
Schoolweging
De schoolweging van De Wouter is 28,93 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm (85%). Dit ligt echter iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Extra aandacht voor basisvaardigheden blijft nodig, zoals vermeld in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,4% van de leerlingen haalt het streefniveau, exact gelijk aan de signaleringswaarde (48,6%). Hoewel dit net onder het vergelijkingsgemiddelde (60,5%) ligt, toont het een realistische ambitie gezien de complexe populatie. De school benadrukt in haar beleid een focus op maatwerk voor kansrijke doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op havo (50%) en vwo (13,6%). Samen met havo/vwo-advies (4,6%) kreeg 68,2% een theoretisch advies – beduidend hoger dan regionale scholen (havo: 16,1%, vwo: 18,6%). Opvallend is het lagere percentage praktijkonderwijs (9,1% vmbo-b vs. 5,5% regio), passend bij de schoolvisie op ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Wouter | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28,6% van de leerlingen zit onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Slechts 7,1% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk). Dit vraagt om kritische reflectie op advisering, hoewel de school in documenten benadrukt risico’s van onderadvisering te minimaliseren via multidisciplaire evaluatie.