
Schoolweging
De schoolweging van De Rank Alphen aan den Rijn is 28,15 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze score ligt nagenoeg gelijk aan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, tegenover 60,5% bij vergelijkbare scholen. Dit is boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. De school zet sterk in op maatwerk, maar er blijft ruimte voor groei richtin g landelijke benchmarks.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een academische focus: 21,3% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 16,4% havo. Praktijkonderwijs blijft met 0% opvallend laag (regio 1,1%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (8,2%) en havo/vwo (14,8%) toont aandacht voor doorstroomkansen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Rank Alphen aan den Rijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het leerlingvolgsysteem Er wordt gebruik gemaakt van: methodegebonden toetsen onafhankelijke toetsen van DIA observaties oudervertelgesprekken gesprekken met leerlingen groepsoverzicht en overige documentatie over leerlingen De interne begeleiders houden een aantal keer per jaar gesprekken met de groepsleerkracht om te beslissen waar het onderwijs nader afgestemd moet worden op de ontwikkelingsbehoefte van de groep en de individuele leerling. Twee besprekingen daarvan zijn naar aanleiding van de DIA-toetsen (januari en juni). De leerkrachten van de parallelgroepen bespreken de resultaten samen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11,5% presteert onder advies, significant lager dan landelijk (11,8%). Ruim 25% van de leerlingen stroomt door op een hoger niveau dan geadviseerd, wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept. De school hanteert een 'dubbelcheck'-systeem bij twijfelgevallen.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid Goede leerprestaties kunnen bereikt worden als leerlingen en leerkrachten met plezier naar school gaan. Een veilig klimaat en een prettige sfeer dragen hier sterk aan bij. Respect voor elkaar staat bij ons hoog in het vaandel. We vinden het daarom belangrijk dat er op De Rank een duidelijk gedragsprotocol voor leerlingen en ouders ligt. Met dit gedragsprotocol hebben we duidelijk omschreven wat we van leerlingen en ouders verwachten. Op De Rank hebben we een gedragscode in positieve termen geformuleerd. In de omgang met leerlingen, ouders en leerkrachten moet er zorgvuldig gehandeld worden. Er dient gelet te worden op uitingen in woord, gebaar of daad die door anderen als kwetsend of beledigend ervaren kunnen worden. Van alle geledingen binnen onze school; directie, leerkrachten, leerlingen, ouders, stagiaires en nietonderwijzend personeel wordt verwacht dat zij zich houden aan de gedragsregels van de school. Gezond gedrag Het gaat hierbij om het bewust omgaan met je lichaam en kennis hebben van de gevaren en bedreigingen voor de gezondheid. Deze onderwerpen worden meestal in projectvorm aangeboden. In alle groepen worden gedurende het schooljaar lessen over relaties en seksualiteit gegeven. Thema’s die behandeld worden zijn: - Wie ben ik - jongen - meisje - geboorte - vrienden - verliefdheid - seksuele weerbaarheid We gebruiken de materialen “Kriebels in de buik” van Rutgers WPF. Woensdag t/m vrijdag zijn bij ons de fruitdagen. Alle kinderen dienen dan een gezond tussendoortje mee te nemen. In de groepen 7 en 8 krijgen de kinderen les in het gebruik van social media. Centraal staat hoe je 'gezond' met social media om kan gaan. Respect Een goede sfeer in de school is belangrijk voor kinderen om zich te kunnen ontwikkelen tot volwaardige mensen. Praten over gevoelens, je kunnen verplaatsen in de gevoelens van anderen en opkomen voor jezelf zijn vaardigheden die hierbij belangrijk zijn. We besteden op onze school systematisch aandacht aan deze vaardigheden. In hoofdstuk 3.2 staat dit verder beschreven. LEES MINDER
veiligheid
gezond gedrag
respect
Wat is de werkwijze van Basisschool de Rank voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Rank creëert een veilig klimaat en prettige sfeer zodat leerlingen en leerkrachten met plezier naar school gaan. Respect voor elkaar is belangrijk. De school hanteert een duidelijk gedragsprotocol voor kinderen en ouders, waarin positieve gedragsregels zijn vastgelegd. De school biedt een veilige omgeving voor alle leerlingen, medewerkers en ouders. Er zijn afspraken over de omgang met grensoverschrijdend gedrag. Er worden jaarlijks tevredenheidsenquêtes gehouden onder leerlingen van de groepen 6 en 8 en onder de ouders. De school hanteert de Kanjertraining en het leerlingvolgsysteem Kanvas.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Rank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Rank gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Rank?
Basisschool de Rank gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.