
De resultaten van 14e Montessorischool De Jordaan in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van 14e Montessorischool De Jordaan, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past 14e Montessorischool De Jordaan bij jullie?
Ontdek hoe goed 14e Montessorischool De Jordaan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Beheersing
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit getal fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling
Het streefniveau biedt een uitdaging voor leerlingen om hogere academische prestaties te behalen aan het einde van groep acht. De inspectie stelt per school een specifieke streefwaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen naar verwachting het streefniveau zullen bereiken, en dient als een belangrijke indicator voor de schoolontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van 14e Montessorischool De Jordaan?
Ontdek het schooladvies voor de leerlingen van de 14e Montessorischool De Jordaan. In de zomer van 2022 hebben 43 leerlingen de basisschool verlaten. Deze groep leerlingen stroomde door naar diverse niveaus van het voortgezet onderwijs. De verdeling laat zien dat een aanzienlijk deel van de leerlingen doorstroomde naar de hogere niveaus. De school benadrukt dat er dit jaar vanwege de coronacrisis geen centrale eindtoets is afgenomen. Dit betekent dat het schooladvies voornamelijk gebaseerd is op de onderwijsontwikkeling van de leerlingen gedurende de basisschoolperiode.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op de 14e Montessorischool De Jordaan: Samen Groeien
Op de 14e Montessorischool De Jordaan stimuleren we een veilige en positieve sociale omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Sociaal competent gedrag is essentieel en wordt actief aangeleerd gedurende de dag, bij overgangen en tijdens diverse schoolactiviteiten. Uit recente kinderonderzoeken blijkt dat extra aandacht wenselijk is voor een veilig schoolklimaat tijdens de middagpauze. Daarom hebben we de afgelopen twee jaar geïnvesteerd in nascholing voor onze overblijfmedewerkers, een leerlingenraad voor de TSO ingesteld en de 'Pauzeclub' gelanceerd voor kwetsbaardere kinderen. Dit jaar meten we het sociaal welbevinden van onze leerlingen tweemaal: via een specifieke TSO-enquête en de WMK-MO-vragenlijst 'Sociale Veiligheid Kinderen'.
Een Veilig Leerklimaat Creëren
Ervoor Zorgen dat Elk Kind Zich Gezien en Gehoord Voelt
Samenwerken: Met en Voor Elkaar
Hoe bevordert de 14e Montessorischool De Jordaan de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze Montessori-aanpak en de 'Leefstijl'-methode verrijken de sociale ontwikkeling. In onze heterogene groepen leren kinderen veel van elkaar. De onderbouw start met 'wellevendheid'-lessen, gericht op interactie met medeleerlingen en de omgeving. Denk aan praktische vaardigheden zoals het correct dragen van een stoel of beleefd omgaan met anderen. Deze vroege lessen leggen een sterke basis voor sociaal competent gedrag en sluiten aan bij de gevoelige periodes van jonge kinderen. In de midden- en bovenbouw bouwen we hierop voort. Leerkrachten benutten de diversiteit in de klas voor samenwerking en wederzijdse verantwoordelijkheid, met behulp van 'Leefstijl' en 'Da Vinci'-lessen. Regelmatige reflectiegesprekken, waarin welbevinden centraal staat, vinden plaats. Thema middagen, variété-voorstellingen en de jaarlijkse sportdag brengen kinderen van alle leeftijden samen, stimuleren samenwerking en geven hen kansen om voor elkaar te presteren. Een leerlingenraad binnen de TSO en een algemene leerlingenraad betrekken leerlingen actief bij hun schoolervaring.
Welke registratiemethoden gebruikt de school voor het meten van sociale opbrengsten?
De 14e Montessorischool De Jordaan registreert sociale opbrengsten met behulp van de volgende methode:
- Hart en Ziel registratie
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze school?
Voor sociaal-emotioneel leren zet de 14e Montessorischool De Jordaan de volgende methoden in:
- Leefstijl methode
- Da Vinci programma
- Specifieke Montessorilesjes
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Resultaten van 14e Montessorischool De Jordaan
De 14e Montessorischool De Jordaan, gevestigd in het hart van Amsterdam, biedt een stimulerende en ontwikkelingsgerichte leeromgeving. Onze school hanteert de beproefde Montessoripedagogiek, waarbij de individuele ontwikkeling van elk kind centraal staat. Wij geloven in het bevorderen van zelfstandigheid, nieuwsgierigheid en een levenslange liefde voor leren. Dit rapport geeft inzicht in de bevindingen van de onderwijsinspectie. Het benadrukt onze toewijding aan het leveren van kwalitatief hoogstaand onderwijs en de continue inspanningen om de leerresultaten en het welzijn van onze leerlingen te optimaliseren. Ontdek hoe wij onze leerlingen voorbereiden op een succesvolle toekomst, met aandacht voor zowel academische als persoonlijke groei.