
Schoolweging
De schoolweging van DOK12 is 26,22 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,1% behaalt DOK12 ruimschoots het fundamenteel niveau (landelijke norm: 85%). Dit onderstreept de effectiviteit in basisvaardigheden, mede dankzij het genoemde 'ontwerpend leren'-programma.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 51,47% ligt nét onder de door de inspectie berekende signaleringswaarde (51,8%). Dit reflecteert de uitdaging om meer leerlingen naar hogere referentieniveaus te tillen, gezien de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
DOK12 geeft 7,69% praktijkonderwijsadvies (vs. 1,01% regio), maar focust vooral op theoretische routes: 30,77% havo en 15,38% vwo-advies (vergeleken met 16,07% en 18,61% bij omringende scholen). De 19,23% gecombineerde vmbo-(g)t/havo-adviezen tonen maatwerk in doorstroombegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | DOK12 | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.84 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op DOK12 vinden we zicht op de ontwikkeling van het kind belangrijk. De ontwikkeling van kinderen volgen we planmatig, waardoor wij ook zicht houden op onze onderwijskwaliteit. Dit doen wij door middel van observaties, evaluaties van het dagelijks werk en meetmomenten van methodeafhankelijke en methodeonafhankelijke toetsen(CITO LOVS). ‘Ons handelen is doelgericht’ is uitgangspunt één van Handelingsgericht werken. Om onze jaarlijks gestelde doelen en ambities op onder andere de kernvakken te bereiken, analyseren en interpreteren leerkrachten gedurende het schooljaar op vaste momenten op school-, groeps-, en individueel niveau de data. Zo kunnen we ons handelen zo goed mogelijk afstemmen op de groep en de individuele kinderen. De vragen die we onszelf continu moeten stellen zijn: Doen we de goede dingen? Doen we de dingen goed? Hebben we de doelen gehaald?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,85% presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 80,77% op niveau blijft. Dit sluit aan bij de in het schoolplan genoemde ‘monitoring van ontwikkellijnen’. De hoge ‘op-advies’-score benadrukt realistische advisering.
Sociale ontwikkeling
Alle kinderen van DOK12 ontwikkelen (onderstaande) fundamentele levensvaardigheden zodat ze zichzelf, vriendschappen en het werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven: Besef hebben van jezelf -Kunnen inschatten van je eigen gevoelens -Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht -Een gezond zelfvertrouwen Besef hebben van de ander -Empathie -Perspectief nemen -Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen -Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren Keuzes kunnen maken -Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander -Bijdragen aan een positief klimaat in je school -Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag Zelfmanagement -Impulscontrole bij stressvolle situaties -Omgaan met heftige emoties -Doelgericht gedrag Relaties kunnen hanteren -Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking -Sociale druk weerstaan LEES MINDER
Verbondenheid
Vertrouwen
Ontwikkeling
Wat is de werkwijze van DOK12 voor sociale ontwikkeling?
Op DOK12 wordt gewerkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en stimuleren we positief gedrag. Een veilige omgeving zorgt ervoor dat leerlingen met plezier naar school gaan en beter presteren. Hiervoor wordt de methode Kwink gebruikt. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met observaties en het volgsysteem ‘KIJK!’. De resultaten van leerling-, ouder-, en personeelstevredenheidsonderzoeken worden hierin meegenomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt DOK12 om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
DOK12 gebruikt ‘Kijk!’ om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt DOK12?
DOK12 gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.