Openbare Basisschool Piet Hein
Dr. Schaepmanlaan 2
1182 GM Amstelveen

Schoolweging

Schoolweging
23
Spreiding
5.81

De schoolweging van Piet Hein Amstelveen is 23,00 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,47% behaalden nagenoeg alle leerlingen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat onderstreept de toegankelijkheid en basiskwaliteit van het onderwijs, ook voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

79,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 61,9%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden, vooral gezien de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Ruim 68% van de leerlingen krijgt een havo/vwo- of vwo-advies (30,12% havo/vwo, 38,55% vwo), wat ruim boven het regionale gemiddelde van 29,54% ligt. Tegelijkertijd scoort de school lager op praktijkgericht advies (2,41% vmbo-b tegenover 5,52% regionaal), wat past bij het academische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPiet Hein AmstelveenGemeente AmsterdamNederland
LIB179.69175.23180.61

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

CITO drukt de resultaten van een toets uit door middel van een vaardigheidsscore. De vaardigheidsscores zijn verdeeld over vijf niveaus I t/m V, waarbij I het hoogste niveau vertegenwoordigt en V het laagste niveau. I = 20% van de kinderen die ver boven het landelijk gemiddelde scoren II = 20% van de kinderen die boven het landelijk gemiddelde scoren III = 20% van de kinderen die rond het landelijk gemiddelde scoren. IV = 20% van de kinderen die onder het landelijk gemiddelde scoren. V = 20% van de kinderen die ver onder het landelijk gemiddelde scoren. Het landelijk gemiddelde ligt hierbij in het III gebied. OBS Piet Hein heeft als ambitie om niet het landelijk gemiddelde als uitgangspunt te nemen, maar om het niveau naar boven bij te stellen. Wij streven ernaar dat: · 25% van de kinderen een I score behaalt. · 25% van de kinderen een II score behaalt. · 20% van de kinderen een III score behaalt. · 15% van de kinderen een IV score behaalt. · 15% van de kinderen een V score behaalt. Het gemiddelde niveau van deze ambitie ligt uiteraard boven het landelijk gemiddelde, namelijk op de grens tussen het III en het II gebied. Door per vakgebied te kijken naar de verdeling van de vaardigheidsscores over de vijf niveaus, kunnen we het ambitieniveau ook uitdrukken in een gemiddelde vaardigheidsscore. Elk vakgebied heeft hierbij zijn eigen specifieke opbouw in vaardigheidsscores. Na elke Cito toetsperiode evalueren wij onze tussenopbrengsten. De middentoets wordt altijd rond februari geëvalueerd en de eindtoets van juni evalueren wij aan het begin van het nieuwe schooljaar. De individuele leerlingresultaten worden geëvalueerd door de leerkracht en intern begeleider. De resultaten van de groep worden geëvalueerd op bouw of schoolniveau. De afgelopen jaren hebben wij de behaalde resultaten van het LOVS op deze manier vergeleken met het landelijk gemiddelde, de eisen van de inspectie en het door ons vastgestelde ambitieniveau. Daarbij werd ook altijd gekeken hoe de resultaten zich verhouden tot de vorige afname periode. We kijken ook naar de vaardigheidsgroei per leerjaar bt.o.v. de door Cito verwachte vaardigheidsgroei. Met dit gegeven weet de leerkracht aan welk vakgebied hij/zij extra aandacht moet besteden. Als de vaardigheidsgroei op rekenen voldoende is en op spelling te klein, dan kun je de focus iets meer op de instructie van spelling richten. Kanttekening bij deze manier van vergelijken is dat dit in groep 3 nog niet mogelijk is en dat de vaardigheidsgroei (in punten) in de groepen 4, 5 en 6 veel groter dient te zijn, dan in de leerjaren 7 en 8. We mogen trots zijn op de behaalde resultaten. De serieuze analyse tijdens studiedagen en de hieruit voortkomende interventies leiden ertoe dat we bij de eindtoesten in juni in alle jaargroepen op vakgebieden ons ambitiniveau halen of zelfs hoger scoren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,1% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 29,27% boven het advies uitstijgt. Deze cijfers reflecteren nauwkeurige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan waarbij leerkrachten intensief samenwerken met vervolgonderwijs.