
Schoolweging
De schoolweging van De Parel Amersfoort is 26,73 , met een spreiding van 7,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat is consistent met voorgaande jaren en benadrukt de effectieve basisondersteuning. Ter context: het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare scholen ligt op 96.7%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft de inspectiedoelen voor het streefniveau aanzienlijk: 60.2% behaalt dit hogere niveau tegen een norm van 51.8%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26.5) effectief differentieert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 63.3%, wat de relatief sterke focus op maatwerk onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 54.55% havo en 36.36% vwo. Samen goed voor 90.91% hogere adviezen, wat duidelijk boven het regionale gemiddelde (ca. 44% havo/vwo) ligt. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1.01% scoren. Dit sluit aan bij het pedagogisch profiel gericht op cognitieve ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Parel Amersfoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Parel willen we kwaliteit leveren. Daarom werken we handelingsgericht volgens Data-Duiden-Doelen-Doen. Dat betekent dat we op basis van verschillende data (resultaten) doelen formuleren en daarop de lessen voorbereiden. In het schooljaar 2023-2024 stappen we over naar een nieuw leerlingvolgsysteem; DIA-toetsen. Deze toetsen gaan we op een andere manier inzetten dan we tot nu toe gewend zijn. Aan het begin van het schooljaar vindt de eerste meting plaats, de tweede meting in februari. De resultaten van de metingen dienen met name om te laten zien waar de leerlingen op dat moment staan in hun ontwikkeling en om op basis van die gegevens te kijken naar wat er nodig is om de leerlingen zich verder te laten ontwikkelen. Uitgangspunt van deze manier van meten is dat we willen kijken naar hoe een leerling kan groeien in plaats van te meten wat een kind op een bepaald moment kan. Het proces van evalueren: de data van de DIA-toetsen en de data van observaties analyseren en duiden we om zo te evalueren of de groep van het onderwijs heeft geprofiteerd. De resultaten worden in het team besproken. De intervisie is vooral op groepsniveau, wanneer er een specifieke leerling is die besproken moet worden kan dat met de IB’er In de kwaliteitskaart data duiden doelen doen is dit proces uitgewerkt voor een heel schooljaar. Onze kwaliteitseisen Het waarderingskader van de Inspectie is de basisnorm voor ons kwaliteitskader. Daarnaast hebben we ook aanvullende eigen kwaliteitseisen, op grond van onze missie en visie. Om de resultaten van ons onderwijs te evalueren, hebben we een eigen norm geformuleerd op basis van onze leerlingenpopulatie. Deze is terug te vinden in de bijlage 'analyse leerlingenpopulatie in beeld'. Jaarlijks maken wij een analyse van de leerlingenpopulatie. Deze brengen we in beeld met een instrument van de CED-groep. Kwaliteit voor iedere leerling De leerlingenresultaten leggen we vast in ParnasSys, ons leerlingvolgsysteem. Hierin registreren we in ieder geval: niet-methode toetsen, methode toetsen, groepsplannen en individuele plannen. Gespreksverslagen van ouder- en kind-gesprekken. De ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP's) worden binnen SWV De Eem in TOP-dossier opgebouwd. Wanneer er voor een leerling dan gesprekken plaatsvinden worden de gespreksverslagen ook in TOP-dossier gedaan. We kijken hierbij als team telkens kritisch naar welke registraties bijdragen aan een goed zicht op de leerling en welke registraties vooral administratieve druk opleveren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling stroomt onder advies uit (vs. 11.81% landelijk). Maar liefst 77.78% zit op adviesniveau, wat de zorgvuldige advisering benadrukt. De 22.22% die boven advisering presteert, reflecteert de ruimte voor groei in het schooladvies - mogelijk door de kleinschalige begeleiding.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind geliefd, gezien & gekend. Dat betekent voor ons dat we in een veilig klimaat kinderen zien, vertrouwen geven en uitdagen om hun verantwoordelijkheid te nemen. We gaan uit van de talenten van de kinderen en spreken ons vertrouwen uit: “Je kunt het!”. Kinderen leren om zichzelf te zien als waardevol, want dat is ook hoe God hen ziet. Vanuit deze basis zijn kinderen er klaar voor om hun verantwoordelijkheid te nemen, gesteund door school, hun ouders en God. Kinderen hebben een actieve rol in hun eigen leerproces en de schoolgemeenschap. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Evangelische Basisschool De Parel voor sociale ontwikkeling?
Het geloof in Jezus staat de hele dag centraal. Dit betekent dat de school werkt met als basis de uniciteit van ieder kind, het doorgeven van de liefde van God en het met respect kijken naar Zijn schepping. Er zijn gedragsregels en protocollen (bijvoorbeeld rond pesten, ontruimingen en ongewenste intimiteiten).
Welke registratievorm(en) gebruikt Evangelische Basisschool De Parel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Evangelische Basisschool De Parel gebruikt Zien en Parnassys leerlijnen jonge kind om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Evangelische Basisschool De Parel?
Evangelische Basisschool De Parel gebruikt Leefstijl, Ik ben Uniek en de methode Grol voor sociaal-emotioneel leren.