
Schoolweging
De schoolweging van Samen Op Weg Alphen aan den Rijn is 33,80 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90,5% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, hoewel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 93,9%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het behaalde streefniveau van 43,5% ligt ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38,7%, maar blijft achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 50,2%. Dit reflecteert de balans tussen ambitie en de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een evenwichtige verdeling: 25% vmbo-(g)t, 16,7% havo/vwo en 16,7% vwo. Opvallend is het relatief hoge aandeel praktijkgericht advies (16,7% vmbo-b/k versus 5,5% landelijk). Dit past bij de schoolweging en toont aandacht voor zowel theoretische als praktische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Alphen aan den Rijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
DIA LVS Binnen SCOPE werken alle basisscholen met DIA LVS. Deze adaptieve toets past zich automatisch aan op het niveau van de leerlingen. De Diatoetsen zijn digitaal. Met de Dia-groeiwijzer is voor leerkrachten snel inzichtelijk waar leerlingen, de groepen en de school staan in hun ontwikkeling. Ook kunnen de leerkrachten makkelijk inzicht krijgen in de sterke en zwakke punten van leerlingen met de Dia-groeiwijzer, die automatisch de scores analyseert. De DIA toetsen worden 2 keer per jaar afgenomen bij de leerlingen van groep 3 tot en met 8. Bij leerlingen in groep 1 en 2 nemen we geen DIA toetsen af. Leerlingen uit groep 1/2 worden gevolgd met het Bosos kleuterobservatiesysteem. De resultaten van de DIA toetsen worden weergegeven op de rapporten van de leerlingen voor ouders/verzorgers. Op schoolniveau brengen we twee keer per jaar de (tussen) opbrengsten in kaart en bespreken en analyseren dit met het gehele team. Hierbij wordt de trendanalyse nauwkeurig uitgevoerd en besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering (6,7% vs 11,8% landelijk). 33,3% van de leerlingen presteert bovendien boven advies, wat wijst op zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding. De eerder genoemde 'warme overdracht' en gebruik van de plaatsingswijzer lijken hier vruchtbaar.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
betrokkenheid en welbevinden
respect
samenwerken
Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool Samen Op Weg voor sociale ontwikkeling?
Protestants Christelijke Basisschool Samen Op Weg acht het van belang dat kinderen opgroeien in een goede sfeer, om een volwaardig mens te worden. Een vriendelijk en veilig schoolklimaat met orde, structuur en grenzen wordt als belangrijk gezien. Als een kind zich veilig voelt, kan het zich beter ontwikkelen. Men vindt het belangrijk dat de leerlingen niet alleen de leerstof onder de knie krijgen maar zich ook kunnen ontwikkelen in zelfvertrouwen, zelfkennis en positief gedrag. Een goede samenwerking tussen team, leerlingen en ouders/ verzorgers, vormt de basis voor een goed en veilig schoolklimaat. De school maakt daarbij gebruik van de Kanjertraining.
Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Samen Op Weg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Protestants Christelijke Basisschool Samen Op Weg gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Samen Op Weg?
Protestants Christelijke Basisschool Samen Op Weg gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.