
Schoolweging
De schoolweging van Mariënhof is 28,88 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96% geslaagden voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm (85%). Dit hoge percentage toont dat essentiële basisvaardigheden consequent worden aangeleerd, zelfs bij dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, precies boven de signaleringswaarde (47.1%). Dit suggereert dat de school ondanks complexe populatie (schoolweging 28.88) voldoende uitdaagt, hoewel verbeterruimte blijft ten opzichte van het vergelijkingspercentage (57.8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed spectrum: 9.1% praktijkgericht (vmbo-b) tot 9.1% vwo. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde havo/vwo-adviezen (18.2%), hoger dan regionale peers (10.9%). Tegelijk blijft het percentage zuiver vwo-advies (9.1%) achter bij landelijke trend (18.6%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mariënhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze visie op kwaliteit We willen kwalitatief goed onderwijs geven. We zetten ons in om het hoogst haalbare met de kinderen te bereiken, vanuit hoge, maar realistische verwachtingen. Om ons onderwijs ‘meetbaar’ te maken en goed te bewaken gebruiken we een kwaliteitszorgsysteem. Dit bestaat uit een groot aantal onderdelen: Voor de kinderen van groep 1 en 2 gebeurt dit door middel van het observatiesysteem Kleuter in Beeld. Twee keer per jaar, in januari en juni, maken de kinderen uit groep 3 t/m 8 CITO-toetsen. We nemen deze toetsen af voor de volgende vakgebieden: spelling, lezen, begrijpend lezen en rekenen. Hierdoor krijgen we een goed beeld van de ontwikkeling van de leerling (ten opzichte van zichzelf en het landelijk gemiddelde) gedurende zijn gehele schoolloopbaan. Het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen doen we door het invullen van vragenlijsten in MijnRapportfolio, in de bovenbouw vullen kinderen dit zelf ook in. Als leerkrachten een hulpvraag hebben, kunnen ze deze bespreken met de Intern Begeleider (IB-er). Ook kan er advies worden gevraagd bij externe deskundigen. Andere aspecten/acties die ingezet worden om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren: Observaties van kinderen. Gesprekken met kinderen. Houden van ontwikkelgesprekken door leerkrachten in tweetallen (gesprekkencyclus). Houden van groeigesprekken met leerkrachten door directie (gesprekkencyclus). Oudergesprekken. Scholing team. Scholing individuele teamleden. Begeleiding en coaching van personeel. Kwaliteitsgesprekken met het bestuur. Audits. Groepsoverzichten en groepsplannen In alle groepen wordt gewerkt met groepsoverzichten en groepsplannen. Met het groepsoverzicht en door het analyseren van toetsen verzamelt de leerkracht alle data en informatie die nodig is om een goed groepsplan te maken. Leerkrachten maken voor hun groep een groepsplan voor de vakgebieden rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. In dit groepsplan wordt aangegeven hoe de begeleiding van leerlingen wordt georganiseerd en hoe er getoetst wordt om te kijken of het doel wordt/is bereikt. Leerlingdossier Op school hebben wij leerlingdossiers. Hierin staan voor ons de belangrijkste gegevens van de kinderen. Alle documenten zitten in ons digitale volgsysteem. Ouders kunnen op (schriftelijk) verzoek en op afspraak in het bijzijn van de directeur of IB-er altijd het dossier van hun kind inzien. Na het verlaten van de basisschool wordt het dossier nog vijf jaar bewaard. Dit is een wettelijke verplichting. Hierna wordt het vernietigd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van leerlingen presteert boven advies - ruim dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde (25.3%). Slechts 7.1% zit onder advies (landelijk 11.8%), wat de betrouwbaarheid van de advisering onderstreept. Deze cijfers reflecteren de aandacht voor 'doorlopende ontwikkellijnen' zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Een fijne, veilige school We willen dat ieder kind zich op onze school thuis en veilig voelt. Het is belangrijk dat zij weten en ervaren dat ze met hun eigen identiteit erbij horen en gewaardeerd worden. We benaderen de kinderen vanuit een positieve houding met duidelijke regels en afspraken. We vinden het belangrijk de kinderen waarden en normen, respect voor elkaar, elkaars eigendommen en de leefomgeving bij te brengen. We werken vanuit de gedachte van Klasse(n)Kracht en gaan hierbij uit van de vier V’s: Veilig, Vriendelijk, Verantwoordelijk en Vrijheid. Dit is zichtbaar in onze school. LEES MINDER
Veiligheid en Vrijheid
Vriendelijkheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Mariënhof voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Mariënhof werkt in de groepen vanuit de methodiek Klasse(n)kracht. In het bijbehorende draaiboek staan acties (jaarlijks) die worden ingezet voor het sociaal welbevinden binnen de school. De school stelt samen met de groep een missie vast waarbij ze uitspreken wat voor een groep ze willen zijn en welke regels daarbij horen. Op deze manier zijn ze samen verantwoordelijk voor een goede sfeer in de groep.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Mariënhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Mariënhof gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Mariënhof?
Basisschool Mariënhof gebruikt Klasse(n)Kracht voor sociaal-emotioneel leren.