De Hobbitburcht-Havixhorst
Havixhorst 252
2402 MZ Alphen

Schoolweging

Schoolweging
29.06
Spreiding
6.43

De schoolweging van De Hobbitburcht-Havixhorst is 29,06 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, hoewel iets lager dan vergelijkbare scholen (96,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,06) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 60,5%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterk theoretische focus: 42,86% vwo-advies (landelijk: 18,6%) en 21,43% havo/vwo. Praktijkgericht advies (vmbo-b: 7,14%) blijft beperkt, maar ligt wel hoger dan bij vergelijkbare scholen (5,52%). De hoge vwo-percentages passen bij de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Hobbitburcht-HavixhorstGemeente AmsterdamNederland
LIB174.21175.82175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school worden tussentijdse resultaten gemeten met verschillende instrumenten. De Cito Leerling in Beeld toetsen worden gebruikt als leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden eens in de zes maanden afgenomen. Deze toetsen geven een indicatie op het gebied van begrijpend lezen, rekenen, spelling en lezen en zetten de individuele leerling af tegenover het landelijk gemiddelde. Deze informatie gebruikt de school om aan leerling en ouders inzichtelijk te maken hoeveel groei de leerling heeft doorgemaakt. Daarnaast wordt de evaluatie van deze toetsen gebruikt bij het plannen van de daarop volgende aangeboden leerstof. De school maakt daarnaast gebruik van methodetoetsen. Deze toetsen, behorend bij de boeken van taal, rekenen, spelling en andere vakken, worden gebruikt om te controleren of kinderen de tussendoelen van de afgelopen periode behaald hebben. Deze toetsen worden per thema/hoofdstuk afgenomen en kennen een kortere omlooptijd dan het leerlingvolgsysteem. In de kleutergroepen wordt er geen gebruik gemaakt van toetsen. De Hobbitburcht houdt de ontwikkeling van de kinderen bij door middel van het observatiesysteem Mijnkleutergroep en brengt hierover regelmatig verslag uit naar ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen (20%) dat onder advies presteert in het VO, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). De 23,33% bovenadvieurscores benadrukt wel positieve uitschieters. Deze tweedeling past bij de relatief grote spreiding (6,43) in leerlingenpopulatie.

Sociale ontwikkeling

De Hobbitburcht wil een school zijn waar ieder kind zich veilig voelt en zichzelf mag en kan zijn. Dit hebben wij verankerd in ons mission statement en onze schoolregels. Daarnaast hanteren wij de methode Kwink voor de sociale en emotionele ontwikkeling. Dit is in de groep onder andere zichtbaar aan het emotiewiel, het circus IK en groepsafspraken. Alle leerkrachten gebruiken dezelfde groeitaal om gedragsuitdagingen te beschrijven. Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen. Leren om verantwoordelijkheid te nemen. Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie De school houdt zicht op de sociale en emotionele ontwikkeling van haar leerlingen door de inzet van vragenlijsten van het leerlingvolgysteem ‘Kindbegrip’ van Parnassys. De uitslagen van deze lijsten worden gebruikt om schoolbreed te onderzoeken waar ontwikkelingsbehoeften liggen, alsook per groep en per kind. De Hobbitburcht heeft een aantal leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Deze leerlingen krijgen extra ondersteuning en hebben vaak specifieke sociaal-emotionele behoeftes, waarin wordt voorzien mede door inzet van een hoogbegaafdheidsspecialist. LEES MINDER

Jezelf zijn

Veiligheid

Kwink

Wat is de werkwijze van De Hobbitburcht-Havixhorst voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van De Hobbitburcht-Havixhorst zijn bepaald in samenspraak met het team. De school werkt met de Kwink methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en als anti-pestmethode. De implementatie gebeurt door middel van scholing en nascholing. Vragenlijsten van ‘Kindbegrip’ worden gebruikt als aanvulling op de Kwinklessen. De principes van Kwink en de SEL-competenties worden door de gehele school uitgedragen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Hobbitburcht-Havixhorst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Hobbitburcht-Havixhorst gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Hobbitburcht-Havixhorst?

De Hobbitburcht-Havixhorst gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.