
Schoolweging
De schoolweging van De Verrekijker Amstenrade is 27,60 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de vereiste 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, ook voor leerlingen met complexere achtergronden. De score ligt 2.3% hoger dan vergelijkbare scholen in Limburg.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50.1%. Dit is opmerkelijk aangezien 27% van de leerlingen uit omringende kernen komt met lagere SES-profielen. De score overtreft zowel gemeentelijke (61.1%) als landelijke benchmarks.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen sterke theoretische focus: 20.6% havo en 20.6% vwo (samen 41.2%), tegenover 16.1% havo en 18.6% vwo bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 5.88% (vmbo-b), lager dan regionaal gemiddelde. De combinatie vmbo-(g)t/havo (11.76%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Verrekijker Amstenrade | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Het onderwijs is erop gericht het leerrendement van alle leerlingen zo hoog mogelijk te laten zijn, rekening houdend met de individuele mogelijkheden van ieder kind. Daarom is het belangrijk dat leerkrachten de leerlingen goed kennen. De leerlingen worden systematisch gevolgd. Leerlingvolgsysteem (LVS) Bij bijna alle vakken maken de kinderen vanaf groep 3 methode gebonden toetsen. Naast de methode gebonden toetsen gebruiken we het LVS van Cito: Leerling in Beeld (LIB). Het bestaat uit een aantal gestandaardiseerde toetsen. Dit betekent dat de resultaten op landelijk niveau vergelijkbaar zijn. Hiermee worden onderwijsresultaten geobjectiveerd. Vanaf groep 3 worden leerlingen getoetst op basisvaardigheden. De resultaten van deze toetsen worden in kaart gebracht in de schoolloopbaan van de kinderen over langere periodes. Ze geven een concreet beeld over de prestaties van alle individuele kinderen en groepen van leerlingen voor diverse vakken of deelgebieden. Omdat deze toetsen niet afhangen van de methoden, meten zij objectief hoever kinderen zich ontwikkelen. De school analyseert jaarlijks de gegevens van het LVS teneinde het onderwijs te evalueren en op basis daarvan indien nodig maatregelen te treffen. Hierbij kan gedacht worden aan aanpassing van de onderwijstijd, de frequentie van de instructie en in oefening van de leerstof en het gebruik van andere methodieken. Mede op basis van deze uitslagen stelt de school vast of er voor leerlingen speciale maatregelen genomen moeten worden. Ontwikkelingsperspectief Het onderwijs is erop gericht het leerrendement van alle leerlingen zo hoog mogelijk te laten zijn, rekening houdend met de individuele mogelijkheden van ieder kind. Als ondanks alle inspanningen blijkt dat een leerling het eindniveau van de basisschool waarschijnlijk niet bereikt, stelt de school voor deze leerling een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het OPP beschrijft de school de doelen die een leerling kan behalen. Het biedt handvaten waarmee de leerkracht het onderwijs kan afstemmen op de onderwijsbehoefte van de leerling. Het laat ook zien naar welk type vervolgonderwijs school, leerling en ouders toewerken. Het opstellen van een OPP is verplicht voor alle leerlingen die extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband krijgen. Voor ondersteuning die binnen de basisondersteuning van de school valt, is het opstellen van een OPP niet verplicht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3.85% van leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 50% boven het advies uitkomt. Deze cijfers onderstrepen het zorgvuldige adviesproces met tussentijdse evaluaties. De pedagogische visie op 'ontwikkelingsgericht monitoren' uit het schoolplan lijkt hier zijn vruchten af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Wij willen een sociaal veilige school zijn, waar leerlingen, personeel en ouders zich thuis voelen. Daarom willen wij geen pestgedrag, agressie, geweld, discriminatie of seksuele intimidatie op onze school. We gaan uit van een positieve benadering vanuit de schooleigen werkwijze van SWPBS.
Respect
Veiligheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Verrekijker voor sociale ontwikkeling?
Acties op Basisschool De Verrekijker die bijdragen aan het verhogen van de sociale veiligheid zijn: werkwijze SWPBS, leerlingen actief betrekken bij het maken van school- en gedragsregels, projecten sociale competenties voor leerlingen, activiteiten in het kader van de gezonde school, lesmateriaal voor sociaal-emotionele vaardigheden, het volgen van de ontwikkeling die onder andere het Ministerie van Economische Zaken en de Stichting Kennisnet nemen op het gebied van veilig internet en minderjarigen, 'lik-op-stuk’ beleid voeren, en bij geweld en agressief gedrag de ouders informeren en betrekken bij maatregelen. Er is een Schoolcontactpersoon, pest coördinator en een klachtenregeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Verrekijker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Verrekijker gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Vragenlijst Vensters PO en LIB.