De Gondelier
Zwartsluiskade 2
3826 EG Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
26.86
Spreiding
7.2

De schoolweging van De Gondelier is 26,86 , met een spreiding van 7,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. Deze score overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%). Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral op het gebied van taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26,86) hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61,1%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% vwo en 18,2% havo/vwo-advies, tegenover respectievelijk 18,6% en 10,9% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijsadviezen (4,55%) zijn weliswaar hoger dan het regionale gemiddelde (1,01%), maar passend bij de schoolweging. De brede adviesrange sluit aan op de relatief diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe GondelierGemeente AmsterdamNederland
LIB178.62176.43175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse resultaten vinden wij op De Gondelier heel belangrijk. Dit houden wij bij via de methodegebonden toetsen en CITO afnames. Het is belangrijk om te weten waar de eventuele hiaten zitten bij kinderen in het leerproces en nog belangrijker vinden wij dat wij onze aanpak hierop aanpassen. Deze tussentijdse resultaten worden altijd met ouders en het kind besproken. De leerkrachten maken groepsplannen, waarin de gegevens en de analyse van deze tussentijdse resultaten verwerkt worden. Verder maken we twee keer per jaar een schoolanalyse, waarin de trend in de resultaten wordt weergeven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 1,89% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), wat duidt op nauwkeurige plaatsing. 73,6% stroomt op advies door, tegenover 62,9% bij peers. De lage onderadvipering reflecteert de zorgvuldige adviesprocedure zoals beschreven in het schoolbeleid, inclusief longitudinale monitoring vanaf groep 6.

Sociale ontwikkeling

Het is de verantwoordelijkheid van leerkrachten en leerlingen de school tot een veilige gemeenschap te maken. Wij streven naar een school... ...waarbij iedereen zich betrokken voelt en waarbij iedereen zich gehoord en gezien voelt ...waarbij leerlingen verantwoordelijkheid krijgen en nemen ...waar leerlingen een stem krijgen ...waarin iedereen zich respectvol gedraagt LEES MINDER

Sociale verantwoordelijkheid

Positief gedrag

Constructief conflicthanteren

Wat is de werkwijze van De Gondelier voor sociale ontwikkeling?

De Gondelier werkt sinds 2019-2020 met de methode Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Er wordt gewerkt aan de hand van vijf fundamentele levensvaardigheden (competenties) voor sociaal-emotioneel leren, welke zijn onderverdeeld in ik-, jij- en wij-competenties. Kwink is niet alleen de naam van de methode, maar ook van een dierenwereld. Het doel is dat kinderen zich met die dieren kunnen identificeren en daardoor in een veilige omgeving over hun gevoelens kunnen praten en kunnen oefenen met gedrag. De dierenwereld van Kwink geldt van groep 1/2 t/m groep 5/6. Bijvoorbeeld een ‘ik-boodschap’ geven. Zo krijgen ze te maken met herkenbare emoties zoals spanning, vrolijkheid en boosheid. Ik-competenties: Besef van jezelf (Kennis van je eigen lichaam, Gevoelens herkennen en benoemen, Zelfvertrouwen), Zelfmanagement (Heftige emoties controleren, Doelgericht gedrag, Weten wanneer je hulp moet zoeken). Jij-competenties: Besef van de ander (Empathie, Je inleven in de ander, Diversiteit waarderen), Relaties met anderen (Vrienden maken, Vrienden houden, Conflicten voorkomen en oplossen). Wij-competenties: Keuzes maken (Eerlijk onderhandelen, Goed zijn voor jezelf en de ander, Zelfreflectie).

Welke registratievorm(en) gebruikt De Gondelier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Gondelier gebruikt 'Leerling in beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Gondelier?

De Gondelier gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.