Talentum
Koning Karelpad 12
3813 HC Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
30.77
Spreiding
7

De schoolweging van Talentum Amersfoort is 30,77 , met een spreiding van 7,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.62% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs in een context waarin 30% van de leerlingen extra ondersteuning nodig heeft volgens het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59.14% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45.5%. Dit toont aan dat Talentum ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.77) hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.30%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Talentum geeft opvallend vaak hogere schooladviezen: 21.05% vwo (vs 18.61% regio) en 18.42% havo. De praktische leerwegen blijven beperkt (2.63% praktijkonderwijs vs 1.01% regio). Deze focus sluit aan bij het pedagogisch doel 'maximale cognitieve ontwikkeling', zoals beschreven in de schoolgids.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTalentum AmersfoortGemeente AmsterdamNederland
LIB176.43175.23173.34

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gedurende het jaar wordt na afsluiting van een lesblok bij elk vak een methode-gebonden toets afgenomen. We meten dan of de leerlingen de behandelde lesstof van dat lesblok voldoende beheersen. Twee keer per jaar nemen we in de groepen 3 t/m 8 Cito-toetsen af. Met een Cito-toets wordt gemeten of de lesstof van de voorgaande periode van vijf maanden voldoende wordt beheerst. In jaargroep 1 nemen wij geen toetsen af, in jaargroep 2 gebeurt dit alleen aan het einde van het jaar. In 2 zijn dit de toetsen Rekenen voor kleuters en Taal voor kleuters. In de andere groepen zijn dit de toetsen voor de vakken: Rekenen en Wiskunde Taalverzorging Spelling Woordenschat Begrijpend lezen Daarnaast werken we voor technisch lezen met de toetsen AVI en DMT. De methode gebonden toetsen worden geanalyseerd door de betreffende leerkracht(en). Waar nodig leidt het resultaat tot bijstelling van het onderwijsprogramma. Alle Cito-toetsen worden door de leerkrachten, intern begeleider en schoolleiding geanalyseerd en ook deze analyse leidt waar nodig tot bijstelling van het onderwijsprogramma.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 11.11% vs 11.81% landelijk. 20% van de leerlingen presteert boven hun advies, wat het accuraat inschattingsvermogen van de leraren onderstreeft. Deze resultaten komen overeen met de beschreven 'warme overdracht' en doorlopende evaluaties met het VO.

Sociale ontwikkeling

Op onze school staat het ontwikkelen van eigenheid en zelfbewustzijn van onze leerlingen voorop. Dit helpt hen hun talenten en creativiteit te ontwikkelen. Ze verwerven kennis en vaardigheden om, binnen kaders, eigenaarschap te nemen in hun ontwikkelproces. De leerlingen doen dit in een uitdagende en uitnodigende leeromgeving waarbinnen we streven naar een veilig pedagogisch en onderwijskundig klimaat. Ons team doet dit samen met de leerlingen, ouders/verzorgers en in verbinding met de omgeving. Wij houden hierbij rekening met de verschillen binnen onze school. Op deze manier willen we een hoge mate van betrokkenheid van de leerlingen op de wereld om hen heen bewerkstelligen. In het hier en nu en ook voor in de toekomst. LEES MINDER

zelfbewustzijn

eigenheid

betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Talentum voor sociale ontwikkeling?

Binnen Talentum wordt er gewerkt met de sociaal-emotionele methode 'Vreedzame school'. Deze methodiek is gericht op groepsvorming en het bevorderen van sociaal wenselijke interactie. Op de locatie Raadhoven wordt er twee keer per schooljaar de door de inspectie goedgekeurde toets Viseon (Cito) ingevuld, op de locatie Koning Karelpad wordt 'Zien' gebruikt. In de groepen 6 tot en met 8 wordt jaarlijks een leerling enquête afgenomen waarin expliciete vragen gesteld worden over de veiligheid en het welzijn van de leerlingen. De resultaten worden geanalyseerd en besproken met de leerkrachten en de schoolleiding.

Welke registratievorm(en) gebruikt Talentum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Talentum gebruikt 'Kindbegrip' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Talentum?

Talentum gebruikt de 'Vreedzame school' methode voor sociaal-emotioneel leren.