
Schoolweging
De schoolweging van Omnibus is 31,28 , met een spreiding van 6,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 94,3% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze hoge score weerspiegelt de nadruk op basisvaardigheden en het vroegtijdig signaleren van leerachterstanden, zoals vermeld in het kwaliteitshandboek.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 48,2% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert Brede School Omnibus ruim boven de inspectienorm van 38,7%. Dit onderstreept de effectiviteit van de extra ondersteuning en differentiatie in de rekenlessen, zoals omschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoewel het aandeel havo/vwo-adviezen (10%) en vwo-adviezen (5%) lager ligt dan het regionale gemiddelde (respectievelijk 10,93% en 18,61%), valt de sterke focus op doorstroom naar vmbo-(g)t (40% van de adviezen) op. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan de regionale benchmark (1,01%), wat aansluit bij het beleid om leerlingen waar mogelijk naar een regulier vervolgtraject te begeleiden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Omnibus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In groep 1-2 nemen wij geen toetsen af. Wij gebruiken het volgsysteem van Kijk. Leerlingen van groep 1 krijgen geen rapport. Vanaf groep 3 werken wij met methodetoetsen. Dit zijn toetsen die na elk blok worden afgenomen om te kijken of de doelen herhaald zijn en of de stof beheerst wordt. Wij werken met het leerlingvolgsysteem en nemen twee keer per jaar een citotoets af. Voor de doorstroomtoets van groep 8 gebruiken wij IEP.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 45,5% van de oud-leerlingen die boven hun advies presteren (tegenover 25,3% landelijk), demonstreert de school een uitzonderlijk sterke begeleidingstraject. Het volledig ontbreken van onderadvisering (0% vs. 11,8% gemiddeld) benadrukt de zorgvuldige advisering en doorlopende monitoring, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wekelijks staat er een les Vreedzaam op het rooster van groep 1 t/m 8. De lessen van Vreedzaam en onze pedagogische visie met de vijf speerpunten zijn het fundament voor al ons handelen op school. Dit geldt voor de kleine en grote mensen op onze school. De leerkrachten hebben daarbij een belangrijke voorbeeldrol. Kinderen in Nederland krijgen op jonge leeftijd al te maken met veel keuzemogelijkheden. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen keuzes maken met respect voor anderen. Het programma ‘De Vreedzame School’ speelt hier een grote rol in. Wij zijn een katholieke school, en vieren Kerstmis en Pasen. Maar waar mogelijk gaan wij uit van de overeenkomsten in de diverse religies en hebben wij ook aandacht voor het Suikerfeest, het Offerfeest, Diwali of Pesach. Wij combineren de feesten van de diverse wereldreligies in onze seizoensfeesten. Daarnaast is er aandacht voor de rol van godsdiensten in politiek en maatschappij. De hulp en inbreng van ouders heeft een grote toegevoegde waarde. Niet altijd zijn wij op de hoogte van rituelen en gebruiken, maar weten ouders ons te vertellen wat voor hun geloof belangrijk is. LEES MINDER
Respect voor de ander
Open staan voor elkaar
Zicht op de ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Brede School Omnibus voor sociale ontwikkeling?
Brede School Omnibus gebruikt verschillende methoden om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen en te ondersteunen. Voor de groepen 1 en 2 wordt 'Kijk!' gebruikt, voor de groepen 3, 4 en 5 het Sociogram en voor de groepen 6, 7 en 8 de monitor sociale veiligheid van Vensters. De uitkomsten leiden tot een gerichte aanpak, waarbij ouders en externe zorgverleners betrokken kunnen worden.
Welke registratievormen gebruikt Brede School Omnibus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Brede School Omnibus gebruikt 'Kijk!', het Sociogram en de Monitor Sociale Veiligheid van Vensters om de sociale ontwikkeling van leerlingen te registreren en te evalueren.