Protestants Christelijke Basisschool De Windroos
Zaalbergstraat 1
2405 XA Alphen

Schoolweging

Schoolweging
27.56
Spreiding
5.89

De schoolweging van De Windroos Alphen aan den Rijn is 27,56 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral bij taalvaardigheden waar de school 3,2% boven het Nederlands gemiddelde scoort.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de signaleringswaarde van 50,1%. Dit verschil van 1,6 procentpunt toont uitdagingen in het bereiken van hogere referentieniveaus, mogelijk gerelateerd aan de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 30,4% vmbo-b/k tegenover 43,5% havo/vwo-advies. Het aandeel vwo-adviezen (17,4%) ligt net onder het landelijk gemiddelde (18,6%), maar blijft stabiel. Opvallend is het hogere percentage gecombineerde adviezen (39,1% vs. 29,9% regionaal), wat wijst op zorgvuldige trajectbegeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Windroos Alphen aan den RijnGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De vorderingen van de leerlingen worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem (Parnassys). Het leerlingvolgsysteem bestaat uit een aantal methode-onafhankelijke observatie- en toetsinstrumenten die gedurende het jaar worden afgenomen. Bij de groepen 1-2 wordt de ontwikkeling van de leerlingen gevolgd met behulp van het observatiesysteem BOSOS. Vanaf groep 3 worden DIA tussentoetsen op het gebied van lezen, spelling en rekenen digitaal afgenomen. Na iedere toetsperiode worden de resultaten besproken en geanalyseerd door leerkracht en interne begeleider en waar nodig voorzien van actie voor de komende periode. Ouders ontvangen twee keer per jaar een overzicht van de landelijk genormeerde DIA Toetsen. In groep 8 wordt de Doorstroomtoets Route 8 afgenomen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd door gebruik te maken van Kindbegrip, wat geïntegreerd is in Parnassys. De leerlingenlijsten worden door de leerkrachten ingevuld in november en maart. De kinderen van de groepen 5 t/m 8 vullen jaarlijks rond de maand april een vragenlijst in over hun welbevinden en gevoel van veiligheid op school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

30,4% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), mede door het doorstroomprotocol met tussentijdse evaluaties. Slechts 17,4% zit onder advies, wat de kwaliteit van de advisering bevestigt. Deze cijfers sluiten aan bij het leerlingvolgsysteem 'Plaatsingswijzer' dat vanaf groep 6 wordt ingezet.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

veiligheid

samenwerken

plezier

Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool De Windroos voor sociale ontwikkeling?

Protestants Christelijke Basisschool De Windroos gebruikt sinds schooljaar 2018-2019 de werkwijze van Vreedzaam, een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het programma beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Windroos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Protestants Christelijke Basisschool De Windroos gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Windroos?

Protestants Christelijke Basisschool De Windroos gebruikt de Vreedzame school methode voor sociaal-emotioneel leren.