Montessori Basisschool Pallas Athene
Heinsiuslaan 1
3818 JE Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
22.68
Spreiding
5.51

De schoolweging van Pallas Athene is 22,68 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (98,4%). Deze excellente score benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral bij taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 65%. Dit ligt wel 8,3% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (73,97%), wat mogelijk samenhangt met de bredere leerlingenpopulatie (schoolweging 22,68). De school zet extra in op maatwerk, zoals beschreven in het onderwijsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere leerwegen: 44,1% vwo-advies (regio: 18,6%) en 17,7% havo/vwo. Het aandeel praktijkonderwijs is met 0% lager dan regionaal (1,01%). De brede range van vmbo-(g)t tot vwo sluit aan bij de Montessorifilosofie van ontwikkelingsgericht onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPallas AtheneGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van kinderen goed in beeld hebben vinden wij vanzelfsprekend. Wij meten de voortgang op verschillende manieren door het jaar heen. Leerlingen werken met periodeplanners, waarbij passend aanbod voor de betreffende periode wordt aangeboden. Deze planners zijn de leidraad voor het dagelijks werk. Leerlingen en leerkrachten tekenen af, gaan in gesprek en stellen doelen (bij). Op dagelijkse basis wordt de voortgang bewaakt door middel van observatie en het voeren van kindgesprekken. Ook maken de kinderen zogenaamde "bewijswerkjes" en nemen wij toetsen af. Dit alles wordt door de leerkrachten geregistreerd. Voor enkele vakken, zoals begrijpend lezen, hanteren wij een methode. Voor deze vakgebieden zetten wij methodetoetsen in om de voortgang goed te kunnen volgen. Voor de ontwikkeling op de lange termijn maken wij gebruik van citotoetsen. Deze toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen en geven ons een goed beeld van de individuele en de schoolontwikkeling. In dit schooljaar stappen wij over naar IEP in plaats van Cito.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

81,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Opvallend is het lage percentage onderadvisering (9,3% vs. 11,81% landelijk). De intensieve monitoring van doorstroomtrajecten, zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel, lijkt hierbij cruciaal.

Sociale ontwikkeling

Vanuit onze montessorigedachte stimuleren wij kinderen zorg te dragen voor henzelf, elkaar en de omgeving, zodat zij zich ontplooien tot actieve wereldburgers.

Verantwoordelijkheid

Gezamenlijkheid

Maatschappelijk bewust

Wat is de werkwijze van Montessori Basisschool Pallas Athene voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Montessori Basisschool Pallas Athene komen voort uit het montessorionderwijs, waarbij zorg voor jezelf, de ander en de omgeving centraal staat. Er wordt aangestuurd op verantwoording nemen en dragen, samenwerken en zorgen. Dit wordt gezien als de basis voor goede sociale vaardigheden en is verweven in het onderwijs. De school vult dit aan met de methode voor Kosmisch onderwijs, Da Vinci, en de methode Kwink, die op preventieve wijze de sociaal-emotionele ontwikkeling ondersteunt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Montessori Basisschool Pallas Athene om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Montessori Basisschool Pallas Athene gebruikt Kijk! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Montessori Basisschool Pallas Athene?

Montessori Basisschool Pallas Athene gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.