We registreren en meten het welbevinden, de betrokkenheid en het sociale gedrag (initiatief, flexibiliteit, weerbaarheid enz.) door middel van Kanvas dat hoort bij de Kanjertraining. Daarnaast bevragen we ieder jaar onze kinderen over hun gevoel van sociale veiligheid in een enquête. Alle medewerkers van onze school werken en communiceren vanuit hetzelfde concept.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen