
Schoolweging
De schoolweging van De Wonderboom is 27,56 , met een spreiding van 6,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school behaalt een indrukwekkende 97,44% voor het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingscijfer van 96,71%. Dit consistent hoge resultaat toont aan dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden taal en rekenen beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met een score van 66,45% voor het streefniveau overtreft PCBO De Wonderboom zowel de eigen signaleringswaarde van 51,8% als het vergelijkingsgemiddelde van 63,35%. Deze prestatie onderstreept de effectiviteit van het beredeneerd aanbod voor hogere leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 44% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, wat bijna 2,5 keer hoger ligt dan het regionale gemiddelde van 18,61%. Gecombineerd met havo (14%) en vmbo-(g)t (22%) bedient 80% van de leerlingen theoretische richtingen, tegenover 51% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%) versus het landelijk gemiddelde van 1,01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wonderboom | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.25 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school geven we onderwijs m.b.v. methoden. Deze methodes hebben toetsen en die worden aan het eind van blokken afgenomen en samen met de kinderen nabesproken. Twee keer per jaar nemen wij bij de kinderen uit de groepen 3 t/m 8 de CITO toetsen af met het programma Leerling in Beeld. Deze toetsen worden geanalyseerd op kindniveau - groepsniveau en schoolniveau. Tijdens gesprekken met kinderen en ouders worden de doelen met kinderen besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder schooladvies presteert is extreem laag: slechts 1,39% tegenover 11,81% landelijk. Met 30,56% bovenadviesplaatsingen overtreft de school significant het vergelijkingsgemiddelde (25,27%), wat wijst op zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding volgens het geïmplementeerde mentorprogramma.