
De resultaten van P.C. School voor Speciaal basisonderwijs Koningin Wilhelmina in Amersfoort
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van P.C. School voor Speciaal basisonderwijs Koningin Wilhelmina, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past P.C. School voor Speciaal basisonderwijs Koningin Wilhelmina bij jullie?
Ontdek hoe goed P.C. School voor Speciaal basisonderwijs Koningin Wilhelmina bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Welk schooladvies kregen de leerlingen van P.C. School voor Speciaal basisonderwijs Koningin Wilhelmina?
Onze school is klein van opzet, wat betekent dat het aantal leerlingen dat jaarlijks doorstroomt beperkt is. Hierdoor kunnen percentages een vertekend beeld geven van de schoolresultaten. Wij focussen op individuele ontwikkeling en bieden een stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen. De schoolresultaten moeten gezien worden in de context van het speciaal basisonderwijs en de specifieke behoeften van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden op Speciaal Basisonderwijs Koningin Wilhelmina
Bij Speciaal Basisonderwijs Koningin Wilhelmina geloven we in 'Samen, Sterker en Groeien'. Deze kernwaarden vormen de basis van onze aanpak voor sociale ontwikkeling. Veel kinderen die onze school bezoeken, hebben al een geschiedenis van uitdagingen ervaren, wat soms leidt tot een negatief zelfbeeld en een gebrek aan zelfvertrouwen. Daarom ligt onze prioriteit bij het creëren van succeservaringen. Door kinderen te helpen weer te geloven in hun eigen kunnen, openen we deuren naar positieve interacties met leeftijdsgenoten en bevorderen we een harmonieus groepsklimaat. Onze school investeert bewust in deze positieve leerervaringen om elk kind te laten floreren.
Samenwerken en saamhorigheid
Kracht en zelfvertrouwen
Persoonlijke groei en ontwikkeling
Hoe bevordert Speciaal Basisonderwijs Koningin Wilhelmina de sociale ontwikkeling van uw kind?
Binnen onze klassen staat het creëren van een positief groepsklimaat centraal. Dit doen we door actief te werken aan 'samen leven, samen werken en samen spelen'. Hulpmiddelen zoals het 'sociobord' helpen kinderen om sociale relaties binnen de klas inzichtelijk te maken, bijvoorbeeld wie er in de pauzes met elkaar omgaat. We organiseren ook bewust samengestelde werkdoelen om interactie en wederzijdse kennismaking te stimuleren. De eerste weken na de zomervakantie, de 'gouden weken', richten we volledig op het vestigen van een positieve groepsdynamiek. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we gebruik van de methode 'De Vreedzame School'. Deze methode leert kinderen empathie, zelfexpressie en het herkennen van eigen emoties. Daarnaast leren leerlingen hun conflicten zelfstandig op te lossen door middel van 'De Vreedzame School' en het inzetten van driehoeksgesprekken. Met de methode 'Kriebels in je Buik' besteden we aandacht aan relationele en seksuele ontwikkeling, waarbij we in de bovenbouw extra focus leggen op weerbaarheid, gezien de kwetsbaarheid die sommige kinderen op dit gebied kunnen ervaren.
Welke registratiemethoden worden gebruikt om sociale vooruitgang te monitoren?
Onze school hanteert specifieke registratievormen om de sociale vooruitgang van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen: * Kindbegrip
- Kindbegrip
Welke lesmethoden worden ingezet voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken wij gebruik van de volgende bewezen methoden: * Vreedzame school
- Vreedzame school
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit van Speciaal Basisonderwijs in Amersfoort
De onderwijsinspectie heeft onze school, Speciaal Basisonderwijs Koningin Wilhelmina in Amersfoort, in maart 2019 beoordeeld. Het inspectierapport schetst een beeld van een school volop in ontwikkeling, met een focus op het verbeteren van het onderwijsproces. Het didactisch handelen en het zicht op de ontwikkeling van leerlingen worden als voldoende beoordeeld. Ons team is geschoold in het Effectieve Directe Instructiemodel. Hierdoor slagen we er steeds beter in om de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen te identificeren en te koppelen aan relevante leerdoelen. We hebben de SLO-doelen vertaald naar concreet onderwijsaanbod, inclusief een specifieke leerroute voor ZML-leerlingen. Leerlingen werken met doelenkaarten, wat hen inzicht geeft in hun voortgang en leerdoelen. We zetten in op themagericht onderwijs, om zo aan te sluiten bij de bestaande vaardigheden en capaciteiten van de leerlingen. De inspectie benadrukt de noodzaak om het zicht op leerlingontwikkeling te verdiepen, met name door de koppeling tussen toetsresultaten, analyses en de ingezette interventies te versterken. Ook de ontwikkelingsperspectieven worden doelgerichter gemaakt, zodat ze concrete handvatten bieden voor de volgende ontwikkelingsstap van elke leerling. De lessen die de inspectie heeft waargenomen, voldoen aan de kwaliteitsstandaarden. Door groepsdoorbroken te werken in rekenen en wiskunde, en leerlingen op hun niveau te bedienen, hebben onze leraren goed zicht op hun voortgang. De lessen zijn gestructureerd en vinden plaats in een prettige sfeer, met actieve betrokkenheid van de leerlingen tijdens instructiemomenten. Er is aandacht voor de afnemende betrokkenheid bij zelfstandig werk en het risico dat leerroutes te leidend worden, waardoor de aansluiting bij de leerlingambities verloren gaat. De kwaliteitszorg en de kwaliteitscultuur worden als voldoende beoordeeld. De directie leidt de schoolontwikkeling met een duidelijke visie, essentieel gezien de toename van leerlingen met complexe onderwijsbehoeften en thuissituaties. Gedifferentieerd lesgeven heeft onze volle aandacht. De komende periode focussen we op diepgaandere analyse van toetsresultaten en de vertaling daarvan naar groepsplannen en ontwikkelingsperspectieven. Daarnaast versterken we het pedagogisch klimaat, met de ontwikkeling van een groepsplan Gedrag. We werken aan het systematisch in kaart brengen en kritisch reflecteren op schoolbrede leerresultaten om onze schoolontwikkeling te sturen en verantwoording af te leggen. Meer gebruik van uitstroomgegevens helpt ons om de effectiviteit van ons onderwijs op lange termijn te evalueren. Ons team is gemotiveerd voor verdere professionalisering en leert van elkaar, met ondersteuning van de directie. Ouders uiten hun tevredenheid. Leerlingen ervaren plezier op school en vinden hier, vaak na een uitdagende periode in het regulier onderwijs, hun plek.