Karel Eykmanschool
Jane Addamslaan 13
1187 DA Amstelveen

Schoolweging

Schoolweging
24.79
Spreiding
5.52

De schoolweging van Karel Eykman School is 24,79 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.29% behaalt Karel Eykmanschool excellent resultaten voor het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit weerspiegelt de sterke basisdidactiek, vooral in taalvaardigheid waar de LIB-score (179.69) 2.5% boven het Nederlands gemiddelde ligt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 68.63% voor het streefniveau beduidend boven de inspectienorm van 56.2%. Deze prestatie benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijs, vooral in rekenen waar groep 8 4.6% hoger scoort dan groep 7. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 66.85%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 33.77% vwo-advies (vergeleken met 18.61% regionaal gemiddeld). Opvallend is het hoge percentage combinatieadviezen havo/vwo (20.78%), wat aansluit bij het gepersonaliseerde ontwikkelmodel. Praktijkgericht advies blijft beperkt tot 3.9% (vmbo-k/-(g)t), lager dan de regionale vergelijking (5.64%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKarel Eykman SchoolGemeente AmsterdamNederland
LIB179.69176.15175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van het onderwijs zijn belangrijk zo weten wij of wij de goede dingen aanleren en of we dat goed doen. Wij werken met het een digitaal leerlingvolgsysteem. Voor de kleutergroepen gebruiken wij "Leerlijnen jonge kind" om het onderwijs te plannen te volgen en te evalueren. In de groepen 3 tot en met 8 volgen we de ontwikkeling van de kinderen voor de basisvaardigheden rekenen, taal en lezen met "Leerling in beeld". We nemen bij de kleuters geen toetsen af en brengen daar wel de leesvoorwaarden in kaart zodat we op tijd kunnen bijsturen in het aanbod als de ontwikkeling achterblijft. We proberen kinderen niet in een mal te gieten, maar willen hen graag uitdagen op de juiste manier met het juiste aanbod. In de groepen 3 volgen we nauwkeurig het aanvankelijk lezen. Goed kunnen lezen is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan het onderwijs vanaf groep 4. We nemen daar de herfstsignalering af. De kinderen hebben dan 8 tot 10 weken leesonderwijs gehad. De leerkracht wil graag weten hoe ver de kinderen zijn ze in hun leesontwikkeling: zitten ze op het juiste niveau en beheersen ze de benodigde kennis op dat moment. De signalering heeft vooral een preventief doel en maakt deel uit van het dyslexieprotocol. We signaleren kinderen die lezen moeilijk vinden en kinderen die al beter lezen dan we verwachten. Zo kan de leerkracht het aanbod nog beter passend maken. Kinderen ontwikkelen zich niet allemaal hetzelfde, de een heeft wat meer tijd en oefening nodig dan de ander. Iedere les observeren leerkrachten de vaardigheden en de kennis van de leerlingen. Zij maken aantekeningen en plannen onderwijs op basis hiervan binnen het blok. Dit noemen wij de korte cyclus. Daarnaast nemen we vanaf groep 3 tot en met groep 8 na ieder blok een methode toets af. Zo volgen de leerkrachten of de kinderen de net aangeboden leerstof goed beheersen. Twee keer per jaar krijgen de kinderen LVS toetsen. Genormeerde toetsen uit het leerlingvolgsysteem (LVS) toetsen. Deze toetsen meten of de kinderen de lesstof over een langere periode (nog) goed beheersen. Er staan in deze toetsen ook opgave waarvan de leerstof nog niet exact aangeboden is. Kinderen die deze opgaven goed maken, zijn in staat aangeleerde materie in andere situaties te gebruiken. Wanneer de leerkracht dit weet kan deze het onderwijs aan deze kinderen aanpassen. Met alle gegevens van de methode en LVS toetsen schrijft de leerkracht een onderwijsplan. Na de LVS toetsen worden de plannen voor langere tijd bijgesteld. Om dit goed te doen, wordt er een zorgvuldige analyse gemaakt van de opbrengsten van de toetsen. De leerkrachten doen dit samen en met de Kwaliteitscoördinator (KC-er). Ook het gegeven onderwijs wordt geëvalueerd. Zo ziet een leerkracht in data terug welke aanpak in de klas effectief of minder effectief waren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 75.9% van de leerlingen dat op adviesniveau presteert, overtreft de school het landelijk gemiddelde (62.93%). Opvallend laag is het percentage onderadvies (7.23% vs 11.81% nationaal). De 16.87% bovenadvies reflecteert de effectiviteit van de 'georganiseerde tegenspraak'-methode bij advisering, waarbij meerdere perspectieven worden meegenomen.

Sociale ontwikkeling

Wij begeleiden kinderen in hun ontwikkeling tot veerkrachtige, zelfstandige wereldburgers die met vertrouwen in het leven staan. Wij leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en vriendelijk te zijn naar de ander. De sociale opbrengst is voor ons de houding en de vaardigheden die de kinderen leren bij het omgaan met zichzelf als onderdeel van een democratische groep. Ieder kind wil gezien worden en heeft behoefte aan erkenning. De leerkrachten maken iedere dag het verschil zowel positief als helaas soms ook (onbedoeld) negatief. Lesgeven is mensenwerk. Ga met de leerkracht in gesprek als u vragen heeft. Om bij de behoeft van kinderen aan te sluiten werken wij met duidelijke gedragsverwachtingen "Zo doen wij het hier op school". Wanneer we dit zien bekrachtigen we het gedrag, vanuit de waarden: Vriendelijk, Verantwoordelijk, Vol vertrouwen en Veerkrachtig. Doordat we gewenst gedrag bekrachtigen zien we juist ook de kinderen bij wie dat goed lukt en het motiveert andere kinderen om te voldoen aan onze verwachtingen. We werken als schoolteam hard aan het spreken van eenzelfde taal vooral wanneer kinderen zich ander gedragen dan wij op school verwachten. De aanpak die we inzetten in 2024-2025 is SWPBS, omdat dit al goed aansluit bij de huidige manier van werken, maar vooral ook bij onze visie om leren en ontwikkelen. LEES MINDER

Vriendelijk

Verantwoordelijk

Vol vertrouwen

Wat is de werkwijze van de Karel Eykmanschool voor sociale ontwikkeling?

In schooljaar 2023-2024 heeft de Karel Eykmanschool de visie en kernwaarden herijkt. De school werkt met positieve gedragsverwachtingen en Kwink om de sociale opbrengsten te vergroten. De ontwikkeling van de kinderen wordt gemonitord met Kind in Beeld en SWPBS. De resultaten worden geanalyseerd en indien nodig wordt een plan van aanpak gemaakt. De visie en kernwaarden worden visueel gemaakt in de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Karel Eykmanschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Karel Eykmanschool gebruikt Kind in Beeld en SWPBS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Karel Eykmanschool?

De Karel Eykmanschool gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.