Basisschool De Bloeiwijzer in Amstelveen

Het team van De Bloeiwijzer in Amstelveen

Current section: team
Den Bloeyenden Wijngaerdt 2
1183 Amstelveen

Zie hier hoe het team van De Bloeiwijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Bloeiwijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Bloeiwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed De Bloeiwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Bloeiwijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75.7%)
Man (24.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.9%)
Man (18.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Bloeiwijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (2.6%)
25-35 jaar (34.2%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (13.2%)
55-65 jaar (21.1%)
&ge;65 jaar (2.6%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.6%)
45-55 jaar (22.8%)
55-65 jaar (18.7%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Bloeiwijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (67.6%)
Direct ondersteunend personeel (21.6%)
Indirect ondersteunend personeel (5.4%)
Management (5.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Bloeiwijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Deskundige Personeelsvervanging bij De Bloeiwijzer: Een Slimme Aanpak

Bij De Bloeiwijzer zetten we een proactieve strategie in voor personeelsvervanging. In plaats van gebruik te maken van externe vervangingsfondsen, investeren we in onze eigen leerkrachten. De middelen die hierdoor vrijkomen, worden geherinvesteerd in het opbouwen van een interne pool van hooggekwalificeerd en reeds ingewerkt personeel. Dit team is volledig geïntegreerd in onze formatie en direct inzetbaar. Dit innovatieve model garandeert niet alleen adequate ondersteuning tijdens afwezigheid, maar bevordert ook continue professionele ontwikkeling en een gezonde werkdrukverdeling. Het resultaat is meer beschikbare handen en een stabielere onderwijsomgeving voor al onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Ontwikkelingsmateriaal
15.8%
Arbeid Naar Keuze (spelontwikkeling)
15.8%
Rekenen (gecijferd bewustzijn)
11.8%
Woordenschat (Logo 3000)
9.9%
Fonemisch bewustzijn
9.9%
Interactief voorlezen en boekpromotie
7.9%
Bewegingsonderwijs
7.9%
Bewust buitenspel
7.9%
Leefstijl
3%
Muziek
3%
BeweegWijs: Bewust buiten spelen
2.6%
Overblijf (2 x 20 minuten buitenspel)
2.6%
Leefstijl/Burgerschap (incl. levensbeschouwing)
2%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
24.9%
Lezen
22.5%
Rekenen/wiskunde
19.7%
Taal
16.9%
Bewegingsonderwijs
5.9%
Wereldoriëntatie
4.6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
3.9%
Engelse taal
1.6%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Bloeiwijzer

8

Taal en Rekenen: Verbeter uw Kind's Academische Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en schrijfproblemen
Intern begeleider voor onderwijsadvisering
Orthopedagoog voor leerontwikkeling
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Remedial teacher voor gerichte bijles
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Logopedist voor spraak- en taaltherapie
Psycholoog voor leermotivatie

Toelichting van de school:

Basisschool De Bloeiwijzer in Amstelveen profileert zich als een centrum van expertise. Onze gespecialiseerde aanpak komt ten goede aan alle leerlingen, ouders en leerkrachten in de omgeving. Ontdek hoe onze expertise uw kind kan helpen bloeien op het gebied van taal en rekenen.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Veilig en Zelfverzekerd Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsbegeleiding
Intern begeleider voor sociaal welbevinden
Orthopedagoog voor emotionele groei
Remedial teacher voor zelfvertrouwen
Psycholoog voor emotionele ondersteuning
Expert faalangst voor faalangsttraining

Toelichting van de school:

Bij De Bloeiwijzer staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind centraal. Met een team van hooggekwalificeerde specialisten bieden wij optimale begeleiding aan leerlingen, ouders en leerkrachten. Wij creëren een veilige omgeving waarin elk kind zich gesteund voelt om te groeien.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern begeleider voor schoolse vaardigheden
Orthopedagoog voor leerstrategieën
Remedial teacher voor studievaardigheden

Toelichting van de school:

Voor een gedetailleerde uitleg over onze aanpak op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak verwijzen wij u graag naar ons Schoolondersteuningsprofiel. Hierin vindt u alle informatie over hoe wij uw kind ondersteunen bij het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën en een positieve werkhouding.

8

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor bewegingsstimulering
Orthopedagoog voor motorische ontwikkeling
Remedial teacher voor functionele beweging
Fysiotherapeut voor lichamelijke ondersteuning
Logopedist voor mondmotoriek
Pictogym voor creatieve beweging
Extra beweegmomenten door de vakleerkracht gym
Schooljudo en Tae Kwondo voor discipline en fysiek

Toelichting van de school:

De Bloeiwijzer stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Via ons Schoolondersteuningsprofiel leest u meer over onze specifieke programma's en de inzet van gespecialiseerde professionals, zoals fysiotherapeuten en vakleerkrachten.

3

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor zorgcoördinatie
Orthopedagoog voor individuele behoeften
Remedial teacher voor dagelijkse ondersteuning

Toelichting van de school:

Wij bieden deskundige ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging. Meer details over onze zorg op maat vindt u in het Schoolondersteuningsprofiel van De Bloeiwijzer. Dit document beschrijft hoe wij de zorg en verzorging van elke leerling waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
29
Totaal specialisten
29
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheidslokaal
Kooklokaal (keuken)
Bloeiseum

Op Maat Gemaakte Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op De Bloeiwijzer

Onze Visie op Uitgebreide Educatieve Begeleiding

Ontdek hoe Basisschool De Bloeiwijzer de educatieve ervaring verrijkt met gespecialiseerde ondersteuning. In lijn met onze kernwaarden en maatschappelijk verantwoord ondernemen, werken we continu aan de uitbreiding van ons expertisecentrum. Onze primaire focus ligt op het bieden van op maat gemaakte begeleiding aan onze eigen leerlingen. Door middel van gerichte ondersteuning sturen we de ontwikkeling en het gedrag van elk kind, met assistentie van onze toegewijde gedragsspecialisten. Indien nodig, versterken we deze zorg met de expertise van sociotherapeuten, die individuele begeleiding bieden op een persoonlijk niveau. Dit garandeert dat elke leerling de aandacht krijgt die hij of zij verdient om succesvol te zijn. Daarnaast streven we ernaar onze opgebouwde expertise te delen met omliggende scholen. We ondersteunen hierbij leerkrachten en leerlingen met op maat gemaakte programma's en advies, wat bijdraagt aan een breder netwerk van educatieve excellentie.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Continu Verbeteren bij De Bloeiwijzer

Wat zijn de kernpunten uit het schoolplan van De Bloeiwijzer?

De Bloeiwijzer hanteert een sterke kwaliteitsfocus op alle niveaus binnen de school. Ons schoolplan beschrijft gedetailleerd de doelstellingen voor ons onderwijsaanbod en de procedures voor kwaliteitsbewaking. Dit plan wordt jaarlijks besproken met de stafmedewerker Onderwijs & Kwaliteit en de directeur-bestuurder van Amstelwijs. De vastgestelde doelen zijn uitgewerkt in de Majeure Veranderonderwerpen (MVO), die u kunt vinden via [https://debloeiwijzer.nl/majeure-veranderonderwerpen/](https://debloeiwijzer.nl/majeure-veranderonderwerpen/). Wij creëren een positief pedagogisch klimaat, gebaseerd op respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Onze school werkt met duidelijke, positieve gedragsregels die voortkomen uit het Positive Behavior Support (PBS) systeem. Leerlingen ontwikkelen hun sociaal-emotionele vaardigheden via programma's zoals 'Leefstijl'. Daarnaast stimuleren we burgerschap om leerlingen te vormen tot zelfstandige, verantwoordelijke burgers met respect voor elkaar en hun omgeving. Ons pedagogisch en didactisch handelen is gericht op de leerontwikkeling van elke individuele leerling. Elke leerling is uniek en krijgt de gelegenheid om zich optimaal te ontplooien. Wij zetten diverse werkvormen en onderwijstechnieken in om de betrokkenheid bij de lessen te vergroten. Ons team wordt hierin ondersteund door zowel interne als externe expertise. De Bloeiwijzer onderhoudt een eigen, integrale kwaliteitsaanpak op zowel bestuurs- als schoolniveau. De onderwijskwaliteit wordt continu gemonitord met behulp van diverse instrumenten, waaronder schoolzelfevaluaties, tevredenheidsonderzoeken en de Visitatie door de Onderwijsinspectie. We voeren interne audits uit en participeren in interscholaire audits binnen de Amstelwijs-stichting. We streven naar continue verbetering van onze onderwijskwaliteit door een lerende cultuur te omarmen. Dit doen we vanuit het Rijnlands model, met kernwaarden als Verbinden, Vertrouwen, Vakmanschap en Inspiratie. Ons team baseert zich op actuele kennis en vaardigheden, zowel vanuit interne expertise als externe deskundigheid. Data over leerlingprestaties en -kenmerken bieden inzicht in onderwijsbehoeften, wat de basis vormt voor onze doelen en keuzes in de MVO. We werken gefocust met het principe 'Team, Tools en Taal'. Door gezamenlijke communicatie en een gedeelde visie versterken we ons teamwerk en de realisatie van onze schoolbrede doelen. De bewaking van onze onderwijskwaliteit gebeurt via diverse, structurele methoden. De schoolleiding onderhoudt nauwe banden met leerkrachten en observeert de klassenpraktijk. Intern begeleiders voeren klassenbezoeken uit, evalueren de instructie, de verwerking van lesstof en de behaalde resultaten, conform het EDI-model. Tweejaarlijkse schoolzelfevaluaties, tevredenheidsonderzoeken, klassenbezoeken door zorg- en gedragsexperts en gerichte overleggen met leerkrachten over leerlingen dragen bij aan kwaliteitsborging. Daarnaast faciliteert collegiale consultatie de kennisdeling en het benutten van elkaars sterke punten binnen het team. De Bloeiwijzer gebruikt diverse instrumenten om de ontwikkeling van leerlingen nauwgezet te volgen. Dit omvat het ontwikkelingsperspectief (OPP), de blokplanning en het logboek. De actieve betrokkenheid van leerlingen en ouders/verzorgers bij de voortgang en het stellen van persoonlijke leerdoelen is essentieel. Korte communicatielijnen tussen school en thuis bevorderen gerichte leerontwikkeling en transparantie. Dit wordt vormgegeven door drieweggesprekken (leerling, ouder, leerkracht), waarbij leerlingen actief hun verwachtingen en doelen voor de komende periode uitspreken. Deze worden vastgelegd in het OPP. Leerlingen ontvangen tweemaal per jaar een rapport. Wij evalueren onze activiteiten regelmatig en passen onze plannen proactief aan. Jaarlijks stellen we nieuwe doelen en plannen op, vastgelegd in het MVO. Werkgroepen zijn verantwoordelijk voor de uitvoering en monitoring van deze doelen. Het MVO, onder het kopje 'Kwaliteitscultuur', en het Schoolplan 2024-2028 (ter inzage bij de directie) beschrijven dit proces. Tussentijdse MVO-evaluaties brengen de voortgang in kaart, waarna doelen bijgesteld kunnen worden of aanvullende maatregelen worden genomen. De Bloeiwijzer is toegewijd aan de continue verbetering van onderwijskwaliteit en het bieden van passend onderwijs aan alle leerlingen. Dit schooljaar focussen we specifiek op: • Verbetering van basisvaardigheden voor taal, rekenen en burgerschap. • Optimalisatie van de dynamische lesdag. • Versterking van onze kwaliteitsaanpak: gezamenlijk leren en ontwikkelen. De borging van onze onderwijskwaliteit is een continu proces. De schoolzelfevaluatie is een belangrijk instrument om de effectiviteit van ons onderwijsaanbod te meten en te evalueren. Deze evaluatie, opgesteld door de werkgroep Kwaliteitszorg, wordt gedeeld met het team. Gezamenlijk analyseren we welk aanbod succesvol was en waar bijsturing nodig is. Dit resulteert in nieuwe afspraken die worden opgenomen in het MVO en halfjaarlijks worden geëvalueerd. Dit betreft ook grotere, team brede aanpassingen in het schoolaanbod. Leerkrachten voeren daarnaast tussentijdse evaluaties uit om de aansluiting van methodes op de onderwijsbehoeften van leerlingen te beoordelen. Deze evaluaties worden vastgelegd in de blokplanning en vormen de basis voor gerichte remedial- of pre-teaching. De kwaliteit en professionele ontwikkeling van ons personeel staan centraal. Onze medewerkers zijn gediplomeerd of volgen een opleiding en ontvangen uitstekende begeleiding tijdens hun start bij De Bloeiwijzer. Ook ervaren leerkrachten blijven zich continu bijscholen om hun expertise te verdiepen.

Welke instrumenten zet De Bloeiwijzer in voor kwaliteitsverbetering?

Onze school werkt continu aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit door een planmatige en cyclische aanpak. Het Schoolplan vormt de kern van deze cyclus. Jaarlijks evalueren we de geboekte verbeteringen en bepalen we de benodigde vervolgstappen. De resultaten worden gemonitord via tussentijdse evaluaties van het MVO. Deze cyclus wordt versterkt door kwaliteitsmetingen, zoals analyses van leerresultaten en tevredenheidsonderzoeken. Wij maken gebruik van diverse instrumenten om de kwaliteit op schoolniveau te waarborgen en te verhogen: • Jaarlijkse Schoolzelfevaluatie (SZE). • Opstelling van het Schooljaarplan. • Tweejaarlijks Tevredenheidsonderzoek. • Jaarlijkse Veiligheidsmonitor. • Ontwikkeling van beleidsplannen door diverse werkgroepen (bijv. taal, rekenen). • Drie waarderende klassenbezoeken per jaar. • Interne Audit. • Risico-inventarisatie en -evaluatie. • Jaarlijkse Inspectiescan. We werken graag samen met externe deskundigen en nodigen hen proactief uit om onze onderwijskwaliteit te beoordelen. We maken dankbaar gebruik van hun expertise bij de ontwikkeling en uitvoering van onze Majeure Veranderonderwerpen. Externe feedback van 'critical friends' is hierbij van onschatbare waarde.

Ontdek ons Programma voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Bloeiwijzer

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Bloeiwijzer in Amstelveen bieden we een stimulerende omgeving voor jonge kinderen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Ons speciaal basisonderwijs is gericht op een veilige en uitdagende leerervaring. Wij geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij elke leerling de aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft om te excelleren. Onze toegewijde leerkrachten zetten zich dagelijks in om een positieve schoolervaring te garanderen, met een focus op zowel academische als sociaal-emotionele groei. Ontdek hoe De Bloeiwijzer uw kind kan helpen bloeien in een ondersteunende en inspirerende leeromgeving. We nodigen u van harte uit om onze school te bezoeken en zelf de unieke sfeer te ervaren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op De Bloeiwijzer?

Basisschool De Bloeiwijzer biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen binnen het speciaal basisonderwijs. Onze aanpak is afgestemd op de individuele behoeften van elk kind, met als doel een optimale start in hun educatieve reis. We creëren een veilige en prikkelende leeromgeving waar jonge leerlingen zich kunnen ontplooien. De focus ligt op spelenderwijs leren, sociale interactie en het ontwikkelen van fundamentele vaardigheden die essentieel zijn voor verdere ontwikkeling.

Met welke partners werkt De Bloeiwijzer samen voor het jonge kind programma?

Voor ons programma voor jonge kinderen werkt Basisschool De Bloeiwijzer nauw samen met Vesper BSO+. Deze samenwerking stelt ons in staat om een doorlopende ontwikkelingsketen te bieden, van de eerste schooljaren tot en met de buitenschoolse opvang. Vesper BSO+ deelt onze visie op kindontwikkeling en biedt aanvullende activiteiten die de leerervaring van uw kind verrijken. Samen zorgen we voor een naadloze overgang en een consistente, positieve benadering van jeugdontwikkeling.

Voor ons programma voor jonge kinderen werkt Basisschool De Bloeiwijzer nauw samen met Vesper BSO+. Deze samenwerking stelt ons in staat om een doorlopende ontwikkelingsketen te bieden, van de eerste schooljaren tot en met de buitenschoolse opvang. Vesper BSO+ deelt onze visie op kindontwikkeling en biedt aanvullende activiteiten die de leerervaring van uw kind verrijken. Samen zorgen we voor een naadloze overgang en een consistente, positieve benadering van jeugdontwikkeling.

Team | De Bloeiwijzer in Amstelveen | [2025] Schoolregister