
Schoolweging
De schoolweging van Kon-Tiki is 27,49 , met een spreiding van 6,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,7% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden stevig verankerd zijn in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een sterke focus op theoretische leerwegen zien: 25,4% vmbo-(g)t, 26,9% havo en 26,9% vwo-advies. Dit is beduidend hoger dan het regionaal gemiddelde (16,5% vmbo-(g)t en 18,6% vwo). Opvallend is het lage percentage praktijkgerichte adviezen (1,5% vmbo-b) ten opzichte van vergelijkbare scholen (5,5%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Kon-Tiki | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.43 | 175.1 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en juni van elk schooljaar worden in de groepen 2 t/m 8 Cito-toetsen afgenomen. Naast de methodetoetsen is het belangrijk om een landelijke toets te hebben om te kijken hoe onze leerlingen zich ontwikkelen t.o.v. het landelijk gemiddelde. Deze informatie is belangrijk om te weten welke acties op school, groeps- en leerlingniveau nodig zijn. Op school werken we met hiatenplannen wanneer een bepaalde groep voor één of meerdere vakken onder het landelijk gemiddelde scoort. We zijn hier sinds afgelopen jaar mee gestart en zien een enorme groei in resultaten. Naast de geplande instructies worden extra instructies ingezet voor leerlingen die uitvallen op één of meer gebieden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,1% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 26,2% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers benadrukken de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
We vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen, op die manier ontstaat er vertrouwen en zijn leerlingen meer betrokken. Dit is een basis die nodig is om tot leren te komen. Om zicht te krijgen op de sociale veiligheid van kinderen nemen we één keer per jaar een vragenlijst af in de groepen 5 t/m 8. Leerlingen vullen deze vragenlijst anoniem in. De uitkomsten hiervan worden geanalyseerd en resulteren in nieuwe actiepunten om het sociale klimaat te verbeteren dan wel te borgen. LEES MINDER
verantwoordelijkheid
respect
autonomie
Wat is de werkwijze van P.C. basisschool Kon-Tiki voor sociale ontwikkeling?
P.C. basisschool Kon-Tiki hanteert 'ondernemend leren', waarbij kinderen actief betrokken zijn bij hun eigen leerproces en ruimte en verantwoordelijkheid krijgen om op hun eigen manier te leren. Leerlingen bepalen (binnen grenzen) hun eigen leerdoelen en onderzoeksvragen. Het programma KiVa wordt gebruikt voor het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten, met de nadruk op positieve groepsvorming en sociale vaardigheden.
Welke registratievorm(en) gebruikt P.C. basisschool Kon-Tiki om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
P.C. basisschool Kon-Tiki gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.