14e Montessorischool De Jordaan
Elandsstraat 99
1016 RX Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
23.63
Spreiding
5.58

De schoolweging van De Jordaan is 23,63 , met een spreiding van 5,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe JordaanGemeente AmsterdamNederland
LIB186.54175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school gebruikt het Leerling in beeld van Cito om de ontwikkeling van de kinderen te volgen, naast de methodegebonden toetsen. De toetsen van Cito worden twee maal per jaar afgenomen, in januari en in juni. Daarnaast werken wij met herfstsignaleringen voor onder andere het technisch lezen. De toetsen worden geanalyseerd door de Intern Begeleider en de leerkracht en gebruikt in de groepsbespreking. De resultaten worden op school-, groeps- en individueel niveau bekeken en vergeleken met voorgaande toetsen. Wanneer voor een kind de groei binnen de verwachting valt, kan het kind verder in het curriculum. Wanneer een score afwijkt, zal dat leiden tot een aanpassing in het leerstofaanbod.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Wij streven naar een voor alle kinderen veilig sociaal klimaat op onze school. Sociaal competent gedrag ontstaat niet vanzelf en moet worden geleerd. Dan doen wij tijdens het dagelijks werken, tijdens wisselmomenten en tijdens activiteiten. Uit de vragenlijsten van de kinderen komt naar voren dat de school extra aandacht moet geven aan het veilige klimaat tijdens de overblijf. Dat is de afgelopen twee jaar gebeurd in de vorm van nascholing van de overblijfmedewerkers, het installeren van een leerlingenraad TSO, het starten van de Pauzeclub voor de kwetsbare kinderen. Dit jaar zullen de kinderen op twee momenten bevraagd worden over hun sociaal welbevinden: een enquête van de TSO en middels de vragenlijst Sociale Veiligheid kinderen van WMK-MO. LEES MINDER

Veilige omgeving

Gezien en gehoord voelen

Samen, met en voor elkaar

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Montessori en Leefstijl In de heterogene groepen op onze school leren de kinderen veel van elkaar. In de onderbouwgroep wordt gestart met de lesjes van 'wellevendheid', kleine lesjes die handelen over hoe je met elkaar en met de omgeving omgaat. Denk daarbij aan lesjes variërend van hoe je een stoel draagt, wat je zegt als je ergens langs wilt, wat je zegt als je iets wilt gebruiken tot het uitvoeren van taakjes in de klas. Verantwoordelijkheid voor je omgeving. Alle lesjes en werkjes in de onderbouw zitten vol met aspecten die bijdragen tot sociaal competent gedrag. De lesjes sluiten ook sterk aan bij deze leeftijdsgroep; zij zitten in de gevoelige periode voor deze lesjes en handelingen. In de middenbouw en bovenbouw loopt deze lijn verder. De leraar maakt gebruikt van de heterogeniteit in de groep, laat kinderen van elkaar leren, samenwerken, verantwoordelijkheid dragen, ook voor elkaar. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van lessen uit 'Leefstijl' en Da Vinci. De leerkrachten van de middenbouw en bovenbouw voeren op vaste momenten in het jaar reflectiegesprekken met de kinderen. Een belangrijk gespreksonderwerp in het gesprek is het welbevinden van het kind. Met activiteiten zoals de clubjesmiddagen, variété in het Atrium en de Olympische Sportdag in het stadion mengen wij de kinderen van alle bouwen. Samen werken, optreden en sporten, met en voor elkaar. Onze TSO werkt met een leerlingraad en de school heeft ook een leerlingraad. Kinderen betrekken bij hun TSO en hun school. Het schoolteam heeft gekozen de leerlijn van "Leefstijl" aanvullend op het aanbod vanuit de montessorivisie in te zetten. De leerlijn sluit goed aan bij onze visie en biedt uitstekende lessen en veel activiteiten (energizers) om in de groep uit te voeren.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Hart en Ziel

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl Da Vinci Montessorilesjes