
Schoolweging
De schoolweging van De Tamboerijn Alphen aan den Rijn is 27,59 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,2% van de leerlingen die het fundamentele niveau halen, overtreft De Tamboerijn de inspectienorm (85%) aanzienlijk. Deze score benadrukt de sterke basis die de school biedt in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 76,3% van de leerlingen behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 51,8%. Dit onderstreept de effectieve differentiatie in het onderwijs, waardoor leerlingen boven verwachting presteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 33,33% vwo-advies (vergeleken met 18,61% regionaal) en 19,05% havo/vwo. Praktijkgericht onderwijs blijft beperkt (4,76% vmbo-b), wat lager is dan vergelijkbare scholen. Dit sluit aan bij de relatief gunstige leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Tamboerijn Alphen aan den Rijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.76 | 175.82 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van onze leerlingen te kunnen volgen, maken we gebruik van het CITO Leerling in Beeld (LIB). Daarnaast gebruiken we de methode toetsen en de resultaten uit de digitale verwerking d.m.v. Gynzy. In januari en juni nemen we de CITO-LIB toetsen af. Daarna bespreken we met elkaar de schoolresultaten. De leerkracht en de intern begeleider bespreken de resultaten van de groep en kijken samen naar de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de (sub)groepen en individuele leerlingen. N.a.v. deze groepsbespreking past de leerkracht het onderwijs aan en verwoordt dat in blokplanningen voor rekenen en spelling. De volgende LIB toetsen worden afgenomen DMT AVI Rekenen en Wiskunde Taalverzorging Spelling en spelling werkwoorden Begrijpend lezen In april wordt in groep 8 de Doorstroomtoets van CITO afgenomen. Om de ontwikkeling van de kleuters te volgen, gebruiken we het observatie systeem van ParnasSys: Leerlijnen voor het jonge kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 82,61% van de leerlingen op of boven advies presteert, tegen een landelijk gemiddelde van 62,93%. Slechts 8,7% zit onder advies, wat de nauwkeurigheid van de advisering en de doorlopende begeleiding benadrukt.
Sociale ontwikkeling
Op onze school gebruiken we de methodiek van Positive Behavior Support. PBS is een manier van met kinderen omgaan, waarbij de nadruk wordt gelegd op verwachtingen en het versterken van gewenst gedrag in plaats van het corrigeren van ongewenst gedrag. PBS is een geïntegreerde methode voor het beheersen van gedrag op school- en groepsniveau en het ondersteunen van gewenst gedrag op individueel niveau. De benadering is positief. Niet omdat ongewenst gedrag geen gevolgen mag hebben, maar omdat de focus van het werk van de leerkracht verschuift van het zien en bestraffen van ongewenst gedrag naar het aanleren en zien van gewenst gedrag. PBS sluit aan bij de drie grondwaarden die het team van De Tamboerijn als basis heeft namelijk: verantwoordelijkheid, betrokkenheid en vertrouwen. Deze waarden en gedragsverwachtingen zijn geformuleerd en overal op school zichtbaar gemaakt. Via rollenspellen en de praktijk zijn deze aan de kinderen geleerd. Daarnaast volgen de kinderen de Kanjertraining. Deze training wordt door gecertificeerde leerkrachten gegeven. LEES MINDER
Vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van De Tamboerijn voor sociale ontwikkeling?
De Tamboerijn besteedt in alle lessen en activiteiten aandacht aan sociale vaardigheden en omgang met anderen, gericht op vertrouwen, veiligheid, rust en respect. Groepsvorming start met 'Goed van Start' en na de herfstvakantie wordt de Kanjertraining ingezet voor zelfvertrouwen, een positieve leer- en werkhouding en betrokkenheid op elkaar. De Kanjertraining omvat lessen en oefeningen om vertrouwen en veiligheid te bevorderen, sociale vaardigheden te versterken, oplossingsstrategieën bij pesten te leren, bewustwording van eigenheid te stimuleren en verantwoordelijkheid te leren nemen. Observaties en het signaleringssysteem 'Kanvas' worden gebruikt.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Tamboerijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Tamboerijn gebruikt Kanvas en Leerlijnen Jonge Kind om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Tamboerijn?
De Tamboerijn gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.