
Schoolweging
De schoolweging van Groen van Prinsterer Alphen aan den Rijn is 35,81 , met een spreiding van 5,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Alphen aan den Rijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenopbrengsten brengen we in kaart met behulp van de DIA toetsen. In uitzonderlijke gevallen doen leerlingen niet mee met de groepsafname van een DIA toets. Hier hebben we op school duidelijke afspraken over die zijn vastgelegd in het document Ondersteuningsplan. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om jongste kleuters of leerlingen met een ontwikkelperspectief. Bij deze leerlingen wordt indien mogelijk een toets afgenomen die past bij de ontwikkeling/mogelijkheden van de desbetreffende leerling. De resultaten van de DIA-toetsen worden weergegeven op de rapporten van de leerlingen voor ouders/verzorgers. Op schoolniveau brengen we twee keer per jaar de (tussen) opbrengsten in kaart en bespreken en analyseren dit met het gehele team. Hierbij wordt de trendanalyse nauwkeurig uitgevoerd en besproken. Ook hebben de intern begeleiders een groepsoverleg met de leerkrachten over de opbrengsten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Ook vinden wij het belangrijk dat een kind eigenaarschap ontwikkelt, dat het zelf verantwoordelijkheid leert te nemen en weet waar je voor staat en in gelooft. LEES MINDER
Respect
Vertrouwen
Samenwerken
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
In het schooljaar 2018-2019 hebben we onze kernwaarden opnieuw herijkt. In studiedagen hebben we met team besproken wat we belangrijk vinden omtrent gedrag: wat willen we dat het kind leert en welke competenties hebben we daar als leerkracht voor nodig. We hebben een gedragsladder ontwikkelt: Zo doen wij op De Groen. Hierin staan 3 basisregels: 1. Wij blijven van elkaar af. 2. Uitschelden en uitlachen mag niet 3. Iedereen moet mee kunnen doen met de les. Een vriendelijk en veilig schoolklimaat met orde, structuur en grenzen vinden we belangrijk. Als een kind zich veilig voelt, kan het zich beter ontwikkelen. Structuur geeft het kind overzicht en kansen. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen niet alleen de leerstof onder de knie krijgen maar zich ook kunnen ontwikkelen in zelfvertrouwen, zelfkennis en positief gedrag. Een goede samenwerking tussen team, leerlingen en ouders/ verzorgers, vormt de basis voor een goed en veilig schoolklimaat: een fijne school maken we met elkaar!