De Bonifacius
Paradijslaan 11
2405 CC Alphen

Schoolweging

Schoolweging
27.85
Spreiding
5.87

De schoolweging van De Bonifacius is 27,85 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,1% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, presteert De Bonifacius uitstekend vergeleken met de signaleringswaarde van 85%. Dit is een indicatie van sterke basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor hogere leerambities.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een nadruk op theoretische richtingen: 27,3% havo en 22,7% vwo (samen 50%). Dit is significant hoger dan vergelijkbare scholen (havo 16,1%, vwo 18,6%). Opvallend is het lagere percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), passend bij het profiel van een academicusgerichte school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe BonifaciusGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Hoe bekijken we de vorderingen? Allereerst zien we de kinderen vanzelfsprekend de hele dag in de klas. We observeren en begeleiden ze tijdens hun werk en ontwikkelen zo een beeld van ieder kind. Daarnaast worden er regelmatig toetsen afgenomen die horen bij onze methodes, zoals bijvoorbeeld na een hoofdstuk taal of rekenen, maar ook bij vakken als wereldoriëntatie wordt er getoetst. Naast de hierboven beschreven methodegebonden toetsen, werken wij ook met CITO-toetsen. Vanaf halverwege groep 3 gebeurt dat twee keer per jaar. Op deze manier krijgen we een duidelijk overzicht van ontwikkelingen op het gebied van begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en rekenen. Zowel de leraren als de intern begeleider houden die ontwikkelingen in de gaten. Mochten er bijzonderheden zijn, dan bespreken we dit met u en zoeken we indien nodig naar een passende aanpak. Hoe leggen we de vorderingen vast? De leerkracht legt observaties, vorderingen, beoordelingen en bijzonderheden vast in het leerlingenvolgsysteem (LVS) Parnassys. Zo ook de aantekeningen van oudergesprekken, rapporten en eventuele onderzoeken. Aan het eind van groep 1 krijgen de kinderen hun eerste rapport mee naar huis. In de jaren daarna krijgen de kinderen 2 keer per jaar een rapport. Op deze manier verzamelen we alle gegevens die nodig zijn om de ontwikkeling van het kind goed in de gaten te houden. Ouders hebben vanzelfsprekend inzagerecht in de gegevens van het kind. Groeps- en leerlingbespreking Enkele malen per jaar wordt iedere leerkracht uitgenodigd om met de intern begeleider over de ontwikkelingen van de kinderen en de groep te praten. Mocht er eerder of tussendoor behoefte zijn aan een gesprek, dan is dat altijd mogelijk. Ook de directie wordt regelmatig op de hoogte gebracht. Krijgt een kind extra hulp dan zal de interne begeleider ook met de betreffende leerkracht regelmatig overleggen. Goede methoden Aan de keuze van een nieuwe methode voor welk vak dan ook gaat een heel proces vooraf. Na een uitgebreide oriëntatie op het recente aanbod, vaak met hulp van de schoolbegeleider, spelen een behoorlijk aantal criteria een rol. Voorop staat dat de methode moet voldoen aan de kerndoelen die aan het vak gesteld zijn. Verder moet de methode kinderen aanspreken en zo ingericht zijn dat kinderen op verschillende niveaus kunnen werken. Scholing van leraren Nog belangrijker dan de methoden die een school kiest zijn de mensen die ermee werken. Zij zorgen ervoor dat de methoden zinvol gebruikt worden, maar leveren ook een belangrijke bijdrage aan het pedagogisch klimaat in de groep. De leraren besteden veel tijd aan samenwerking en overleg. Doordat de maatschappij en dus ook het onderwijs verandert, volgen we nieuwe ontwikkelingen. Daarom zijn er vergaderingen, studiedagen en volgen leraren nascholingscursussen, waardoor leraren zich onder meer verdiepen in specifieke leer- en gedragsproblemen ontwikkelingen binnen vakgebieden of management. Ook kijken leraren bij elkaar in de groep om te leren van elkaar. Leerlingvolgsysteem Het bewaken en verhogen van de kwaliteit wordt ook bewerkstelligd door het werken met een leerlingvolgsysteem. Door het leerlingvolgsysteem kunnen we de kinderen acht jaar lang volgen in hun cognitieve ontwikkeling en krijgen we waardevolle, aanvullende informatie. Het laat zien hoeveel een kind in een bepaalde periode heeft bijgeleerd. Mocht deze ontwikkeling niet naar wens verlopen, dan gaan we de juiste hulp voor het kind zoeken. Tevens geeft het leerlingvolgsysteem ons gegevens over ons onderwijs op groeps- en schoolniveau; gegevens die voor ons erg waardevol zijn en waar we rekening mee houden binnen onze dagelijkse onderwijspraktijk.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,55% presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 22,64% boven het advies uitstroomt. Dit bevestigt dat de advisering conservatief maar realistisch is. De hoge 'op-advies'-score (69,81%) sluit aan bij de schoolvisie van maatwerkbegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Leren met plezier, samen met jou!’. Dat is de missie van onze school, dat is waar wij voor staan en waar wij voor gaan! We geloven erin dat we ons kunnen ontwikkelen als we dit met elkaar doen en als we er plezier in hebben. Plezier is voor ons hierin een breed begrip. Het betekent je welkom, veilig en geborgen voelen. We zorgen op de Bonifacius voor een open, informele sfeer. Orde, rust, structuur en regelmaat geven ons en de kinderen gelegenheid om op een plezierige manier te werken en op een spontane manier met elkaar om te gaan. Het zelfvertrouwen van een kind zal hierdoor groeien. Respect hebben voor elkaar, rekening houden met elkaar, zich willen inzetten voor elkaar en meeleven met elkaar zijn de pijlers van de wijze waarop we met elkaar om gaan. Voor de ontwikkeling van een kind is een veilige, prettige sfeer een onmisbare voedingsbodem. Daarbij bekijken we elkaar en de wereld om ons heen met respect en openheid. Op de Bonifacius gaan we op een open en positieve manier met elkaar om, met duidelijke afspraken. LEES MINDER

vertrouwen

wederzijds respect

veiligheid

Wat is de werkwijze van De Bonifacius voor sociale ontwikkeling?

De Bonifacius streeft ernaar om elk kind goed onderwijs te bieden, waarbij leerlingen kunnen groeien en zich ontwikkelen met passende ondersteuning. Dit gebeurt in samenwerking met het ondersteuningsteam van Morgenwijzer en het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek. Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek biedt extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben. Ouders met vragen kunnen terecht bij het Oudersteunpunt. De Bonifacius heeft een zorgplicht om voor elke aangemelde leerling een passende plaats te vinden, eventueel met externe partijen. De school bekijkt wat een kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen en organiseert passende ondersteuning, waarbij ouders nauw betrokken worden. Dit kan ondersteuning vanuit de school zijn, met een afgestemd leeraanbod en extra hulp, of ondersteuning met hulp van buiten de school, bijvoorbeeld van Morgenwijzer of een ambulant begeleider. Ondersteuning kan plaatsvinden op diverse gebieden, zoals leren, fysieke ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en ondersteuning in de thuissituatie. Wanneer de onderwijsbehoefte van een kind het aanbod van de school overstijgt, kan een speciale lesplaats worden overwogen, zoals het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. Hiervoor wordt een toelaatbaarheidsverklaring aangevraagd bij het samenwerkingsverband.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Bonifacius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Bonifacius gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Bonifacius?

De Bonifacius gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.