P.C. basisschool De Bolster in Amersfoort - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Bolster Amersfoort is 21,91 , met een spreiding van 5,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,64% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de stevige basiskwaliteit van het onderwijs.
Fundamenteel niveau
Score: 99.6376%
Streefniveau
81,88% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 65%. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op verschillen in ontwikkelperspectieven, zeker gezien de relatief lage schoolweging.
Streefniveau
Score: 81.884%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een sterk theoretische focus: 51,56% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde van 18,61%. Tegelijk is er aandacht voor maatwerk, met 9,38% vmbo-(g)t adviezen. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1,01% scoren.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
De school scoort sinds 2020 structureel hoger dan Amsterdamse vergelijkingsscholen op taalvaardigheid (LIB-score 179,84 vs. 176,43). De geïntensiveerde aandacht voor begrijpend lezen via het 'LEREN ZICHTBAAR MAKEN'-programma lijkt hieraan bij te dragen.
Toets | De Bolster Amersfoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.84 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten zijn zichtbaar in ons leerlingvolgsysteem en ouders kunnen via een wachtwoord in het ouderportal hier inzicht in krijgen. De tussenopbrengsten worden op bovenschools niveau, schoolniveau en op groepsniveau besproken. Er wordt een analyse gemaakt en er wordt beleid op geformuleerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
84,91% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 7,55% zit onder advies, wat aansluit bij de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De combinatie van homogene groepen en ontwikkelingsgericht monitoren lijkt hier succesvol.
Sociale ontwikkeling
Wij willen onze leerlingen geborgenheid en perspectief meegeven voor nu en in de toekomst. Het gaat in onze ogen om kennis en vaardigheden bijbrengen en om leerlingen te helpen te worden wie ze kunnen en willen zijn. Wij willen leerlingen leren samen te leven en te leren. In dit proces vinden wij respect, eigenaarschap en samenwerken belangrijk. Hoe ga je met elkaar om, hoe toon je verantwoordelijkheid en hoe zoek je in dit proces de ander. Dit leidt tot een school waar verschillen verrijken en waar kinderen met nieuwsgierigheid en vertrouwen naar de wereld kijken. LEES MINDER
Respect
Eigenaarschap
Samenwerken
Wat is de werkwijze van P.C. basisschool De Bolster voor sociale ontwikkeling?
P.C. basisschool De Bolster is een Kanjerschool en streeft naar het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas, het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen, beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten, bewustwording van de eigenheid bij leerlingen, leren om verantwoordelijkheid te nemen en het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen. De lessen worden door de leerkrachten zelf gegeven. Ook is er een Kanjercoördinator bij de school. Ouders worden betrokken bij de Kanjerlessen. Verder bevordert de school de sociale interactie door gebruik te maken van coöperatieve werkvormen. Er is een vertrouwenspersoon op school waar kinderen terecht kunnen.