
De resultaten van PCB de Fontein in Alphen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van PCB de Fontein, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van PCB de Fontein
De schoolweging van De Fontein Alphen aan den Rijn is 29,06 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past PCB de Fontein bij jullie?
Ontdek hoe goed PCB de Fontein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 97,66% behaalt PCB de Fontein ruimschoots het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze prestatie overstijgt zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,37%), wat duidt op effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,63% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de inspectienorm van 60,51% voor vergelijkbare scholen. Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,06), maar toont ruimte voor verbetering. De school zet in op maatwerk, zoals beschreven in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van PCB de Fontein?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 31,82% VMBO-basis tegenover 18,18% VWO. Hoewel het aandeel praktijkgerichte adviezen (VMBO-b/k) met 40,91% hoger is dan regionale peers (9,17%), volgen ook 36,36% van de leerlingen theoretische routes (HAVO/VWO). De school benadrukt in haar profiel de combinatie van cognitieve ontwikkeling en 'leren leren'-vaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Fontein Alphen aan den Rijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse toetsen zijn de thermometer voor de school. Door de cijfers te vergelijken met de landelijke norm kunnen we zien of we op de juiste manier met het onderwijs bezig zijn. We kijken hierbij naar de vaardigheidsgroei van het individuele kind en naar die van de groep als geheel. Indien er in een groep veel sprake is van extra zorg rond bijvoorbeeld taalontwikkeling, dan is dit terug te zien in de resultaten van de taalonderdelen. Dit analyseren we en vervolgens stellen we ons handelen doelgericht bij. De toetsresultaten en de analyse daarvan worden minimaal twee keer per jaar met de intern begeleider besproken. We werken toe naar de referentieniveaus 1f (fundamenteel niveau, wat een kind zou moeten beheersen om deel te nemen aan de geletterde samenleving) en 1s (streefniveau, waar een kind wat meer naar toe kan groeien) .
Zitten de oud-leerlingen van PCB de Fontein in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,79% van de leerlingen presteert boven advies – lager dan het landelijk gemiddelde (25,27%) – terwijl 68,42% op advies functioneert. Het percentage onderadvies (15,79%) ligt wel boven de vergelijkingswaarde (11,81%). Dit onderstreept het belang van het nieuwe doorstroomtoetsprotocol dat inging in 2023/2024, waarbij adviezen alleen nog omhoog worden bijgesteld.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind ontwikkelt zich op zijn of naar eigen tempo, wij zorgen ervoor dat hier ruimte voor is. Ieder kind heeft eigen ontwikkelpunten en kan bij ons zichzelf zijn. SchoolWide Positive Behavior Support is de manier waarop De Fontein werkt om een veilige omgeving te creëren voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Vanuit de gedachte dat goed gedrag is aan te leren en alles wat je aandacht geeft groeit, werken we vanuit positieve gedragsverwachtingen en bekrachtigen we goed gedrag. “Samen zijn we verantwoordelijk voor elkaars veiligheid en gaan we respectvol met elkaar om. Voor lessen sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we de methode Kwink. LEES MINDER
Respect
Verantwoordelijkheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van PCB de Fontein voor sociale ontwikkeling?
PCB de Fontein monitort de sociale veiligheidsbeleving middels een leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Leerlingen van groep 6, 7 en 8 en ouders vullen jaarlijks de Vensters vragenlijst in ten behoeve van de monitoringsplicht sociale veiligheid. De school werkt preventief tegen pesten met School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). De waarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid, de sociale vaardigheden methode Kwink en de stopmethode dragen bij aan een veilig schoolklimaat. Bij pestgedrag wordt actief opgetreden, waarbij de school zich richt op het begeleiden van het kind dat gepest wordt, het kind dat pest, de middengroep, de ouders van beide kinderen en de leerkracht. De Gouden en Zilveren Weken, de eerste vijf weken na de zomervakantie en de periode na de kerstvakantie, staan in het teken van groepsvorming.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCB de Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCB de Fontein gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en een Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.