Rooms Katholieke Basisschool De Malelande
Juttepeergaarde 2
3824 BE Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
27.37
Spreiding
6.04

De schoolweging van De Malelande is 27,37 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit, zelfs in een dalende leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat licht onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63,3%) ligt. De school overschrijdt wel haar eigen signaleringswaarde van 51,8%, wat een positieve prestatie is gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 31,3% van de leerlingen vmbo-(g)t, 11,3% havo en 12,5% vwo – samen 55,1% theoretische richtingen. Dit overtreft de regio (16,5% vmbo-(g)t en 18,6% vwo). Praktijkgericht advies (vmbo-b/k) blijft met 7,5% onder het landelijk gemiddelde (9,6%), wat past bij de academische focus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MalelandeGemeente AmsterdamNederland
LIB174.91176.43175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van onze leerlingen wordt planmatig gevolgd. Dat doen we door middel van observaties, evalueren van het dagelijks werk, methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem CITO. In de onderbouw gebruiken we KIJK! Met behulp van het dashboard "Leeruniek" houden wij zicht op onze onderwijsresultaten op school-, groeps- en leerlingniveau. De leerkracht stemt het onderwijsaanbod en de leerkrachtaanpak op basis van deze informatie hierop af en stelt gedurende het jaar indien nodig bij. Twee keer per jaar focussen we met het hele team op de resultaten, om de effecten van ons onderwijs tegen het licht te houden en van elkaar te leren. Om de ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is signalering van de voortgang noodzakelijk. Twee keer per jaar vindt methode-onafhankelijke toetsing plaats via CITO Leerling in beeld. Dit geldt voor de groepen 3 tot en met 7. De leerlingen in groep 1-2 worden gevolgd door middel van een observatielijst (Kijk) en de Kleuter Risico Screening (KRS). In groep 8 worden de leerlingen in oktober/november getoetst door middel van een B-toets van de verschillende vakgebieden en vervolgens maken de leerlingen in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. De school maakt gebruik van de volgende toetsen binnen CITO Leerling in beeld: - Rekenen-wiskunde - DMT - Begrijpend lezen - Spelling - Werkwoordspelling (groep 7 en 8) Daarnaast maakt de school gebruik van AVI toetsen t.b.v. het leesonderwijs en Kanvas t.b.v. het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Alle resultaten van observaties en toetsen worden geregistreerd in het leer- en onderwijsvolgsysteem Parnassys. Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging KPOA-minimumnormen en -ambitienormen geformuleerd. Terugkijkend op het vorige schooljaar stellen wij vast dat de minimum normen niet in alle gevallen behaald zijn. Dit is vertaald naar een plan van aanpak voor betreffend vakgebied en/of groep. Dit is voor ons tevens aanleiding geweest om binnen onze ambities voor het schoolplan 2023-2026 het onderdeel ‘opbrengsten verhogen’ op te nemen en daarnaast er voor te zorgen dat er een verbeterslag geslagen wordt t.b.v. het hebben van zicht op de ontwikkeling van onze leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,2% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 78,1% op advies functioneert. Dit weerspiegelt precieze adviezen en een goede aansluiting met het VO. De monitoringssystematiek uit het schoolondersteuningsprofiel lijkt hieraan bij te dragen.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze leerlingen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). We hebben afspraken met betrekking tot hoe ieder zich gedraagt ten opzichte van de ander, de school, de materialen en in de groep. Deze afspraken worden op een positieve wijze geformuleerd waarbij we benoemen welk gedrag we graag zien. In een cyclus van acht weken wordt er iedere week een schoolafspraak centraal gesteld. Deze hangt zichtbaar in de zowel het klaslokaal als het gebouw. Door middel van de tweewekelijkse nieuwsbrief wordt dit met de ouders gedeeld. Daarnaast hanteren we in gevallen van grensoverschrijdend gedrag een gedragsprotocol. Het gedragsprotocol is te vinden op de website van onze school. Binnen dit protocol wordt gewerkt met beloning en stimulans van gewenst gedrag en is er tevens omschreven welke sancties ingezet worden in geval het gedrag niet positief verbetert. LEES MINDER

(Zelf)vertrouwen

Verantwoordelijk zijn

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Malelande voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool De Malelande hanteert de Kanjertraining voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. De Kanjertraining bevordert onderling vertrouwen in groepen, wat de basis vormt voor rust in de klas, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Kinderen, leerkrachten en ouders leren zich op een positieve manier te handhaven in sociale omstandigheden. De school zoekt naar oplossingen waarmee iedereen en de situatie recht wordt gedaan. Daarnaast zetten alle leerkrachten de ‘gouden’ en ‘zilveren’ weken in. Coöperatieve werkvormen en Rots en Watertraining worden waar nodig ingezet, preventief en curatief, op individueel en collectief niveau. Binnen het team zijn er collega's bevoegd om deze training te verzorgen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Malelande om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Malelande gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Malelande?

Rooms Katholieke Basisschool De Malelande gebruikt Kanjertrainingen, Taakspel en Rots en Watertraining voor sociaal-emotioneel leren.