
Schoolweging
De schoolweging van Ridderspoor Alphen aan den Rijn is 26,92 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,5% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, een prestatie gezien de relatief hoge spreiding in schoolweging (5,81).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1%. Hoewel dit lager is dan vergelijkbare scholen (61,1%), toont het een effectieve aanpak voor de complexe leerlingenpopulatie. De focus op persoonlijke ontwikkelplannen draagt hieraan bij, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 40% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies of hoger (vs. 36,4% regio), maar er is ook een opvallend aandeel praktijkonderwijs (5% vs. 1,01% regionaal gemiddelde). De combinatie van vrijeschoolonderwijs en maatwerk verklaart deze brede spreiding. Havo/vwo-adviezen zijn met 35% gelijk aan de regio, maar kennen minder doorstroom naar hogere niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ridderspoor Alphen aan den Rijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
2 maal per jaar krijgen de kinderen een cito toets (Februari en mei). N.a.v. deze toetsen worden kinderen in een groepsplan geplaatst. Er zijn 3 groepsplannen: (begrijpend) lezen, spelling en rekenen. In het groepsplan zijn 3 niveaus binnen de klas. Een groepsplan wordt aan het begin van het schooljaar opgesteld en halverwege het schooljaar bijgesteld. Daarbij is het van belang dat de leerkracht reflecteert op zijn manier van lesgeven. Wat was het effect van de instructie en hoe gaan we daar mee door in de volgende periode. Ook wordt gekeken hoe kinderen qua resultaten gegroeid zijn in de afgelopen periode. Dat is dan het uitgangspunt voor het opstellen van het nieuwe groepsplan.Het voordeel van werken met groepsplannen is dat de leerkracht uitgaat van de hele groep. Daardoor kan hij of zij beter reageren op signalen die de kinderen afgeven.Door het opstellen van groepsplannen wordt gekeken naar wat een kind nodig heeft en niet naar wat er mis is. Het is positief dat de kwaliteiten van het kind voorop staan. Wat goed gaat kan verder uitgebouwd worden. Klas 6 (groep 8) maakt in april een eindtoets. Omdat het vrijeschoolonderwijs zoveel méér is dan alleen deze cognitieve vaardigheden, hanteren wij ook aanvullend onze eigen pedagogische kwaliteitsnormen voor de cognitieve, sociaal-emotionele, motorische en praktische vaardigheden. De ouders worden door middel van gesprekken en getuigschriften op de hoogte gehouden van de vorderingen van hun kind op alle vlakken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een zorgelijk punt: 38,5% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Dit contrasteert met 0% boven advies. Mogelijke verklaring is de relatief progressieve adviesmethodiek. De school vermeldt in haar jaarverslag plannen voor betere aansluiting op het VO via portfolio-begeleiding.
Sociale ontwikkeling
Wie enthousiast is, leert en presteert beter. Dat geldt voor volwassenen, maar natuurlijk ook voor kinderen. Op de Vrije School Kleverpark ervaren wij dat elke dag. Bij ons leren kinderen omdat ze het graag willen. Met hoofd, hart en handen. Op onze vrijeschool zijn rekenen en taal net zo belangrijk als creatieve en sociale vaardigheden
Denken, voelen en willen
Leren als creatief proces
Leren vanuit vertrouwen
Wat is de werkwijze van Vrije School Ridderspoor voor sociale ontwikkeling?
Goed onderwijs spreekt het denken, het gevoel én het handelen aan. De leerling wordt uitgedaagd te worden wie het is. Groeien en bloeien als mens, is in het vrijeschoolonderwijs essentieel. Met bevlogen en enthousiaste leerkrachten die zich blijven professionaliseren binnen de context van de wereld om ons heen, bieden wij de kinderen alle ruimte om zich breed te ontwikkelen op sociaal-emotioneel, cognitief en kunstzinnig gebied. Respect en goede omgangsvormen zijn voor ons belangrijke waarden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Vrije School Ridderspoor om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Vrije School Ridderspoor gebruikt Viseon en de WMK vragenlijst (werken met kwaliteit) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.