PC basisschool JP Sweelinck
Groenoord 247
2401 AR Alphen

Schoolweging

Schoolweging
29.54
Spreiding
6.4

De schoolweging van JP Sweelinck is 29,54 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,94% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt de basiskwaliteit, ondanks een licht lagere score t.o.v. vergelijkbare scholen (95,88%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,98% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Hoewel lager dan het vergelijkingspercentage (57,79%), toont dit aan dat de school structureel investeert in maatwerk voor talentontwikkeling, zoals beschreven in het leerlingvolgsysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen reflecteren ambitie: 25,93% havo en 25,93% vwo, aanzienlijk hoger dan regiopercentages (16,07% havo, 18,61% vwo). Opvallend is het lage praktijkonderwijsadvies (3,7% vs. 5,52% regio), passend bij de focus op theoretische doorstroom zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Alphen aan den RijnGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ieder kind heeft recht op onderwijs dat het beste bij het kind past. De meeste kinderen doen het prima op school. Een aantal leerlingen heeft meer begeleiding nodig, van specifiek lesmateriaal tot een aangepaste leeromgeving. Het organiseren van deze ondersteuning, zo snel en passend mogelijk, is de kern van ons onderwijs. Onze intern begeleiders helpen de leerkrachten met het zoeken naar mogelijkheden voor extra begeleiding wanneer er sprake is van leer en/of sociaal emotioneel problemen. Zij hebben regelmatig gesprekken met leerkrachten, en worden actief betrokken bij het helpen en meedenken over de vraag hoe een kind het beste begeleid kan worden. De intern begeleiders houden samen met de leerkracht de ontwikkeling van ieder kind bij. Tijdens de groepsbespreking wordt besproken of ieder kind het onderwijs krijgt dat bij hem/haar past, of de leerkracht de juiste aanpak gebruikt en hoe de leerkracht met het resultaat van een toets kan omgaan. Specifieke onderwijsbehoeften worden vastgelegd in Leeruniek, een centraal dashboard, waar de sociaal-emotionele ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling samenkomen in één overzicht. Zowel de leerkracht als de intern begeleiders én de directeur heeft altijd zicht op de ontwikkeling van de leerling, de groep en de school als geheel. De resultaten van de methode- en DIA-toetsen worden twee keer per jaar weergegeven in het rapport van de kinderen. Op schoolniveau brengen we twee keer per jaar de (tussen)opbrengsten in kaart en analyseren dit met het hele team. Hierbij worden de trendanalyses nauwkeurig bekeken en besproken. Wij volgen de ontwikkelingen van de leerlingen met behulp van verschillende middelen: BOSOS - volgsysteem voor de kleuters Methodetoetsen DIA LOVS tussentoetsen Leeruniek Kindbegrip ROUTE 8 eindtoets

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,57% presteert onder advies, fors lager dan landelijk (11,81%). De 75% op advies en 21,43% boven advies onderstrepen de zorgvuldige advisering, mogelijk door de inzet van de SCOPE-orthopedagogen en warme overdracht naar het VO.