PCB de Fontein in Alphen aan den Rijn

De resultaten van PCB de Fontein in Alphen aan den Rijn

Current section: resultaten
De Oude Wereld 52
2408 Alphen aan den Rijn

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van PCB de Fontein, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past PCB de Fontein bij jullie?

Ontdek hoe goed PCB de Fontein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behaald Fundamenteel Niveau op PCB de Fontein

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een minimumstandaard van 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage geldt als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en is uniform voor alle Nederlandse basisscholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Behaald Streefniveau op PCB de Fontein

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie bepaalt per basisschool, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie, welk percentage leerlingen het streefniveau moet halen. Dit percentage fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school, waardoor specifieke doelen gesteld kunnen worden voor de onderwijsontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van PCB de Fontein?

De overgang van basisschool naar middelbare school is een belangrijke stap. Sinds schooljaar 2023/2024 is de doorstroomtoets primair onderwijs cruciaal voor een eerlijke kansengelijkheid. Deze toets, die in de eerste of tweede week van februari plaatsvindt, helpt leerlingen bij een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Het centrale aanmeldmoment tussen 25 en 31 maart zorgt ervoor dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies. Het schooladvies wordt opgesteld met oog voor zowel de toetsresultaten als belangrijke vaardigheden zoals plannen, zelfstandigheid en werkhouding. Een positief resultaat op de doorstroomtoets kan leiden tot een bijstelling van het advies, altijd in het belang van de leerling. De leerkracht van groep 8 werkt nauw samen met de nieuwe mentor van het voortgezet onderwijs om een optimale plaatsing te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Vaardigheden Leren op De Fontein

Basisschool De Fontein stimuleert de sociale ontwikkeling van elke leerling. Wij helpen kinderen uitgroeien tot zelfstandige individuen die positief bijdragen aan de maatschappij. Onze aanpak richt zich op het vergroten van empathisch vermogen, communicatiekracht en samenwerkingszin. We creëren een omgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt, met aandacht voor inclusiviteit en respect voor verschillen. We geloven in een wereld vol solidariteit, waar we oog hebben voor elkaar. Leerlingen leren het belang van gelijke kansen en hoe ze een positieve rol kunnen spelen in de gemeenschap.

Respect voor iedereen

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Een veilige leeromgeving

Hoe bevordert De Fontein een positief sociaal klimaat?

Op De Fontein hanteren we School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als leidraad voor een veilige en prettige leeromgeving. Goed gedrag wordt actief aangemoedigd en beloond, wat bijdraagt aan een preventieve aanpak tegen pesten. Onze kernwaarden – respect, veiligheid en verantwoordelijkheid – zijn overal zichtbaar en vormen de basis van ons dagelijks handelen. De sociale vaardigheden methode Kwink en de stopmethode versterken dit positieve klimaat. Bij pestgedrag, zoals treiteren, agressie, cyberpesten of buitensluiting, grijpen we direct in. We volgen een vijfsporenbeleid dat begeleiding biedt aan alle betrokkenen: het kind dat gepest wordt, de pester, de omstanders, de ouders en de leerkrachten. De Gouden Weken (start schooljaar) en Zilveren Weken (na kerstvakantie) zijn speciaal ingericht voor groepsvorming en het versterken van sociale vaardigheden. We monitoren de sociale veiligheid via een leerlingvolgsysteem en de jaarlijkse Vensters-vragenlijst voor leerlingen uit groep 6-8 en hun ouders.

Welke instrumenten gebruikt De Fontein om sociale vooruitgang te meten?

Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van diverse registratievormen en methoden. Deze instrumenten helpen ons om de sociaal-emotionele groei in kaart te brengen en waar nodig bij te sturen. We zetten de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) in om gedrag in de praktijk te observeren en te beoordelen. Daarnaast gebruiken we de Sociaal Emotionele Vragenlijst om de beleving en zelfreflectie van leerlingen te peilen. Deze gegevens stellen ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden en de effectiviteit van onze interventies te evalueren, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen op sociaal gebied.

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
  • Sociaal Emotionele Vragenlijst

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Fontein?

Basisschool De Fontein zet effectieve methoden in om sociaal-emotioneel leren te stimuleren. Deze methoden zijn ontworpen om leerlingen te voorzien van de nodige vaardigheden voor persoonlijke groei en positieve interacties. We maken gebruik van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Positive Behavior Support (PBS) om een structuur te bieden die positief gedrag bevordert. Dit creëert een veilige omgeving waarin leerlingen zich durven te uiten en te ontwikkelen. Daarnaast integreren we de methode Kwink in ons curriculum. Kwink helpt leerlingen om sociale situaties te begrijpen, conflicten op te lossen en effectief te communiceren, wat essentieel is voor hun algehele welzijn en succes op school.

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
  • Positive Behavior Support
  • Kwink

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij PCB de Fontein

PCB de Fontein staat onder toezicht van de Onderwijsinspectie. Wij hechten veel waarde aan transparantie en delen graag onze prestaties en ontwikkelingen met u. De inspectie beoordeelt onze school onder andere op basis van de resultaten van de DIA doorstroomtoets voor groep 8 en de tussentijdse resultaten van de DIA toetsen voor de groepen 3 tot en met 8. Onze school hanteert strenge kwaliteitseisen die zowel voldoen aan de richtlijnen van de inspectie als aan onze eigen ambitieuze normen. Deze kwaliteitsmetingen omvatten niet alleen de academische prestaties, zoals gemeten door de toetsen, maar kijken ook breed naar het welbevinden en de sociaal-emotionele groei van elk kind. Wij nodigen u uit om de officiële rapporten van de Onderwijsinspectie in te zien voor een gedetailleerd beeld van onze school. LEES MEER OVER ONZE INSPECTIERAPPORTEN

Resultaten | PCB de Fontein in Alphen aan den Rijn | [2025] Schoolregister