
Schoolweging
De schoolweging van De Kromme Draai is 29,88 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,37% scoren leerlingen ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95,88%). Dit bevestigt de effectiviteit van de basisondersteuning, passend bij de relatief complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het behaalde streefniveau (54,39%) ligt onder het vergelijkingsgemiddelde (57,79%), maar ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1%. Dit reflecteert een ambitieus beleid waarbij extra aandacht voor rekenvaardigheden, zoals beschreven in het schoolplan, nog niet volledig is vertaald in verhoogde scores.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 28,57% vwo-advies (tegenover 18,61% landelijk). Tegelijkertijd valt een kleine groep praktijkgericht advies op (14,29% vmbo-b), wat aansluit bij de diversiteit in de schoolweging. Deze mix benadrukt het adaptieve karakter van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kromme Draai | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op obs De Kromme Draai worden alle leerlingen intensief gevolgd. Dat gebeurt met methode toetsen die na afronding van een hoofdstuk in de klas worden afgenomen. En ook door twee keer per jaar de IEP leerling volg toetsen af te nemen in de groepen 3 t/m 8. In de kleutergroepen volgen we de leerlingen met het leerlingvolgsysteem Kijk! Uiteraard wordt de ontwikkeling van onze kleuters met de ouders besproken. In de groepen 3 t/m 8 worden de uitkomsten van deze tussenresultaten met de leerlingen en hun ouders besproken. Leerlingen worden meegenomen in het opstellen van doelen. Bij het geven van het onderwijs wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de onderwijsbehoeften van de verschillende leerlingen. We werken dan ook in verschillende instructiegroepen. Soms krijgen leerlingen extra ondersteuning door anderen dan de leerkracht. Dit kunnen onderwijsassistenten zijn of specialisten, die in overleg met ouders, worden betrokken om in de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte te voorzien.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Hoewel 23,53% van de leerlingen onder advies presteert (tegen 11,81% landelijk), scoort 35,29% juist boven advies. Dit duale patroon past bij een school met een brede populatie waar differentiatie cruciaal is. De hogere 'boven advies'-score onderstreept het belang van doorlopende monitoring, zoals genoemd in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij proberen altijd naar de mogelijkheden en kansen te kijken. Het is ons doel om leerlingen cognitief en sociaal te helpen ontwikkelen, zodat ze kunnen doorstromen naar passend vervolgonderwijs en een goed mens in onze samenleving kunnen zijn. Naast aandacht voor de vakken taal en rekenen is er veel aandacht voor het helpen begeleiden tot volwaardige, zelfstandige en respectvolle burgers.
Relatie
Competentie
Autonomie
Wat is de werkwijze van Basisschool De Kromme Draai voor sociale ontwikkeling?
Op Basisschool De Kromme Draai wordt gewerkt met Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) inclusief burgerschap en mediawijsheid, voor groep 1 t/m 8. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, gericht op preventie (bijvoorbeeld van pesten) en de kracht van een veilige groep. Het systematisch aanleren van SEL-competenties (levensvaardigheden) draagt wezenlijk bij aan een veilige leer- en leefomgeving, zoals: 1. besef hebben van jezelf 2. besef hebben van de ander 3. keuzes kunnen maken 4. zelf management 5. relaties kunnen hanteren. De school voert jaarlijks kindgesprekken met leerlingen vanaf groep 3 t/m 8.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Kromme Draai om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Kromme Draai gebruikt Kijk! en WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Kromme Draai?
Basisschool De Kromme Draai gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.