obs De Wijde Wereld

Het team van obs De Wijde Wereld in Amersfoort

Current section: team
Wiekslag 102 A
3815 Amersfoort

Zie hier hoe het team van obs De Wijde Wereld is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van obs De Wijde Wereld. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past obs De Wijde Wereld bij jullie?

Ontdek hoe goed obs De Wijde Wereld bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij obs De Wijde Wereld zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.4%)
Man (5.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij obs De Wijde Wereld. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13.9%)
25-35 jaar (19.4%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (19.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij obs De Wijde Wereld werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.4%)
Direct ondersteunend personeel (22.2%)
Indirect ondersteunend personeel (2.8%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor obs De Wijde Wereld gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Drama
Engelse taal
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op obs De Wijde Wereld

Bij obs De Wijde Wereld garanderen we hoogwaardig onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. We hanteren een proactief beleid voor zowel kortdurende als langdurige vervanging. Onze toegewijde ambulante medewerkers zorgen ervoor dat het leerproces van uw kind ononderbroken doorgaat bij ziekte of verlof. In uitzonderlijke gevallen, wanneer directe vervanging niet mogelijk is, informeren we u tijdig over eventuele lesuitval, wat overigens zeer zelden voorkomt. Wij maken continu weloverwogen keuzes om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, waarbij de educatieve ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen altijd centraal staan.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij obs De Wijde Wereld willen we alle leerlingen het juiste onderwijsaanbod geven, zoveel mogelijk passend bij hun onderwijsbehoeften. We kiezen dan ook bewust voor een groepsgrootte van maximaal 25 leerlingen. Op deze wijze is er meer tijd en aandacht voor de leerlingen. We vinden het heel belangrijk om alle leerlingen goed te volgen en zicht te hebben op hun ontwikkeling.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool De Wijde Wereld

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Expertise op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

OBS De Wijde Wereld blinkt uit met een team van toegewijde specialisten die de leerontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunen. Naast onze rekenspecialisten en taalspecialisten, bieden we expertise op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid en jonge kindontwikkeling. Onze intern begeleider en gespecialiseerde logopedist vullen dit deskundige team aan. De missie van onze specialisten is om hun kennis breed te delen binnen het schoolteam. Dit gebeurt door middel van klassenobservaties, het delen van actuele inzichten en het ontwikkelen en uitvoeren van gerichte interventies. Zij dragen zo bij aan de professionele groei van onze leerkrachten en de directe ondersteuning van leerlingen. Ons ambitieuze taalonderwijs focust op een rijke en stimulerende leesomgeving. We werken thematisch en bieden uitdagende teksten die aansluiten bij de leefwereld van de kinderen, hen helpen de wereld te begrijpen en effectief te communiceren. Komend schooljaar worden onze leerkrachten getraind in het voeren van rijke taal-denkgesprekken, versterkt door de inzet van de Pittige Plus Toren voor extra uitdaging. Voor leerlingen met dyslexie volgen we strikt de protocollen. Op het gebied van rekenen zetten we naast onze rekenmethode ook Bareka en Rekensprint in voor het automatiseren van basisvaardigheden. Verrijkingsmateriaal zoals Meesterwerk, Matific en de Pittige Plustoren stimuleren leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. We volgen de rekenprotocollen van Meerkring nauwgezet en bieden daarnaast extra instructie en begeleiding op alle niveaus. Voor leerlingen die additionele ondersteuning nodig hebben, bieden wij, vanuit het bestuursarrangement of individuele arrangementen, begeleiding op niveau 4. Hierbij stellen wij een individueel Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP) op. Bij samenwerking met externe partners wordt het begeleidingsplan gezamenlijk opgesteld. Dit kan variëren van diagnostiek tot intensieve begeleiding en therapie door gespecialiseerde ketenpartners.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Rots & Water Trainers
Familieklas Leerkracht
Meidenvenijn Specialisten

Toelichting van de school:

OBS De Wijde Wereld creëert een veilige en gestructureerde omgeving waar kinderen zich sociaal-emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen. Wij hanteren de Vreedzame School methode, die kinderen leert conflicten op te lossen en samen beslissingen te nemen. Onze gedragsspecialist, tevens anti-pestcoördinator, ondersteunt leerkrachten en coördineert ons anti-pestbeleid. We bieden een doorlopende leerlijn voor Rots & Water, verzorgd door twee gecertificeerde trainers, om zelfvertrouwen en weerbaarheid te vergroten. Het programma Meidenvenijn wordt door speciaal opgeleide leerkrachten in de bovenbouw aangeboden. Daarnaast faciliteert onze gespecialiseerde Familieklas leerkracht een uniek programma voor ouders en kinderen om gezamenlijk leerdoelen te stellen en te behalen. Onze ondersteuning op niveau 2 omvat gerichte aanpassingen, extra begeleiding en het inzetten van ondersteunende materialen zoals wiebelkussens. Kindgesprekken en extra oudergesprekken behoren ook tot de mogelijkheden. Op niveau 3 bieden we intensievere interventies, waaronder gesprekken met onze sociaal werker of wijkteammedewerker, Meidenvenijn, Familieklas en Rots & Water trainingen. Voor leerlingen die behoefte hebben aan externe expertise op niveau 4, werken we samen met ketenpartners zoals de Gedragstolk of psychologen, met een indicatie via het wijkteam.

2

Werkhouding en Taakaanpak: Leren Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Bij OBS De Wijde Wereld leggen we sterk de nadruk op het ontwikkelen van een positieve werk- en leerhouding. Dit doen we met onze eigen 'Leren Leren' leerlijn, ontwikkeld in samenwerking met experts van de CED-Groep. Deze leerlijn biedt concrete, tweewekelijkse doelen voor elke groep, waardoor leerkrachten de leerstrategieën effectief kunnen begeleiden. Onze gedragsspecialist biedt proactieve ondersteuning aan leerkrachten bij specifieke hulpvragen en speelt een cruciale rol in de uitvoering en zichtbaarheid van ons anti-pestbeleid. De gedetailleerde informatie over onze aanpak en extra ondersteuningsmogelijkheden is te vinden onder het aandachtsgebied Sociaal-Emotionele Ontwikkeling.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Activiteiten

Beschikbare specialisten:

Rots- en Watertrainers
Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Alle leerlingen van OBS De Wijde Wereld genieten twee keer per week van gymlessen, verzorgd door onze gespecialiseerde vakleerkrachten gymnastiek. Daarnaast integreert onze doorlopende leerlijn Rots & Water de fysieke en mentale ontwikkeling van groep 1 tot en met 8. Indien een leerling extra ondersteuning nodig heeft op motorisch gebied, bieden wij Rots & Water training in kleine groepen of adviseren we een externe fysiotherapeut.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS De Wijde Wereld biedt geen specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging aan. Voor dergelijke behoeften verwijzen wij naar gespecialiseerde externe zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Voorschool en Naschoolse opvang (Samenwerking met
Logopedie
Ontmoetingsruimte voor ouders
Speluitleen

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij obs De Wijde Wereld

Ons Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Bij obs De Wijde Wereld in Amersfoort omarmen we diversiteit en geloven we sterk in inclusief onderwijs. We bieden een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind tot bloei kan komen, met aandacht voor individuele verschillen en behoeften. Onze school kenmerkt zich door een robuust fundament in leerlingen- en kwaliteitszorg, waarbij we de ontwikkeling van elke leerling nauwlettend volgen en de basisondersteuning optimaal verzorgen. Om leerlingen die extra hulp of juist meer uitdaging nodig hebben optimaal te begeleiden, zetten we onderwijsassistenten in alle groepen in. Zowel de leerkracht als de onderwijsassistent biedt gerichte ondersteuning, aangepast aan de specifieke leerbehoeften. We besteden extra veel aandacht aan taal- en woordenschatontwikkeling, zodat ook leerlingen met een NT2-achtergrond volledig kunnen participeren en excelleren in ons onderwijsprogramma. Voor leerlingen die een extra intellectuele uitdaging zoeken, bieden we met trots het 'Pittige Plustorens' programma aan. Onze betrokkenheid reikt verder dan het klaslokaal. Een schoolmaatschappelijk werker en een wijkteammedewerker zijn twee dagen per week op school aanwezig voor preventieve ondersteuning aan leerlingen en gezinnen bij diverse opvoedvragen. Daarnaast faciliteren we logopedische hulp en verwijzen we, indien nodig, naar fysiotherapeuten of trainingen voor sociale vaardigheden. De ondersteuningsspecialist van SWV de Eem werkt nauw samen met ons team om de best mogelijke zorg te garanderen. Ons streven is om elke leerling het juiste onderwijsaanbod te bieden, met passende ondersteuning waar mogelijk. Het bewaken van de balans binnen onze groepen en de school als geheel is cruciaal voor een positief leer- en leefklimaat voor iedereen. We hanteren hierbij duidelijke grenzen om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen. Individuele Ondersteuningsbehoeften: Wat Wij Bieden en Waar Onze Grenzen Liggen Bij een nieuwe aanmelding beoordelen we zorgvuldig of obs De Wijde Wereld de benodigde ondersteuning kan bieden voor een succesvolle schoolloopbaan. Onze ondersteuning is haalbaar binnen de gestelde kaders en middelen. Wij kunnen helaas geen passend onderwijs bieden in de volgende situaties: * Structurele behoefte aan intensieve, individuele begeleiding die onze capaciteit overstijgt. * Gedragsproblematiek die meer vereist dan lichte, algemene ondersteuning. * Een leerling die meer of andere specifieke ondersteuning nodig heeft dan wij binnen de beschikbare tijd en middelen kunnen realiseren. * Cognitieve vooruitgang op het gebied van begrijpend lezen en rekenen blijft uit, ondanks extra ondersteuning, gemeten over drie toetsmomenten, of als het welzijn van de leerling hierdoor negatief wordt beïnvloed. * Ouders die niet bereid zijn mee te werken aan de aanbevelingen van de school, zoals het volgen van een eigen leerlijn, het meewerken aan onderzoeken, of het inschakelen van externe specialisten of het Samenwerkingsverband. * Leerlingen met een enkelvoudige of meervoudige geestelijke en/of fysieke handicap waarbij wij inschatten dat wij niet kunnen voldoen aan de specifieke extra ondersteuningsbehoefte. * Een IQ lager dan 70. * Ernstige visuele en/of auditieve beperkingen waarbij wij niet de noodzakelijke extra ondersteuning kunnen bieden. * Leerlingen die specifieke medische handelingen of intensieve fysieke begeleiding nodig hebben waarvoor we op school niet zijn toegerust. * Leerlingen die in aanmerking komen voor specialistisch onderwijs. In gevallen waar wij geen passende ondersteuning kunnen bieden, zoeken we in samenwerking met ouders en deskundigen binnen het samenwerkingsverband naar een geschikte alternatieve plek voor het kind. Groepsdynamiek en Nieuwe Leerlingen: Een Balans Binnen elke groep streven we naar een optimale balans, zodat het onderwijs en de ondersteuning goed vormgegeven kunnen worden voor alle leerlingen. Hierbij hanteren we de volgende uitgangspunten: * De ondersteuningsbehoeften van de groep moeten in evenwicht blijven met de ondersteuningsvraag van een potentiële nieuwe leerling. * Wanneer de onderwijsbehoeften binnen de groep reeds zo intensief zijn dat de plaatsing van een nieuwe leerling de draagkracht van de groep zou belasten. * Indien een leerling het leerproces binnen de groep dusdanig verstoort dat zowel de leerling zelf als medeleerlingen niet meer effectief kunnen leren. * Onze maximale groepsgrootte van 25 leerlingen wordt overschreden. Een uitzondering kan gemaakt worden voor het plaatsen van broertjes of zusjes, mits er draagvlak is binnen de groep. Schoolbreed Ondersteuningsniveau: Onze Capaciteit en Grenzen Obs De Wijde Wereld beschikt over een beperkt aantal uren en middelen voor extra ondersteuning. De grens van onze ondersteuningscapaciteit wordt bereikt wanneer: * De extra ondersteuningsbehoefte van een leerling groter is dan wat een individuele leerkracht of het team als geheel kan bieden binnen de gestelde kaders. * Een leerling, ondanks de geboden extra ondersteuning, geen deel meer uitmaakt van de groep of het leerproces van de groep ernstig belemmert. * Een leerling de grenzen van het toelaatbare overschrijdt en een gevaar vormt voor zichzelf of anderen, waardoor de fysieke en/of pedagogische veiligheid van leerlingen of medewerkers niet meer gegarandeerd kan worden. We blijven deze grenzen continu bewaken, ook voor leerlingen die reeds op onze school zitten. Wanneer de ondersteuningsbehoefte van een leerling de capaciteit van de school overstijgt, zoeken we proactief samen met ouders en betrokken partijen naar de meest passende oplossing.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Wijde Wereld's Toekomstvisie

Wat zijn de kernambities en doelen van ons schoolplan?

Bij obs De Wijde Wereld streven we naar excellent onderwijs voor elke leerling, dag in dag uit. Ons schoolplan (2023-2027) beschrijft onze ambitieuze doelen, waarbij we handelings- en opbrengstgericht werken om zowel de schoolbrede ontwikkeling als de individuele groei van elke leerling te waarborgen. Onze focus ligt op een aantal kerngebieden. Bij de kleuters implementeren we de visie van 'Spelend Leren' en versterken we deze verder. We introduceren het onderwijsplansysteem 'Focus PO' om ons aanbod te optimaliseren en elke leerling een passend leerpad te bieden. Bovendien combineren we Begrijpend Lezen en Technisch Lezen met een nieuwe, innovatieve methode. We bouwen aan een sterke professionele cultuur met de werkmethodiek 'Het Huis van Werkvermogen'. Ook hebben we een duidelijke visie op wereldburgerschap met een concreet aanbod en specifieke leerdoelen. Daarnaast ontwikkelen we digitale geletterdheid en mediawijsheid met onze eigen leerlijn, en stimuleren we de talenten en het eigenaarschap van leerlingen via onze leerlijn 'Leren Leren'. Tot slot zetten we ons actief in om de betrokkenheid van ouders te vergroten.

Hoe realiseert obs De Wijde Wereld haar onderwijsdoelen?

Planmatige schoolontwikkeling is essentieel voor ons. De doelen uit ons schoolplan worden vertaald naar concrete jaarplannen, die als leidraad dienen gedurende het schooljaar. Ons team werkt in ontwikkelteams en met specialisten samen om continu te werken aan de verbetering van de onderwijskwaliteit.

Ontdek ons aanbod voor jonge kinderen in Amersfoort

Toelichting van de school

Basisschool De Wijde Wereld in Amersfoort biedt een stimulerende omgeving voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij geloven in spelenderwijs leren als fundament voor toekomstig succes. Onze focus ligt op een onderwijsconcept dat aansluit bij de individuele leerbehoeften van elk kind. Een gespecialiseerde leerkracht voor jonge kinderen begeleidt dit proces. De overgang van peuterspeelzaal naar basisschool is soepel dankzij nauwe samenwerking en warme overdrachten met peuterspeelzalen. Onze kwaliteitscoördinator ondersteunt pedagogisch medewerkers met expertise op pedagogisch en didactisch vlak. We hanteren consequente lesmethoden, zoals LOGO3000 voor woordenschatontwikkeling en De Vreedzame School voor sociaal-emotionele vaardigheden. Dit zorgt voor een doorlopende leerlijn. Met behulp van het observatie-instrument KIJK! volgen we de voortgang van jonge kinderen vanaf de peuteropvang. Dit geeft ons vroegtijdig inzicht in hun ontwikkeling, waardoor we optimaal kunnen inspelen op hun leerbehoeften.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's biedt De Wijde Wereld voor jonge kinderen?

Basisschool De Wijde Wereld biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale start in het onderwijs. Dit omvat specifieke aandacht voor voor- en vroegschoolse educatie.

Basisschool De Wijde Wereld biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale start in het onderwijs. Dit omvat specifieke aandacht voor voor- en vroegschoolse educatie.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke organisaties werkt De Wijde Wereld samen voor het jonge kind?

De Wijde Wereld werkt nauw samen met toonaangevende kinderopvangorganisaties in Amersfoort, waaronder Partou en SKA, om een naadloze en kwalitatieve doorlopende leerlijn te garanderen.

De Wijde Wereld werkt nauw samen met toonaangevende kinderopvangorganisaties in Amersfoort, waaronder Partou en SKA, om een naadloze en kwalitatieve doorlopende leerlijn te garanderen.

Team | obs De Wijde Wereld in Amersfoort | [2025] Schoolregister